The organization of pedagogical work in the west of Pará: discussions in the pandemic context

Authors

  • Maria Lília Imbiriba Sousa Colares Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA https://orcid.org/0000-0002-5915-6742
  • Anselmo Alencar Colares Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA https://orcid.org/0000-0002-1767-5640
  • Lucas de Vasconcelos Soares Universidade Federal do Oeste do Pará/Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFOPA)

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2119

Keywords:

Organization of Pedagogical Work; Educational management; Formation; Pandemic.

Abstract

The study aims to analyze the performance of educational managers in the face of the dynamics of organizing pedagogical work in the course of a pandemic, revealing practices, challenges and the place of training in this process. The Western region of the State of Pará is used as locus. The analyzes result from empirical research, contemplating the perception of educational managers through an electronic form. The results obtained reveal that it was decided to continue the activities, via remote teaching, projecting on managers the challenge of organizing, together with the pedagogical team, the dynamics of the teaching-learning process from the use of available technological tools, as well as in the elaboration handouts with textbook content; there was no specific training for that moment; and the demand for work increased, registering demands by the students' families regarding the methodologies used by schools. Adding to the existing dilemmas – minimization of resources, lack of participation and autonomy, etc. – the pandemic context projected on managers the challenge of reinventing themselves in their professional performance.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Lília Imbiriba Sousa Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

 

 

Anselmo Alencar Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

 

 

Lucas de Vasconcelos Soares, Universidade Federal do Oeste do Pará/Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFOPA)

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Oeste do Pará (Ufopa). Graduado em Licenciatura em Pedagogia pela Ufopa. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil (HISTEDBR/UFOPA). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Santarém, Pará, Brasil. http://lattes.cnpq.br/7538516067447773

References

CRUZ, Priscila; BORGES, João Marcelo; NOGUEIRA FILHO, Olavo. Nota técnica: ensino a distância na educação básica frente à pandemia da Covid-19. São Paulo: Todos pela Educação, 2020, p. 1-19. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pdf?1730332266= Acesso em: 01 nov. 2020.

CRUZ, Priscila; MONTEIRO, Luciano. Anuário Brasileiro da Educação Básica 2020. São Paulo: Todos pela Educação; Editora Moderna, 2020. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/456.pdf?1969753478/=&utm_source=content&utm_medium=site-todos Acesso em: 03 nov. 2020.

FONSECA, André Dioney; SILVA, Silvio Lucas Alves da. O Neoliberalismo em Tempos de Pandemia: o Governo Bolsonaro no contexto de crise da Covid-19. Ágora, v.22, n.2, jul./dez., 2020, p. 58-75. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/agora/article/view/15461 Acesso: 08 nov. 2020.

ORSO, Paulino José. O novo coronavírus, a pedagogia histórico-crítica, a sociedade de classes e o internacionalismo proletário. Revista Exitus, v. 10, 2020, p. 01-54. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1432 Acesso em: 03 nov. 2020.

PENÍNSULA. Instituto. Relatório de Pesquisa – Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do coronavírus no Brasil. São Paulo: IP, 2020. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Covid19_InstitutoPeninsula_Fase2_at%C3%A91405-1.pdf Acesso em: 06 nov. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Editora Almedina, 2020.

SAVIANI, Dermeval. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavirus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, v. 10, 2020, p. 1-25. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/146 Acesso em: 15 out. 2020.

SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. Educação e tecnologias em tempos de pandemia no Brasil. Debates em Educação, v. 12, n. 28, 2020, p. 19-41. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10157 Acesso em: 20 out. 2020.

SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa; HORA, Dinair Leal da. Ensinar na Pandemia: dilemas atuais da docência. Revista Educação Básica em Foco (Anpae), v.1, n1, abr./jun., 2020, p. 1-6. Disponível em: https://educacaobasicaemfoco.net.br/NumeroAtual/Artigos/Ensinar-na-Pandemia-dilemas-atuais-da-docencia-Lucas-MariaLilia-Dinair.pdf Acesso em: 04 nov. 2020.

SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa; OLIVEIRA, Lílian Aquino. Concepções de Gestão Educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 7, n. 17, p. 232-256, jan./dez., 2020. Disponível em: http://www.periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/issue/archive Acesso em: 16 out. 2020.

SOARES, Sávia Bona V. Coronavírus e a modernização conservadora da educação. In: SOARES, Sávia Bona V. et al (Org.). Coronavírus, educação e luta de classes no Brasil. Brasil: Editora Terra Sem Amos, 2020, p. 5-14.

TCM/PA. Relatório do levantamento diagnóstico da educação municipal diante da pandemia do Covid-19 aplicado aos municípios paraenses. Belém, PA: Núcleo de Fiscalização; Núcleo de Educação, 2020, p. 1-43. Disponível em: https://docplayer.com.br/193461106-Diagnostico-da-educacao-municipal-diante-da-pandemia-do-covid-19.html Acesso em: 08 nov. 2020.

THEÓPHILO, Carlos Renato. Algumas Reflexões sobre Pesquisas Empírica em Contabilidade. Caderno de Estudos, São Paulo, v. 10, n. 19, set./dez., 1998, p. 1-8. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cest/n19/n19a01.pdf Acesso em: 10 nov. 2020.

VAITEKA, Sandra; GHISLENI, Ana Cristina. Ações de gestão e práticas pedagógicas: construindo pontes e aproximando caminhos. Revista Educar Mais, v. 3, n. 2, 2019, p. 269-281. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/1547 Acesso em: 03 nov. 2020.

Published

2021-01-06

How to Cite

Colares, M. L. I. S., Colares, A. A., & Soares, L. de V. (2021). The organization of pedagogical work in the west of Pará: discussions in the pandemic context. Educar Mais, 5(1), 83–98. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2119