Between internship experiences and teacher’s formation
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.221-232.1761Keywords:
Internship, Teacher’s formation, Portuguese Language.Abstract
In this report, I reflect on the experiences lived during the first supervised internship of the Graduation in Letters: Portuguese Language. This internship was carried out in a 9th grade class at a state school in Campina Grande - PB. Based on reflections of the applied field of language studies and education, much more than describing the activities carried out, I reflect on being a teacher in the particularities of a public school. In this way, I expose the delights and the unpleasantness that made up this experience to, who knows, subsidize guidelines on reformulations of curricula so that the initial training is more consistent with the current challenges of being a teacher.Downloads
References
ABDALA JUNIOR, B. Introdução à análise da narrativa. São Paulo: Scipione, 1995.
CANDIDO, A. A vida ao rés-do-chão. In: A crônica: o gênero, sua fixação e suas transformações no Brasil. Campinas: Editora da UNICAMP; Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1992.
CORTELLA, M. S. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes. São Paulo: Cortez, 2014.
COSTA FILHO, R. B. Lembranças de um estágio, 2018 [manuscrito].
COSTA FILHO, R. B.; BAZARIM, M. As relações entre o enunciado, a produção e a correção de textos. Entrepalavras, Fortaleza, v. 9, n. 3, p. 324-341, set-dez/2019.
COSTA FILHO, R. B.; BAZARIM, M. Planejamento e aplicação de atividades de ensino de Língua Portuguesa no estágio obrigatório dos anos finais do Ensino Fundamental. In: Anais do VI Colóquio Nacional 15 de Outubro. Campina Grande: Revista Letras Raras, 2018.
COSTA-HÜBES, T. C. Uma tentativa de análise linguística de um texto do gênero “relato histórico”. Linguagem em (Dis)curso, Palhoça, SC, v. 10, n. 1, p. 181-205, jan./abr. 2010.
COSTA-HÜBES, T. da C.; SIMIONI, C. A. Sequência didática: uma proposta metodológica curricular de trabalho com os gêneros discursivos/textuais. In: BARROS, E. M. de; RIOS-REGISTRO, E. M. (org.). Experiências com sequências didáticas de gêneros textuais. Campinas, SP: Pontes Editora, 2014.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J; SCHNEUWLY, B e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004.
GANCHO, C. V. Como analisar narrativas. São Paulo: Ática, 2002.
JUNIOR, A. F. Operadores de leitura da narrativa. In: BONNICI, T.; ZOLIN, L. O. (org.). Teoria literária: abordagens históricas e tendências. 3.ed. Maringá: Eduem, 2009.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.
LIMA, M. S. L. Reflexões sobre o estágio-prática de ensino na formação de professores. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 8, n. 23, p. 195-205, jan./abr. 2008.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011a.
LUCKESI, C. C. Planejamento e avaliação na escola: articulação e necessária determinação ideológica. In: Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22.ed. São Paulo: Cortez, 2011b.
MAIA, C. M. Escola e professor: função social. In: MAIA, C. M.; SCHEIBEL, M. F.; URBAM, A. C. (org.). Didática: Organização do trabalho pedagógico. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2009.
MENEGOLLA, M.; SANT´ANNA, I. M. Por que planejar? Como planejar? Currículo - área - aula. 22.ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2014.
PARAÍBA. Medida Provisória nº 267 de 07 de fevereiro de 2018. Cria o Programa de Educação Integral, composto por Escolas Cidadãs Integrais – ECI, Escolas Cidadãs Integrais Técnicas – ECIT e Escolas Cidadãs Integrais Socioeducativas - ECIS e institui o Regime de Dedicação Docente Integral – RDDI e dá outras providências. Diário Oficial do Estado da Paraíba, João Pessoa, 09 fev. 2018.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2005/2006.
ROJO, R. Alfabetismo(s): Desenvolvimento de competências de leitura e escrita. In: Letramentos múltiplos: escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editora, 2009.
SÁ, J. de. A crônica. São Paulo: Editora Ática, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.