Work project applied to teaching energy efficiency in a technical course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2426

Keywords:

Active Methodology, Teaching-learning, Conceitual map

Abstract

Active methodologies have been used more frequently in various areas of knowledge. In line with this perspective, this paper aims to present the results of the application of Fernando Hernández “Work Projects” methodology in the energy efficiency discipline of IFMS's Electrotechnical Integrated High School, Campo Grande campus, and to verify its viability in the teaching- learning process in this teaching modality. As a way of evaluating students' learning, the Concept Map methodology and a questionnaire were applied aiming to have positive or negative feedback regarding the applied methodology. Students built concept maps before and after the development of the proposed activity, and it was possible to identify great enrichment of concepts, and in a more practical, more interactive and less plaster, as well as developing behavioral skills that the working world demands.

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Author Biographies

Marilyn Aparecida Errobidarte de Matos , Instituto Federal de Mato Grosso do Sul (IFMS)

Professora titular de Metodologia da Pesquisa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - campus Campo Grande, atua no ensino técnico, tecnológico e pós-graduação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências, softwares educativos, tecnologias da informação e comunicação, educação ambiental e ensino técnico e tecnológico. Possui graduação em Ciências Econômicas e em Ciências Biológicas, ambas pela Universidade Católica Dom Bosco. Especialização em Planejamento Educacional pela Universidade Salgado de Oliveira RJ, Mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul e Doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional pela Anhanguera/Uniderp.

Rhasla Ramos Abrão Wanderley, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul (IFMS)

Professora da Educação Básica Técnica e Tecnológica do Instituto Federal de Mato Grosso do Sul, campus Campo Grande. Doutorado em Engenharia Elétrica, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP. Mestrado em Engenharia Elétrica, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, UFMS. Especialização em Docência para Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul, IFMS. Graduação em Engenharia Mecatrônica, Universidade Católica Dom Bosco, UCDB, Brasil.

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Published

2021-07-27

How to Cite

Errobidarte de Matos , M. A. ., & Ramos Abrão Wanderley, R. (2021). Work project applied to teaching energy efficiency in a technical course. Educar Mais, 5(4), 864–877. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2426

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Articles