Decolonizing is necessary: thinking the school and the curriculum to overcome racism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2519

Keywords:

Structural racism, Decolonial curriculum, School, Identity

Abstract

A structural view of racism allows us to understand the complex and historical inequalities that mark ethno-racial relations in Brazil. From it, it is possible to visualize how racism has been reproducing itself and to recognize the need for collective engagement to overcome it. Admitting that the school has reproduced racism, but that it is a powerful space for its overcoming, this article aims to present the importance of an anti-racist education through a decolonial curriculum. Based on a qualitative approach, the procedures used to develop this study were bibliographic and documental research. We conclude that a school committed to overcoming racial inequalities should rethink the school practices and experience a pedagogical practice guided by a decolonial curriculum, a curriculum that starts from other epistemic references, which gives voice to those silenced by colonial domination, which presents other ways of being and being in the world, a curriculum that breaks with the European parameters and consequently with the coloniality that reproduces racism.

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Author Biographies

Dheysa Paulo Parente, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará- IFCE. Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica. Graduada em História e Pedagogia, atualmente trabalha como professora da Rede Municipal de Educação de Fortaleza-CE.

Sheila de Sousa Teodosio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Assistente Social no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia -IFCE - campus Cedro; Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica pelo IFCE - campus Fortaleza; Especialista em Políticas Públicas, Gestão e Serviço Sociais pela Universidade Candido Mentes (UCAM); Bacharela em Serviço Social pelo IFCE - campus Iguatu.

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutor em Educação com ênfase em Educação Matemática e professor titular do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do estado do Ceará (IFCE) nos programas de pós-graduação PROFEPT/IFCE e PGECM/IFCE, coordenador do doutorado acadêmico em REDE RENOEN/IFCE e bolsista de produtividade em Pesquisa do CNPQ-PQ2

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Published

2021-08-12

How to Cite

Paulo Parente, D., de Sousa Teodosio, S. ., & Vieira Alves, F. R. (2021). Decolonizing is necessary: thinking the school and the curriculum to overcome racism. Educar Mais, 5(4), 901–916. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2519

Issue

Section

Articles