Municipal education in Rio Branco in the context of pandemic: operational devices and the organization of school pedagogical work
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2120Keywords:
Education; Guidelines; Educational guidelines; Remote Teaching; Pandemic.Abstract
The circumstances brought about by the covid-19 pandemic imposed, on a planetary scale, the need to adopt a set of measures that ended up producing new forms of relationship and social coexistence guided by distance and social isolation. In the case of school education, for example, it was imposed on the education systems the definition of new systems for organizing pedagogical work as an alternative that, in some way, would provide answers to society, families and the school community itself, especially the suspension of classroom activities in the year 2020. Considering this context, this article aims to analyze the general guidelines and administrative and pedagogical procedures formulated by the administration of the public system of municipal education in Rio Branco. The study is organized based on documentary analysis in which the legal, pedagogical and administrative guidelines, developed during the pandemic period, are systematized. In this perspective, we seek to extract the incidences of these guidelines and the extent to which they express new organizational and logical dynamics for the nature of pedagogical work with children from early childhood education to the fifth year of elementary school and what are the implications of these determinations on the organization of the pedagogical work of teachers.
Downloads
References
ACRE. Conselho Estadual de Educação. Resolução 209/2020, estabelece normas operacionais para o Sistema Estadual de Ensino do Estado do Acre, relativo à avaliação e integralização de carga horária executadas durante o regime especial de aulas não presenciais no ano letivo de 2020 na educação básica e dá outras providências. Rio Branco: Diário Oficial do Estado, 15/out, 2020. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=402704#:~:text=%2D%20Estabelece%20normas%20operacionais%20para%20o,B%C3%A1sica%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias. Acesso em: 18.out.2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº5/2020, CNE/CP. Define diretrizes para reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Diário Oficial da União, 04/mai,2020. Disponível em: www.in.gov.br/web/dou/-/sumula-do-parecer-cne/cp-n-5/2020-254924735. Acesso: 1.out.2020.
BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Básica: Sinopse Estatística da Educação Básica. Brasília, 2020.
CGI. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC domicílios 2018. São Paulo,2019.
DUARTE, Natalia; MELO Adriana Almeida Sales. Educação básica na pandemia: o caso DF. Associação Nacional de Política e Administração da Educação. Revista Educação Básica em Foco, v.1, n1, abril a junho de 2020.
GALLO, S. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008
LAGARES, Rosilene. A educação no Tocantins no cenário da pandemia do novo coronavírus: desvelamento de desigualdades. Associação Nacional de Política e Administração da Educação. Revista Educação Básica em Foco, v.1, n1, abril a junho de 2020.
NASCIMENTO, Rosenery Pimentel; SILVA, Itamar Mendes. Ações adotadas pelas secretarias de educação do estado do Espírito Santo e na região metropolitana de Vitória durante o período da pandemia causada pela covid-19. Associação Nacional de Política e Administração da Educação. Revista Educação Básica em Foco, v.1, n1, abril a junho de 2020.
OLIVEIRA, Adriana Cristina de; et all. O QUE A PANDEMIA DA COVID-19 TEM NOS ENSINADO SOBRE ADOÇÃO DE MEDIDAS DE PRECAUÇÃO? Texto contexto - enferm., Florianópolis, v. 29, e20200106, 2020 Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072020000100201&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 11 nov. 2020.
PEREIRA, Maria Simone Ferraz; SILVA, Marcelo Soares Pereira. Educação básica em Minas Gerais no contexto da pandemia e na trilha do Partido “Novo”. Associação Nacional de Política e Administração da Educação. Revista Educação Básica em Foco, v.1, n1, abril a junho de 2020.
RIO BRANCOa, Secretaria Municipal de Educação. PLANO DIRETOR PARA O RETORNO DAS ATIVIDADES PRESENCIAS NAS ESCOLAS DE RIO BRANCO. Rio Branco, 2020.
RIO BRANCOb, Secretaria Municipal de Educação. PLANO PARA IMPLEMENTAÇÃO DAS ATIVIDADES PEDAGÓGICAS E AULAS NÃO PRESENCIAIS, DURANTE PERÍODO DE SUSPENSÃO DAS AULAS, EM VIRTUDE DA PANDEMIA DO NOVO CORONAVÍRUS. Rio Branco, 2020.
RIO BRANCOc, Conselho Municipal de Educação. Parecer nº1/2020. Orienta a reorganização do calendário escolar de 2020 das instituições educativas públicas e privadas que compõem o sistema Municipal de Educação de Rio Branco-Acre e a realização de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Rio Branco: Diário Oficial do Município 19/jun,2020. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=397195. Acesso em 1.out.2020
SAVIANI, Dermeval. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavirus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 10, p. 01-25, e 020063, 2020.
UNESCO. Global Education Monitoring Report 2020:
Inclusion and education: All means all. Paris, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mark Clark Assen de Carvalho, Rafael Marques Gonçalves, Jean Mauro de Abreu Morais, Josenir de Araújo Calixto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.