Extrinsic motivation in relation to Mathematical learning in Elementary Education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2602Keywords:
affective dimension, incentive, feelingAbstract
Motivation can be understood as an opportunity that influences the subject to adopt certain behaviors, and may have an intrinsic or extrinsic origin to the subject. This study aims to identify the presence of extrinsic motivation in relation to mathematical learning, a construct that is important in scenarios in which the individual does not have intrinsic motivation, given its utopian character. A total of 361 students from two public schools in the city of Passo Fundo - RS participated in the research, who answered a questionnaire based on others that had already been validated. The results allow us to identify the extrinsic motivation, mainly in the answers that involve the importance of grades and advantages in learning mathematics other than the process and knowledge built.
Downloads
References
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BORUCHOVITCH, Evely. A study of causal attributions for success and failure in mathematics among Brazilian students. Interamerican Journal of Psychology, v. 38, n. 1, 2004.
BZUNECK, José Aloyseo. A Motivação do aluno: aspectos introdutórios. In: BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo (Orgs.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petrópolis: Vozes 2001.
CAICE, Carlos Armando Tarira et al. Motivación extrínseca para el aprendizaje de matemática. Mundo recursivo, v. 1, n. 2, p. 165-182, 2018.
COSTA, Gislaine Donizeti Fagnani da. Relações entre as orientações motivacionais e o desempenho escolar de alunos da 7ª série do Ensino Fundamental em Matemática, na resolução de equações do 1º grau. 2005. 166p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP.
DARWIN, Charles; LORENZ, Konrad. A expressão das emoções no homem e nos animais. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
DECI, Edward L.; RYAN, Richard M. Cognitive evaluation theory. In: DECI, Edward L.; RYAN, Richard M. (Eds). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer, Boston, MA, 1985. p. 43-85.
GILLET, Nicolas; VALLERAND, Robert J.; LAFRENIÈRE, Marc-André K. Intrinsic and extrinsic school motivation as a function of age: The mediating role of autonomy support. Social Psychology of Education, v. 15, n. 1, p. 77-95, 2012.
GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini; BORUCHOVITCH, Evely. O estilo motivacional do professor e a motivação intrínseca dos estudantes: uma perspectiva da Teoria da Autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 17, n. 2, p. 143-150, 2004.
LAFORTUNE, Louise; SAINT-PIERRE, Lise. A afectividade e a metacognição na sala de aula. Tradução de Joana Chaves. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.
LEPPER, Mark R.; CORPUS, Jennifer Henderlong; IYENGAR, Sheena S. Intrinsic and extrinsic motivational orientations in the classroom: Age differences and academic correlates. Journal of Educational Psychology, v. 97, n. 2, p. 184, 2005.
LOURENÇO, Abílio Afonso; PAIVA, Maria Olímpia Almeida De. A motivação escolar e o processo de aprendizagem. Ciências & Cognição, v. 15, n.2, p. 132-14, 2010.
MARTINELLI, Selma de Cássia. Um estudo sobre desempenho escolar e motivação de crianças. Educar em Revista, v. 30, n. 53, p. 201-216, 2014.
MUJTABA, Tamjid; SHELDRAKE, Richard; REISS, Michael J.; SIMON, Shirley. Students’ science attitudes, beliefs, and context: associations with science and chemistry aspirations. International Journal of Science Education, v. 40, n. 6, p. 644-667, 2018.
MURRAY, Edward J. Motivação e Emoção. 4ª ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
NEVES, Edna Rosa Correia; BORUCHOVITCH, Evely. A motivação de alunos no contexto da progressão continuada. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 20, p. 77-85, 2004.
OLIVEIRA, Rafael Sales Lisbôa de. Crenças de professores de ciências da natureza e matemática sobre motivação dos alunos. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis, 2015.
OZBAS, Serap. High School Students’ Intrinsic and Extrinsic Regulation in Learning Biology. International Journal of Educational Sciences, v. 15, n. 1-2, p. 261-268, 2016.
PAIVA, Mirella Lopez Martini Fernandes; BORUCHOVITCH, Evely. Orientações motivacionais, crenças educacionais e desempenho escolar de estudantes do ensino fundamental. Psicologia em Estudo, v. 15, p. 381-389, 2010.
REEVE, Johnmarshall. Motivação e emoção. 4ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.
ROSA, Cleci T. Werner da. Laboratório didático de Física da Universidade de Passo Fundo: concepções teórico-metodológicas. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2001.
SKINNER, B. F. Sobre o Behaviorismo. São Paulo: Editora Cultrix, 1974.
STRAUSS; Anselm; CORBIN, Juliet. Bases de la invertigacion cualitativa: técnicas y procedimentos para desarollar la teoría fundamentada. 2 ed. Editorial Universidad de Antioqua, 2002.
WOOFOLK, A.E. Psicologia da Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
ZUKAUSKAS, Nara Silvia Tramontina. Modelação matemática no ensino fundamental: motivação dos estudantes em aprender geometria. 2012. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Julia Nunes Pacheco, Cleci Werner da Rosa, Luiz Marcelo Darroz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.