The subsidy of public schools in São Leopoldo / RS in the first decades of the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2423Keywords:
School grant, Public school, SchoolingAbstract
Objective of the work is to identify public primary school institutions that have been subsidized in the localities of São Leopoldo /RS, especially in Novo Hamburgo. The analyzed documents come from public education funds located in different archives: Public Archives of Rio Grande do Sul, Archives of the Visconde de São Leopoldo Historical Museum, among others. From the perspective of Cultural History, the investigation made use of historical documentary analysis, seeking to build aspects of the schooling process in this municipality and in the localities that comprised its vast territorial extension between the second half of the 19th century and the first quarter of the 20th century. Public schooling in this space received stimulus from the school experience that were brought by European immigrants and the form of community organization of these social groups contributes to the opening of classes, even if in a subsidized way in different locations.
Downloads
References
ALMANACK Escolar do Rio Grande do Sul. Diretoria Geral da Instrucção Pública. Edição Official. Livraria Selbach de J. R. da Fonseca & Cia. Porto Alegre, 1935.
AMADO, Janaína. A revolta dos mucker: Rio Grande do Sul, 1868-1898. 2. ed. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2002.
ARENDT, Isabel. A Câmara Municipal de São Leopoldo e sua Atuação na Área da Educação. In: SILVA, Haike Roselane Kleber da; HARRES, Marluza Marques. A história da Câmara na história. São Leopoldo: Oikos, 2006, p. 136-148.
BASTOS, María Helena Camara. A revista do Ensino do Rio Grande do Sul (1939-1942). O Novo e o Nacional em revista. Pelotas: Seiva, 2005.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1 artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
CORSETTI, Berenice. Controle e ufanismo: a escola pública no Rio Grande do Sul (1889/1930). 537 f. 1998. Tese (Doutorado em Educação). – Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 1998.
CORREIO DE SÃO LEOPOLDO. Lomba Grande em festa, ano 5, n. 232, São Leopoldo, 19 fev. 1937.
DREHER, Martin Norberto. Notas para uma História da Educação protestante no Brasil. Estudos Leopoldenses. Série Educação, Unisinos, vol.4, nº 6, janeiro/junho, 2000, p.133 - 150.
FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Instrução elementar no século XIX.In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive (Org.). 500 anos de educação no Brasil. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 135-150.
HILLEBRAND, João Daniel et al. Relatório do Diretor da Colônia de São Leopoldo [relatório]. São Leopoldo, 29 de setembro de 1858. Correspondência encaminhada ao Presidente da Província de São Pedro do Rio Grande do Sul. Angelo Moniz do Silva Ferraz. Fundo: Instrução Primária. Câmara Municipal (1855-1859). Fundo: Instrução Primária. Correspondências recebidas. Maço 16. Caixa 8. AHRS. Arquivo Histórico do Rio Grande do Sul
HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve século XX – 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
LUCHESE, Terciane Ângela. Modos de fazer história da educação: pensando a operação historiográfica em temas regionais. História da Educação, v. 18, p. 145-161, 2014.
______. Em busca da escola pública: tensionamentos, iniciativas e processo de escolarização na região colonial italiana, Rio Grande do Sul, Brasil.Cadernos de História da Educação, Uberlândia, MG, v. 11, n. 2, p. 667-679, jul./dez. 2012.
______. O processo escolar entre imigrantes da Região colonial italiana do RS – 1875 a 1930: leggere, scrivere e calcolare per essere alcuno nella vita. 2007. 495f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Leopoldo, RS, 2007.
MACHADO, Maria Cristina Gomes. O decreto de Leôncio de Carvalho e os pareceres de Rui Barbosa em debate – A criação da escola para o povo no Brasil no século XIX. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara (Org.).História e memórias da educação no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. v. 2: século XIX, p. 91-103.
MEYER, Henrique. [anexo 4: Especificação dos alunos dados prontos nos anos de 1860 a 1876]. Aula Pública do sexo masculino. Lomba Grande, 1º distrito da cidade de São Leopoldo. Correspondência encaminhada à Francisco Coelho da Silva. São Leopoldo, 30 de agosto de 1876. 1860-76. Fundo: Escolas. Caixa 2. Arquivo do Museu Histórico Visconde de São Leopoldo. São Leopoldo, R.S.
NUNES, Clarice. (Des) Encantos da modernidade pedagógica. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive (Org.). 500 anos de educação no Brasil. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 371-398.
PESAVENTO, Sandra Jathay. História & História Cultural. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
SÃO LEOPOLDO. [copia de Ofício 69a] petição de reabertura de Aula Pública em Lomba Grande. São Leopoldo, RS, 7 nov. 1859. Fundo: Instrução Pública. Lomba Grande. Maço 2. Caixa 3. AHRS. Arquivo Histórico do Rio Grande do Sul
SÃO LEOPOLDO. [Ofício] à Presidência da Província do Rio Grande de São Pedro, Petição de Aulas para localidade de Santa Maria do Butiá pelos moradores de Lomba Grande. São Leopoldo – RS, 18 jan. 1881. 4 folhas. Fundo: Educação, colégios. Grupo: assuntos escolares. Caixa 1. AMHVSL.
IDENTIFICA AUTORIA, 2015.
IDENTIFICA AUTORIA, 2016.
SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Unesp, 1998.
SPERB, Ângela. De vila à cidade. Hamburgerberg, Novo Hamburgo, ano 3, n. 4, 28 set. 1986. (Jornal)
WERLE, Flávia Obino Corrêa. O nacional e o local: ingerência e permeabilidade na educação brasileira. Bragança Paulista: Ed. Universidade São Francisco, 2005.
______. METZLER, Ana Maria Carvalho. En busca de contenidos y sentidos para la educación rural. A educação para a zona rural no sul do Brasil: sentidos e perspectivas a partir das Conferências brasileiras de educação. In: PÉREZ, Teresa González; LÓPEZ, Oresta. (Coord.). Educación rural em iberoaérica. Experiencias histórica y construcción de sentido. Las Palmas de Gran Canaria: Anroart Ediciones S.L., 2009. p. 79-108.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Edimar de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.