Extrinsic motivation in relation to Mathematical learning in Elementary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2602

Keywords:

affective dimension, incentive, feeling

Abstract

Motivation can be understood as an opportunity that influences the subject to adopt certain behaviors, and may have an intrinsic or extrinsic origin to the subject. This study aims to identify the presence of extrinsic motivation in relation to mathematical learning, a construct that is important in scenarios in which the individual does not have intrinsic motivation, given its utopian character. A total of 361 students from two public schools in the city of Passo Fundo - RS participated in the research, who answered a questionnaire based on others that had already been validated. The results allow us to identify the extrinsic motivation, mainly in the answers that involve the importance of grades and advantages in learning mathematics other than the process and knowledge built.

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Author Biographies

Julia Nunes Pacheco, Universidade de Passo Fundo - UPF

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo, RS. Especialista em Linguagens e Tecnologias na Educação, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul). Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade de Passo Fundo.

Cleci Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo - UPF

Graduação em Matemática-com habilitação em Física pela Universidade de Passo Fundo, Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo, Doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina, Pós-Doutorado pela Universidade de Burgos, Espanha, Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática.

Luiz Marcelo Darroz, Universidade de Passo Fundo - UPF

Graduação em Matemática pela Universidade de Passo Fundo, Graduação em Física pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestrado em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática.

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Published

2021-09-13

How to Cite

Pacheco, J. N., da Rosa, C. W., & Darroz, L. M. (2021). Extrinsic motivation in relation to Mathematical learning in Elementary Education. Educar Mais, 5(5), 1159–1170. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2602

Issue

Section

Articles