Crossings and (dis)meetings: remote pedagogical practices in early childhood education in Rolim of Moura/RO
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2122Keywords:
Early Childhood Education; Pedagogical practices; Pandemic; Technologies.Abstract
In 2020, with the pandemic of the COVID-19 virus, several sectors were affected and in Education emerged challenges to the practices of teachers. In this article, the objective is to understand the pedagogical practices developed during Pandemic times, by teachers of Early Childhood Education in the municipality of Rolim de Moura / RO. Ten (10) teachers who work in different institutions participated in the research. Two questionnaires were sent for data production, one with open and closed questions and
the other with a script. The article is based on the ideas of Leite (2011), Clareto and Nascimento (2012), Oliveira (2018), Borba and Penteado (2001), Gil (2002), among others. We reflected on the Early Childhood Education curriculum; technologies in the making and acting of teachers and children; effects of Pandemic, which in the making of the teachers' reports, made it possible to think about how it is possible for a curriculum to happen in the distance between bodies? Remote classes have been producing an education far from the movement of children and teachers.
Keywords: Early Childhood Education; Pedagogical practices; Pandemic; Technologies.
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da educação nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf>. Acesso em: out. 2020.
__________. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: set. 2020.
_______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
_______. PORTAL MEC. Diretrizes para escolas durante a Pandemia. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/89051-cne-aprova-diretrizes-para-escolas-durante-a-Pandemia>. Acesso em: out. 2020.
_______. Lei Nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Brasília - DF, 2020.
______. Decreto Legislativo Nº 6, de 2020. Congresso Nacional. Reconhece, para os fins do art. 65 da Lei Complementar no 101, de 4 de maio de 2000, a ocorrência do estado de calamidade pública, nos termos da solicitação do Presidente da República encaminhada por meio da Mensagem no 93, de 18 de março de 2020. Publicado no Diário Oficial da União na: Edição: 55-C, Seção: 1 - Extra, página: 1, 20 de março de 2020.
______. Portaria MEC Nº 544, DE 16 DE JUNHO DE 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Publicado em: 17/06/2020, no Diário Oficial da União | Edição: 114 | Seção: 1 | Página: 62 Órgão: Ministério da Educação/Gabinete do Ministro. Disponível em:<https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Portaria-mec-544-2020-06-16.pdf>. Acesso em: nov. 2020.
BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.
BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica 2001.
CLARETO, Sônia Maria; NASCIMENTO, Luiz Alberto Silvestre do. A sala de aula e a constituição de um currículo-invenção. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 306-321, Set/Dez 2012, ISSN 1645-1384 (online). Disponível em:< www.curriculosemfronteiras.org.>. Acesso em: out. 2020.
DELORS, Jacques et al. Learning: the creasure within. Paris: UNESCO, 1996.
GALLO, Sílvio. Educação Infantil: do dispositivo pedagógico ao “ir junto” com as crianças. In: Infância e pós-estruturalismo. Anete Abramowicz; Gabriela Tebet (Organizadoras). São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo:Atlas, 2002.
______. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. - São Paulo: Atlas, 2008.
JACON, Liliane da Silva Coelho; OLIVEIRA; Ana Carolina Garcia de; MARTINES, Elizabeth Antonia Leonel de Moraes; MELLO, Irene Cristina de. Educação & tecnologia: reflexões sobre a incorporação de tecnologias móveis na educação. Revista REAMEC, Cuiabá - MT, n.01, setembro 2013, ISSN: Revista do Programa de Doutorado da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática. Disponível em: <http://www.ufmt.br/ufmt/unidade/index.php/secao/site/5394/ppgecem>. Acesso em: out. 2020.
LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, nº19, 20 Jan/Fev/Mar/Abr 2002.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 21º ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. O currículo na Educação Infantil: o que propõem as novas diretrizes nacionais? ANAIS DO I SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas Atuais. Belo Horizonte, novembro de 2010.
______. Campos de experiências: efetivando direitos e aprendizagens na Educação Infantil / [Ministério da Educação]. – São Paulo: Fundação Santillana, 2018.
RIBEIRO, Ana Elisa. Termo: Tecnologia digital. In: UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS (UFMG). Faculdade de Educação (FaE). Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita (Ceale) Departamento de Linguagem e tecnologia. Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte, 2014.
ROLIM DE MOURA. Referencial Curricular Municipal da Educação Infantil. Secretaria Municipal de Educação e Cultura, 2019.
RONDÔNIA. Decreto Nº 24.871, de 16 de março de 2020. Decreta situação de emergência no âmbito da Saúde Pública do Estado e dispõe sobre medidas temporárias de prevenção ao contágio e enfrentamento da propagação decorrente do novo coronavírus, COVID-19, do regime de trabalho do servidor público e contratado do Poder Executivo, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado de Rondônia n. 49, publicado em: 16 de março de 2020.
______. Decreto Nº 24.979, de 26 de abril de 2020. Dispõe sobre o Estado de Calamidade Pública, regulamenta quarentena e restrição de serviços e atividades em todo o território do Estado de Rondônia e revoga o Decreto Nº 24.919, de 5 de abril de 2020. Casa Civil, 26 de abril de 2020.
______. Decreto Nº 25.263, de 30 de julho de 2020. Altera e acresce dispositivos do Decreto Nº 25.049, de 14 de maio de 2020. Art. 1° O parágrafo único do inciso II do art. 3°, o caput do art. 4°, o § 3° do art. 11 e a alínea “p” do Anexo II do Decreto n. 25.049, de 14 de maio de 2020. Institui o Sistema de Distanciamento Social Controlado para fins de prevenção e de enfrentamento à epidemia causada pelo novo Coronavírus - COVID-19, no âmbito do Estado de Rondônia, reitera a declaração de Estado de Calamidade Pública em todo o território estadual e revoga o Decreto Nº 24.979, de 26 de abril de 2020. Casa Civil, 31 de julho de 2020.
______. Decreto Nº 25.348, de 31 de agosto de 2020. Altera, acresce e revoga dispositivos do Decreto Nº 25.049, de 14 de maio de 2020. “Institui o Sistema de Distanciamento Social Controlado para fins de prevenção e de enfrentamento à epidemia causada pelo novo Coronavírus - COVID-19, no âmbito do Estado de Rondônia, reitera a declaração de Estado de Calamidade Pública em todo o território estadual e revoga o Decreto Nº 24.979, de 26 de abril de 2020, suspendendo as atividades educacionais presenciais regulares na rede estadual, municipal e privada ficam suspensas até o dia 3 de novembro do ano corrente, aplicando-se em todos os municípios. Casa Civil, 31 de agosto de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Juverlande Nogueira Pinto, Edre Almeida Corrêa, Bianca Santos Chisté, Vanderleia de Lourdes Rodrigues Lopes de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.