Work project applied to teaching energy efficiency in a technical course
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2426Keywords:
Active Methodology, Teaching-learning, Conceitual mapAbstract
Active methodologies have been used more frequently in various areas of knowledge. In line with this perspective, this paper aims to present the results of the application of Fernando Hernández “Work Projects” methodology in the energy efficiency discipline of IFMS's Electrotechnical Integrated High School, Campo Grande campus, and to verify its viability in the teaching- learning process in this teaching modality. As a way of evaluating students' learning, the Concept Map methodology and a questionnaire were applied aiming to have positive or negative feedback regarding the applied methodology. Students built concept maps before and after the development of the proposed activity, and it was possible to identify great enrichment of concepts, and in a more practical, more interactive and less plaster, as well as developing behavioral skills that the working world demands.
Downloads
References
BACICH, L.; MORAN. J. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 160.
BACICH, L. Por que metodologias ativas na educação? Inovação na Educação. 2018. Disponível em: Acesso em: 18 jun. 2019.
BRASIL_Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Resolução nº 2, de 24 de abril de 2019. Publicado no DOU em: 26/04/2019. Edição: 80. Seção: 1. Página: 43.
COELHO, Thuany. Alunos aprendem melhor com formas de estudo prazerosas. Metodologias ativas, como estudos de caso, liberam mais neurotransmissores, estimulam e dão mais prazer aos estudantes. ISSN 2359-5191. Ano: 46 - Edição Nº: 31 - Educação - Faculdade de Ciências Farmacêuticas, 2013. Disponível em:
<http://www.usp.br/aun/antigo/index> Acesso em: 18 jun. 2019.
IFMSa. História. Disponível em: <http://www.ifms.edu.br/acesso-a- informacao/institucional/historia> Acesso em: 02 jul. 2019
IFMSb. Institucional - Missão. Disponível em: <http://www.ifms.edu.br/acesso-a- informacao/institucional> Acesso em: 02 jul. 2019
HERNÁNDEZ, F; VENTURA. A organização do currículo por projetos de trabalho - O conhecimento é um caleidoscópio. Artmed: 5 ed, Porto Alegre, 1998.
HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura Visual, Mudança Educativa e Projeto de Trabalho. Artmed: 1 ed. Porto Alegre, 2000, 264p.
NOVAK, Joseph D.; CANAS, Alberto J. A Teoria Subjacente aos Mapas Conceituais e como elaborá-los e usá-los. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.5, n.1, p. 9-29 , jan.-jun. 2010. Disponível em http://www.periodicos.uepg.br
PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de (organizadoras). Elaboração de projetos: guia do cursista. – 1.ed. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação à Distância, 2009. 174p
PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito. Pedagogia de projetos: fundamentos e implicações. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; MORAN, José Manuel (Org.). Integração das tecnologias na educação. Brasília: Ministério da Educação/SEED/TV Escola/Salto para o Futuro, 2005.
SENA, Marina Tizzot Borges da Cruz; FINATTI, Jussara Riva. O processo de ensino- aprendizagem a partir de projetos de trabalho em uma abordagem crítica. X Congresso Nacional de Educação - EDUCERE. PUCPR, Curitiba, 2011, p. 2468.
SILVA, Adriano Moraes da; MORAIS, Paulo Roberto Ribeiro. Aprendizagem baseada em problemas (PBL) nas aula práticas laboratoriais do curso de engenharia elétrica do IFBA, campus de Paulo Afonso. COBENGE 2016 XLIV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, 27 a 30 de setembro de 2016 Disponível em:
<http://www.abenge.org.br/cobenge/arquivos/3/anais/anais/159770.pdf> Acesso: 05 jul.2019
SILVA, João Batista da; SALES, Gilvandenys Leite; CASTRO, Juscileide Braga de. Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física. Rev. Bras. Ensino Fís. v.41, n.4, São Paulo, 2019. ISSN 1806-9126 [Online] http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2018-0309
SILVA, Claudia Maria Bezerra; SANTOS, Edlamar Oliveira. Formação continuada do professor do ensino médio integrado: concepções e importância. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 18, p. 9281, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marilyn Aparecida Errobidarte de Matos , Rhasla Ramos Abrão Wanderley
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.