Signs of teacher well-being in basic education teachers' practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2626

Keywords:

Well-being, Teacher, Practices, Basic education

Abstract

This article aims to identify teachers in the condition of teacher well-being in elementary school in order to describe elements of their practices that characterize well-being in teaching. Teaching well-being refers to a positive personal assessment of life and teaching, based on cognitive and affective criteria. We developed a study with a qualitative approach, designed as a field study with four public basic education teachers in the city of Recife-PE. Through participant observation, we characterize the practices of these teachers. We found that the investigated teachers experience teaching well-being because, despite the adversities faced in public schools, they recognize the social value of the profession, cultivate healthy relationships with their students and peers, and wish to continue teaching. We understand that to keep these professionals in the condition of teacher well-being, intervention measures must be taken by the educational management bodies. Such measures are related to career, continuing education and improvement of working conditions in schools. These actions strengthen the practices and attitudes of the professionals investigated and may encourage other teachers to have a more positive look at the profession.

 

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Author Biographies

Laeda Bezerra Machado, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (1991), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco UFPE (1997) e doutorado em educação pela Universidade Federal do rio Grande do Norte - UFRN - (2003). É  Professora Associado IV do Centro de Educação da UFPE, vinculada ao Departamento de Administração Escolar e Planejamento Educacional. Atua como docente no curso de Pedagogia e demais licenciaturas. Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Educação (CE). Líder do Grupo de pesquisa Educação e Representações sociais. A docente é pesquisadora e bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq, desde 2012. Está vinculada como pesquisadora ao Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade Educação da Fundação Carlos Chagas CIERS-ed, Fundação Carlos Chagas-FCC. Integra o conselho editorial dos periódicos: Caderno CEDES e Revista Práxis Educativa (UEPG) e Administração Educacional (UFPE).

Camila Afonso Ferreira de Araújo, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Tem investigado os campos relativos à formação de professores e prática pedagógica, bem-estar docente e a Teoria das representações Sociais.

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Published

2021-11-11

How to Cite

Machado, L. B., & Afonso Ferreira de Araújo, C. . (2021). Signs of teacher well-being in basic education teachers’ practices. Educar Mais, 5(5), 1363–1375. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2626

Issue

Section

Articles