A evasão nos cursos de graduação: como entender o problema?
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1939Downloads
References
ANDIFES. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES – 2018. Brasília, 2019.
BALLEN, C. J. et al. Enhancing diversity in undergraduate science: self-efficacy drives performance gains with active learning. CBE Life Sciences Education, v. 16, n. 4, p. 1–6, 2017.
BARDAGI, M.; HUTZ, C. S. Evasão universitária e serviços de apoio ao estudante: uma breve revisão da literatura brasileira. Psicol. Rev, v. 14, n. 2, p. 279–301, 2005.
BEZERRA, A. F. de A. Perfil sociodemográfico dos estudantes concluintes do Ensino Superior no Brasil em 2017. Dissertação (Mestrado em Demografia) - Programa de Pós-Graduação em Demográfica, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
BRAGA, M. M.; PEIXOTO, M. C; BOGUTCHI, T. F. A evasão no ensino superior brasileiro: o caso da UFMG. Avaliação: Revista da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior, v. 8, n. 3, p. 161-189, 2003.
DAITX, A. C.; LOGUERCIO, R. D. Q.; STRACK, R. Evasão e retenção escolar no curso de Licenciatura em Química do Instituto de Química da UFRGS. Investigações em Ensino de Ciências, v. 21, n. 2, p. 153, 2016.
ESPINOSA, T.; ARAUJO, I.; VEIT, E. Crenças de autoeficácia em aprender Física e trabalhar colaborativamente: um estudo de caso com o método Team-Based Learning em uma disciplina de Física Básica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 1, p. 69–94, 2019.
ESPINOSA, T. et al. Reducing the gender gap in students’ physics self-efficacy in a team- and project-based introductory physics class. Physical Review Physics Education Research, v. 15, n. 1, p. 010132, 2019.
EVANGELHO, B. V. do et al. Permanência no Curso de Licenciatura em Física da Unipampa Campus Bagé: um estudo exploratório com estudantes em fase final de curso. Revista Thema, v. 16, n. 3, p. 501, 2019.
FERNANDES, J. et al. Estudo da evasão dos estudantes de Licenciatura e Bacharelado em Física: uma análise à luz da Teoria do Sistema de Ensino de Bourdieu. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 1, p. 105–126, 2020.
FERREIRA, L.; BARROS, R. M. de O. Uma análise do discurso do aluno trabalhador acerca de sua evasão: caso específico do curso de Matemática da UEM. Educação em Revista, v. 34, 2018.
HEIDEMANN, L. A.; GIONGO, S. L.; MORAES, K. R. DE M. Evadir ou persistir? Uma disciplina introdutória centrada no fomento à persistência nos cursos de licenciatura em Física. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 1, p. 160–188, 2020.
IBGE. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Rio de Janeiro, 2019.
INEP. Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília, 2019.
KNOP, M.; COLLARES, A. C. M. A influência da origem social na probabilidade de concluir os diferentes cursos de ensino superior. Sociedade e Estado, v. 34, n. 2, p. 351–380, 2019.
LIMA JUNIOR, P. R. M. Evasão do ensino superior de Física segundo a tradição disposicionalista em sociologia da educação. Tese (Doutorado em Ensino de Física) - Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/78438.
MASSI, L.; VILLANI, A. Um caso de contratendência: baixa evasão na licenciatura em química explicada pelas disposições e integrações. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 4, p. 975–992, 2015.
MORAES, K. R. de M. Uma investigação exploratória sobre as implicações das experiências de primeiro semestre de curso na decisão de evadir ou persistir dos estudantes de licenciatura em física da UFRGS. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino de Física) - Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/206651
MORAES; K. R.; HEIDEMANN, L. A.; ESPINOSA, T. Métodos ativos de ensino podem ser entendidos como recursos para o combate à evasão em cursos de Ciências Exatas? Uma análise pautada nas ideias de Vincent Tinto. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 2, 2020.
OECD (2019), Education at a Glance 2019: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, 2019.
PALHARINI, F. A. Elementos para a compreensão do fenômeno da evasão na UFF. Avaliação, v. 9, n. 2, p. 51-80, 2004.
SANTOS JUNIOR, J. DA S.; REAL, G. C. M. A evasão na educação superior: o estado da arte das pesquisas no Brasil a partir de 1990. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 22, n. 2, p. 385–402, 2017.
TINTO, Vincent. Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: University of Chicago Press, 1993.
TINTO, V. Completing College: Rethinking Institutional Action. Chicago: The University of Chicago Press, 2012.
TINTO, V. Through the Eyes of Students. Journal of College Student Retention: Research, Theory and Practice, v. 19, n. 3, p. 254–269, 2017.
VUONG, M.; BROWN-WELTY, S.; TRACZ, S. The effects of self-efficacy on academic success of first-generation college sophomore students. Journal of college student development, v. 51, n. 1, p. 50-64, 2010.
XU, Y. J. The Experience and Persistence of College Students in STEM Majors. Journal of College Student Retention: Research, Theory and Practice, v. 19, n. 4, p. 413–432, 2018.
YORKE, M.; LONGDEN, B. Retention and student success in higher education. London: Society for research into Higher Education & Open University Press, 2004.
ZUCCARELLI, C.; HONORATO, G. Perfil socioeconômico, motivações e aspirações profissionais de concluintes da área de Educação do ensino superior no Brasil, 2014. Poços de Caldas, MG, 22 a 28 de setembro de 2018. XXI Encontro Nacional de Estudos Populacionais (sessão oral). 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educar Mais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.