School retention: an analysis in the IFCE Mathematics Licensing course
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2424Keywords:
Professional education, School Retention, Federal InstitutesAbstract
The retention is a phenomenon that demands attention because it interferes as about teaching- learning process as the completed courses. This research aims analyzing the retetion into Mathematics Degree course in the Federal Institute of Education Science and Technology from Ceará (IFCE) campus Cedro. The research showed a qualitative basis which by the way its methodolocical path included bibliographic, documentary and field research. The electronic questionnaire considered itself as the data collection technique, associated with the theoretical frameworks prioritized in this study. The research sample consisted of 43 students retained from the analyzed course out of a total of 183 enrolled in the course. The data after collection were ordered and classified using graphs, charts and tables. It was concluded that retention presents itself as a complex problem, so it is not possible to point out a single determining factor for the occurrence of the phenomenon, originating in the various individual factors of students, internal and external to the institutional environment, requiring elaboration of strategies for the development of actions for the purpose of prevention and monitoring of detained students.
Downloads
References
BRASIL. Lei 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 29 dez. 2008. [online]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 21 de jan. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Brasília (DF): Ministério da Educação, 1996. [online]. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/739. Acesso em: 10 de nov. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento orientador para a superação da evasão e retenção na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. MEC/SETEC, Brasília, 2014. [online]. Disponível em http://r1.ufrrj.br/ctur/wp-content/uploads/2017/03/Documento-Orientador-SETEC.pdf. Acesso em 12 de abr. 2020.
BRASIL. Plataforma Nilo Peçanha. Ano base 2019. Brasília (DF): Ministério da Educação, 2020. [online]. Disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/. Acesso em: 02 de mai. 2020.
BRASIL. Tribunal de Contas da União. Relatório de Auditoria. 2012. [online]. Disponível em: http://portal.tcu.gov.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?inline=1&fileId=8A8182A14D92792C014D92847E5F3E97. Acesso em: 01 de dez. 2019.
DAITX, André Cristo; LOGUERCIO, Rochele de Quadros; STRACK, Ricardo. Evasão e retenção escolar no curso de licenciatura em química do instituto de química da UFRGS. Investigações em Ensino de Ciências – v 21 (2), p. 153-178, 2016. [online]. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/111. Acesso em: 01 de dez. 2019.
DORE, Rosemary; LÜSCHER, Ana Zuleima. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cadernos de Pesquisa, v. 41, n. 144, p. 770-89, dez. 2011. [online]. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v41n144/v41n144a07.pdf. Acesso em: Acesso em: 01 de dez. 2019.
EVANGELISTA, Leiliane Lima Almeida. Retenção discente em cursos de graduação: um estudo no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas e Gestão do Ensino Superior)- Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
GAIOSO, Natalicia Pacheco de Lacerda. O fenômeno da evasão escolar na educação superior no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2005.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2019. [online]. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18319-cor-ou-raca.html Acesso em: 20 de jan 2021.
IFCE. IFCE em números. Fortaleza: IFCE, 2016. [online]. Disponível em: http://ifceemnumeros.ifce.edu.br/. Acesso em: 20 de jan. 2021.
IFCE. Plano estratégico para permanência e êxito dos estudantes do IFCE. Fortaleza: IFCE, 2017. [online]. Disponível em https://ifce.edu.br/proen/ensino/plano-de-permanencia-e-exito.pdf . Acesso em 22 de mai. 2020.
INEP. Relatório Censo da Educação Superior 2013. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. [online]. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/ censo-da-educacao-superior. Acesso em: 03 de maio de 2020.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LIMA, Lílian Martins de. O perfil da retenção nos cursos técnicos integrados ao ensino médio do Campus São Paulo (2014-2017): um estudo preliminar. IV Congresso de Educação Profissional e Tecnológica – CONEPT. Araraquara, 2018.
MARTINHO, Mailson; COSTA, Edna Maria Mendes Pinheiro; GOMES, Vera Rejane; OLIVEIRA, Lueny Amorim de; LIMA, Maria de Lourdes Silva. Retenção no ensino médio: problemáticas e consequências. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 5, n. 4, 2019. [online]. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/1496#:~:text=A%20reten%C3%A7%C3%A3o%20%C3%A9%20um%20acontecimento,n%C3%ADveis%20e%20modalidades%20de%20ensino. Acesso em: 22 de mai. 2020.
MEC. Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília: 2021. [online]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/rede-federal-inicial. Acesso em: 14 de maio de 2021.
MELO, Ana Danielle de Queiroz; SALDANHA, Sabrina Maria Cordeiro. A retenção dos alunos da Licenciatura em Química do IFCE, campus Quixadá: uma análise. Educação, Escola e Sociedade, v. 13, 2020. [online]. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rees/article/view/1980. Acesso em: 22 de maio. 2020.
MINAYO, Cecília de Sousa. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 26 ed, Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2009.
MINAYO, Cecília de Sousa. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, v.17(3), p.621-626, 2012. [online]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/?lang=pt. Acesso em: 22 de mai. 2020.
OLIVEIRA, Flávia Alves de Castro. Evasão no ensino Técnico Profissionalizante: um estudo de caso no Instituto Federal Goiano- Campus Ceres. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica), Instituto Federal Goiano, Morrinhos, 2019.
PEREIRA, Alexandre Severino. Retenção discente nos cursos de graduação presencial da UFES. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão Pública) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.
RIOS, Rafaela; COSTA, Vânia Medianeira Flores; BIANCHIM, Bruna de Vargas; SANTOS, Rita de Cássia Trindade dos; Rodrigues, Aline Mendonça. Evasão, retenção e diplomação: ocorrências e motivações. Revista GUAL, Florianópolis, v. 11, n. 4, p. 20-39, Edição Especial 2018. [online]. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/gual/article/view/1983-4535.2018v11n4p20. Acesso em: 01 de dez. 2019.
ROSA, Alcemir Horácio. Ecos da EPT- a evasão escolar nos cursos técnicos: diagnóstico, números e propostas para o fortalecimento do ensino técnico- Um estudo de caso sobre a realidade do IFPI Parnaíba. Dissertação (Mestrado Profissional de Educação Profissional e Tecnológica), IFCE, Fortaleza, 2019.
MORAES, Joana de Paula Boeno. Retenção discente no centro de ciências humanas e naturais da UFES: o caso do curso de letras-português e geografia. Dissertação (Mestrado em Gestão Pública) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.
SANTOS, Thiago Silva dos; MEDEIROS, Claudia Silva; VALLERIUS, Daniel Mallmann. “O que a escola (re)prova?” - algumas considerações sobre a reprovação escolar. Vi. En. (Online), v.3, n.1, p. 117-131, Iporá, set./dez. 2017. [online]. Disponível em: https://periodicos.ifgoiano.edu.br/. Acesso em: 01 de dez. 2019.
SILVA, Francisca Islândia Cardoso da; RODRIGUES, Janete de Páscoa.; BRITO, Ahécio Kleber Araújo. Retenção escolar no curso de Educação física da Universidade Federal do Piauí. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 5, n. 2, p. 75-96, jul./dez. 2014. [online]. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6661. Acesso em: 01 de dez. 2019.
SILVEIRA, Rozieli Bovolini; MARASCHIN, Mariglei Severo. A Educação Profissional e Tecnológica e as relações da evasão e da retenção: uma análise do perfil do estudante. Tecnia, v.3, n.2, 2018. [online]. Disponível em: http://revistas.ifg.edu.br/tecnia/article/view/247. Acesso em: 10 de jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Denise de Araújo Silva Holanda, Heloisa Beatriz Cordeiro Moreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.