Pedagogical work in times of pandemic: the reality experienced by teachers in the municipality of Humaitá-AM

Authors

  • Eulina Maria Leite Nogueira Universidade Federal do amazonas
  • Zilda Gláucia Elias Franco Universidade Federal do Amazonas https://orcid.org/0000-0002-1654-7102
  • Marinez dos Santos de Paula Universidade Federal do Amazonas
  • Welton de Araújo Prata Universidade Federal do Amazonas https://orcid.org/0000-0002-3416-7496

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2143

Keywords:

Pandemic, Education, Pedagogical practice

Abstract

Brazil and the world are going through a serious health crisis, caused by COVID-19, which has affected all sectors of society, health, economy, social, cultural, and educational. In Brazil, the pandemic has directly affected the educational sector, whether in the suspension of face-to-face classes or the living conditions of education professionals. The research aimed to analyze how pedagogical practices are being developed in this pandemic period and how it affects the emotional health in the municipal school teachers in Humaitá-AM. To carry out this research, a qualitative and quantitative approach methodology was adopted, with the application of a virtual interview, in addition to the use of a form available on google. The interviews were made available in several groups of teachers, by schools in a total of nine schools in the urban area of the municipality. These interviews were aimed at teachers who work from the 1st to the 5th of elementary school. It was found that most teachers are developing pedagogical activities, without receiving any type of training or assistance with the use of the internet for the development of activities. The vast majority of teachers consider that the remote model has not contributed positively to student learning, many teachers said they were in a high degree of stress, fear, and depression.

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Author Biographies

Eulina Maria Leite Nogueira, Universidade Federal do amazonas

Possui graduação em Licenciatura em Estudos Sociais pela Universidade Federal do Amazonas , graduação em História pela Universidade Federal do Amazonas, graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas e Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas, possui experiência na Educação, com ênfase nas seguintes área: Formação de Professores, Políticas Públicas, Educação do Campo, Educação Indígena e Diversidade Cultural. Credenciada no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Ensino: Ciências e Humanidades. https://orcid.org/0000-0002-7725-6464

Zilda Gláucia Elias Franco, Universidade Federal do Amazonas

Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação de Tangará da Serra, Especialista em Língua Portuguesa e Literatura pela Universidade do Estado de Mato Grosso, com a pesquisa “A produção escrita da criança e a interferência do professor”, Mestre em Ciências da Educação na Universidad Autónoma de Asunción revalidado pela Universidade Estácio de Sá - RJ, onde realizou pesquisa na área de História de Leitura de professoras alfabetizadoras. Doutora Em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC/SP por meio da pesquisa " Um olhar sobre as escolas localizadas no campo do Município de Humaitá (Sul do Amazonas): em busca da justiça curricular". Professora e Coordenadora do Curso de Pedagogia do Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente - IEAA no Campus Vale do Rio Madeira em Humaitá - AM da Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades PPGECH) da Universidade Federal do Amazonas e Coordenadora do Projeto de Pesquisa Educação Infantil: políticas e práticas. Participa Grupo de Educação e Pesquisa em Justiça Curricular – GEPEJUC (PUC/SP) e do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências Naturais (UFAM). Professora e Pesquisadora das áreas da Educação Infantil, Políticas Curriculares e da Educação do Campo. https://orcid.org/0000-0002-1654-7102

Marinez dos Santos de Paula, Universidade Federal do Amazonas

Mestrando do Programa de Pós- Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades - PPGECH da Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8845-2965

Welton de Araújo Prata, Universidade Federal do Amazonas

Mestrando do Programa de Pós- Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades - PPGECH da Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, Brasil.

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Published

2021-01-06

How to Cite

Nogueira, E. M. L., Franco, Z. G. E., Paula, M. dos S. de, & Prata, W. de A. (2021). Pedagogical work in times of pandemic: the reality experienced by teachers in the municipality of Humaitá-AM: . Educar Mais, 5(1), 35–44. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2143