Study and research group weaving cognitive learning networks: what do the TERCOAN members say?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4242

Keywords:

Teacher education, Formative actions, G-TERCOA, Study group, Interdisciplinarity

Abstract

The Research Group on Weaving Cognitive Learning Networks (G-TERCOA/CNPq/UFC) works in an interdisciplinary manner in the initial and continuing education of educators, mathematicians, and graduates in general, articulating teaching, research, and outreach. This study aims to analyze the perceptions of G-TERCOA/CNPq/UFC members regarding the training activities developed and their contributions to the academic and professional trajectory of teachers and participants. This is a qualitative, descriptive, and basic research study. The data were analyzed using the Fedathi Sequence as a Data Analysis Methodology (SFMAD). The results indicate that participation in the group enhances academic development, improves teaching practices, and expands collaborative networks, strengthening the reflective and investigative training of teachers. Conversely, the main challenges identified relate to time management, academic writing, and limited resources for participation in events. It is concluded that G-TERCOA/CNPq/UFC constitutes a dynamic and innovative training space that integrates scientific and cultural knowledge, promoting inclusive, transdisciplinary, and socially committed education.

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Author Biographies

Felismina Neta, Universidade Federal dos Ceará - UFC

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora efetiva da Rede Municipal de Fortaleza, Ceará (SME). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa Tecendo Redes Cognitivas de Aprendizagem(G-TERCOA/CNPq-UFC). 

Lara Ronise de Negreiros Pinto Scipião, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutora em Ensino pela Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora efetiva da Rede Municipal de Fortaleza, Ceará (SME). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa Tecendo Redes Cognitivas de Aprendizagem(G-TERCOA/CNPq-UFC). 

Italândia Ferreira de Azevedo, Instituto Federal do Ceará - IFCE

Doutoranda em Ensino pelo RENOEN/IFCE. Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo IFCE. Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UEVA. Professora de Matemática da rede estadual do Ceará. É membro do grupo de estudos e pesquisa G-Tercoa.

Maria José Costa dos Santos, Universidade Federal do Ceará - UFC

Pós-Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPed/UERJ). Coordenadora da formação presencial e on-line de professores da rede municipal de Fortaleza e da rede estadual, por meio do grupo de estudos (GTERCOA/CNPq-UFC), via cursos de extensão na UFC. Professora da Universidade Federal do Ceará (UFC).

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Published

2025-11-15

How to Cite

Neta, F., Scipião, L. R. de N. P., Azevedo, I. F. de, & Santos, M. J. C. dos. (2025). Study and research group weaving cognitive learning networks: what do the TERCOAN members say?. Educar Mais, 9, 1–15. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4242