Information and Communication Technologies as a possibility for information management within the scope of student assistance policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2387

Keywords:

Student assistance, Public policies, Information and communication technologies, Information management, Higher education

Abstract

The student assistance, which is materialized by Decree No. 7.234/2010, aims to expand the conditions of permanence and contribute to student success. For this, it offers a multiplicity of actions and requires the intervention of professionals from various areas, who need data from students to meet their individual and collective needs. This article aims to discuss the importance of using ICTs in information management in the context of the student assistance policy, since the use of intelligent tools can enable the optimization of the collection, systematization and integration of student data. Using a qualitative approach, the present research is of the bibliographical and documental type, elaborated from theoretical productions present in articles, dissertations and public documents that deal with the theme. It was concluded that the use of ICTs as a tool for information management in student assistance is incipient and reveals itself as a necessity, since they allow a better organization of information, facilitating decision-making and qualifying the services offered.

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Author Biographies

Sheila de Sousa Teodosio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Assistente Social no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia -IFCE - campus Cedro; Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica pelo IFCE - campus Fortaleza; Especialista em Políticas Públicas, Gestão e Serviço Sociais pela Universidade Candido Mentes (UCAM); Bacharela em Serviço Social pelo IFCE - campus Iguatu.

Dheysa Paulo Parente, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará- IFCE. Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica. Graduada em História e Pedagogia, atualmente trabalha como professora da Rede Municipal de Educação de Fortaleza-CE.

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1998), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1997), mestrado em Matemática Pura pela Universidade Federal do Ceará (2001) e mestrado em Educação, com ênfase em Educação Matemática, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Doutorado com ênfase no ensino de Matemática (UFC - 2011). Atualmente é professor TITULAR do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do estado do Ceará/ IFCE.

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Published

2021-06-25

How to Cite

Teodosio, S. de S. ., Paulo Parente, D., & Vieira Alves, F. R. (2021). Information and Communication Technologies as a possibility for information management within the scope of student assistance policy. Educar Mais, 5(4), 714–730. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2387

Issue

Section

Articles