Signs of teacher well-being in basic education teachers' practices
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2626Keywords:
Well-being, Teacher, Practices, Basic educationAbstract
This article aims to identify teachers in the condition of teacher well-being in elementary school in order to describe elements of their practices that characterize well-being in teaching. Teaching well-being refers to a positive personal assessment of life and teaching, based on cognitive and affective criteria. We developed a study with a qualitative approach, designed as a field study with four public basic education teachers in the city of Recife-PE. Through participant observation, we characterize the practices of these teachers. We found that the investigated teachers experience teaching well-being because, despite the adversities faced in public schools, they recognize the social value of the profession, cultivate healthy relationships with their students and peers, and wish to continue teaching. We understand that to keep these professionals in the condition of teacher well-being, intervention measures must be taken by the educational management bodies. Such measures are related to career, continuing education and improvement of working conditions in schools. These actions strengthen the practices and attitudes of the professionals investigated and may encourage other teachers to have a more positive look at the profession.
Downloads
References
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
ESTEVE, J. M. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru: EDUSC. 1999.
JESUS, S. N. A motivação para a profissão docente: Contributo para a clarificação de situações de mal-estar e para a fundamentação de estratégias de formação de professores. Aveiro: Estante Editora, 1996.
______. Bem-estar dos professores: Estratégias para realização e desenvolvimento profissional. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1998.
______. Motivação e formação de professores. Coimbra: Quarteto Editora, 2000.
______. Perspectivas para o bem-estar docente. Porto: ASA Editores II, 2002.
______. La motivación de los profesores. Revisión de la literatura. In: GARCÍA-VILLAMISAR, D.; FREIXAS, T. (Ed.). El estrés del profesorado. Valência: Promolibro, 2003. p. 116-139.
______. Professor sem stress: realização profissional e bem-estar docente. Porto Alegre: Mediação, 2007.
JESUS, S. N. de; REZENDE, M. Saúde e bem-estar. In: CRUZ, J. P.; JESUS, S. N. de; NUNES, C. (Coord.). Bem-estar e qualidade de vida: contributos da Psicologia da Saúde. Alcochete: Textiverso, 2009.
LUDKE, A.; ANDRÉ, M. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 1986.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Editora Hucitec, 2013.
PASCHOAL, T.; TORRES, C. V.; PORTO, J. B. Felicidade no trabalho: relações com suporte organizacional e siporte social. Rev. Adm. Contemp., v. 14, n. 6, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1415-65552010000700005&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 07 nov. 2019.
RAUSCH, R. B.; DUBIELLA, E. Fatores que promoveram mal ou bem-estar ao longo da profissão docente na opinião de professores em fase final de carreira. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 13, n. 40, p. 1041-1061, set./dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional-/article/download/3001/2926. Acesso em: 26 ago. 2019.
RODRIGUES, L. S. Do mal-estar ao bem-estar docente: uma análise de caso Argentina e Brasil. 2011. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
SILVA, M. P.; NEVES, I. P. Compreender a (in)disciplina na sala de aula: uma análise das relações de controle e de poder. Rev. Port. de Educação, v. 19, n. 1, p. 5-41, 2006. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?-script=sci_arttext&pid=S0871-91872006000100002. Acesso em: 26 ago. 2019.
SIQUEIRA, M. M. M.; PADOVAM, V. A. R. Bases teóricas de bem-estar subjetivo, bem-estar psicológico e bem-estar no trabalho. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 24, p. 201-209, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010237722008000200010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 14 dez. 2019.
TIMM, J. W.; STOBÄUS, C.; MOSQUERA, J. J. M. Psicologia Positiva e bem-estar docente: Estado de Conhecimento (CAPES, 2011-2012). Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 228-239, jul/dez. 2014. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/download/17805/12404. Acesso em: 20 jan. 2020.
TRALDI, M. T. F.; DEMO, G. Comprometimento, bem-estar e satisfação dos professores de Administração de uma Universidade Federal. REAd, Porto Alegre, v. 72, n. 2. mai.ago. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S141323112012000200001&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 02 ago. 2019.
ZACHARIAS, J. Bem-estar docente: um estudo em escolas públicas de Porto Alegre. 2012. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do RS, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Laeda Bezerra Machado, Camila Afonso Ferreira de Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.