Youth and Education: state of art of publications in journals A1 of brazilian federal universities (2010 - 2019)
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2279Keywords:
Youths, Young, Education, State of Art, Scientific JournalsAbstract
The relationship between contemporary youth and education goes far beyond their simple presence in school spaces. The main objective of the text was to build the state of the art of publications on the subject, in magazines of Brazilian Federal Universities, of classification A1. To this end, a bibliographic investigation was carried out that selected the magazines arranged in the established criteria and the texts for analysis, from the descriptors “youngs” and “youths” and from the time frame from 2010 to 2019. The results pointed to the presence of 10 texts, in periodicals in the southern region of Brazil and with regular publication, albeit in low volume. The texts were categorized into themes: youth cultures; high school; interviews and others. The methodological trends point to investigations in a mostly qualitative approach, which use interviews as a data collection technique, which use content analysis for data analysis, which investigated young people and in school spaces. It is possible to consider that the recognition of research in youth and education reinforces the idea of maintaining the field and expands the possibilities for further investigations.
Downloads
References
ABRAMO, Helena Wendel. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 5, 1997. Disponível em: http://www.clam.org.br/bibliotecadigital/uploads/publicacoes/442_1175_abramowendel.pdf Acesso em: 10 jan. 2021.
ABRAMO, Helena Wendel; LEÓN, Oscar Dávila. Juventude e adolescência no Brasil: referências conceituais. 1. ed. São Paulo: Ação Educativa, 2005.
ANDRADE, Sandra dos Santos; MEYER, Dagmar Estermann. Juventudes, moratória social e gênero: flutuações identitárias e(m) histórias narradas. Educar em Revista, v. 30, 2014. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/36463 Acesso em: 10 jan. 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Lei 12.852 de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude - SINAJUVE. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12852.htm Acesso em: 10 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. Seção 1. p. 44-46. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html Acesso em: 10 jan. 2021.
DAYRELL, Juarez. A escola "faz" as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, v. 28, n. 100, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302007000300022&script=sci_abstract&tlng=es Acesso em: 10 jan. 2021.
DUARTE, Rosália. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar em Revista, v. 24, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602004000200011&script=sci_arttext&tlng=pt Acesso em: 10 jan. 2021.
FALEIRO, Wender et al. Influências do Ensino Médio nas perspectivas de futuro de seus estudantes. Educação (UFSM), v. 41, n. 2, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/19030/ Acesso em: 10 jan. 2021.
FEIXA PAMPOLS, Carles. De jovenes, bandas y tribus. 1. ed. Barcelona: Ariel, 1998.
FRIGERI, Mônica; MONTEIRO, Marko Synésio Alves. Qualis Periódicos: indicador da política científica no Brasil? Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 19, n. 37, 2014. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/6266/0 Acesso em: 10 jan. 2021.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GIL, Carmen Zeli de Vargas. Jovens e juventudes: consensos e desafios. Educação (UFSM), v. 36, n. 1, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2909/ Acesso em: 10 jan. 2021.
LEVIN, Jack Fox. Estatística para ciências humanas. 9.ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
LOUREIRO, Bráulio Roberto de Castro. Formação política via autoeducação no movimento hiphop: experiências de rappers ativistas no Brasil. Educação (UFSM), v. 44, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/34976/ Acesso em: 10 jan. 2021.
MOROSINI, Marilia Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barbosa. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875 Acesso em: 10 jan. 2021.
NOVAES, Regina. Juventude, religião e espaço público: exemplos "bons para pensar" tempos e sinais. Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 32, n. 01, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-85872012000100009&script=sci_arttext&tlng=pt Acesso em: 10 jan. 2021.
OLIVEIRA, Fabiana Luci de. Triangulação metodológica e abordagem multimétodo na pesquisa sociológica: vantagens e desafios. Ciências Sociais UNISINOS, v. 51, n. 02, 2015. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/6828 Acesso em: 10 jan. 2021.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel et al. Culturas juvenis e temas sensíveis ao contemporâneo: uma entrevista com Carles Feixa Pampols. Educar em Revista, v. 34, n. 70, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/58145/ Acesso em: 10 jan. 2021.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. (De) marcando a cidade: vivências urbanas de jovens-estudantes do Colégio de Aplicação da UFRGS. Cadernos do Aplicação, v. 31, n. 01, 2018. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/CadernosdoAplicacao/article/view/82695 Acesso em: 10 jan. 2021.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Jovens olhares sobre a cidade: lugares e territórios urbanos de estudantes porto-alegrenses. 2020. 213f. Tese (Doutorado em Educação) – Escola de Humanidades, Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020a. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9109 Acesso em: 10 jan. 2021.
OLIVEIRA, Victor Hugo Nedel. Juventudes, escola e cidade na pandemia da Covid-19. Boletim de Conjuntura, v. 04, n. 10, 2020b. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/OliveiraNedel Acesso em: 10 jan. 2021.
PAIS, José Machado et al. Juventudes contemporâneas, cotidiano e inquietações de pesquisadores em educação – uma entrevista com José Machado Pais. Educar em Revista, v. 33, n. 64, 2017. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/50119/ Acesso em: 10 jan. 2021.
PAIS, José Machado. Culturas Juvenis. 1. ed. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1993.
PEREIRA, Beatriz Prado; LOPES, Roseli Esquerdo. Por que ir à Escola? Os sentidos atribuídos pelos jovens do ensino médio. Educação & Realidade, v. 41, n. 1, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/55950/47999 Acesso em: 10 jan. 2021.
SALES, Celecina Veras; VASCONCELOS, Maria Aurilene de Deus. Ensino Médio Integrado e Juventudes: desafios e projetos de futuro. Educação & Realidade, v. 41, n. 1, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/56094 Acesso em: 10 jan. 2021.
SANTOS, Milton. A região concentrada e os circuitos produtivos. Texto apresentado como parte do relatório de pesquisa do projeto O Centro Nacional: Crise Mundial e Redefinição da Região Polarizada, 1986 (datilografado).
SCHWERTNER, Suzana Feldens. Palavras e Imagens sobre Amizade Jovem na Contemporaneidade. Educação & Realidade, v. 37, n. 1, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/13947/16038 Acesso em: 10 jan. 2021.
ZAN, Dirce et al. Grafite e pichação: formas de resistência e participação juvenis? Educação (UFSM), v. 35, n. 3, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2356 Acesso em: 10 jan. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Victor Hugo Nedel Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.