Training in Psychology and Human Rights: a perspective from psychologists teaching in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4227Keywords:
Human Rights, Psychology Education, Social Commitment, Critical PsychologyAbstract
Psychology training has undergone significant expansion, which has emphasized concerns about the quality of teaching and its relationship with human rights. This research aimed to analyze the understanding of psychologist-teachers about the importance of human rights in the academic training and professional practice of psychology students. With a qualitative and exploratory approach, the study was carried out in two stages: an online questionnaire and three interviews with lecturers. The data analysis was organized into 3 axes: I) Human Rights as an image and background in training, which addresses HR as specific content and a cross-cutting principle; II) Baggage that precedes, which analyses students' previous meanings and pedagogical challenges for their critical articulation; III) Committed training also takes place outside the classroom, which highlights critical training practices in social movements, art and culture. In conclusion, the research highlights the challenges and potential of training committed to human rights, emphasizing this period as a fundamental stage in the development of ethical, critical professionals who are aware of their social commitment.
Downloads
References
BERNARDI; C. M. C. N. A Formação em psicologia: Ética, diretrizes curriculares e direitos humanos. In: Simpósio internacional e fórum nacional de educação. Torres, RS. 4, 7, 2010.
BOCK, A. M. B; GIANFALDONI, M. H. T. A. Direitos humanos no ensino de Psicologia. Psicologia Ensino & Formação, v. 1, n. 2, p. 97-115, 2010.
BOCK, A. M. B. A prática psicológica e os direitos humanos. In: BOCK, A. M. B. (org.). Psicologia social: uma perspectiva crítica. São Paulo: Cortez, 1999.
BOCK, A. M. B. Psicologia e compromisso social: questões da atuação e da formação. In: BOCK, A. M. B. et al. (org.). Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia. 14. ed. São Paulo: Saraiva, 2002.
BOCK, A. M. B. Psicologia e Direitos Humanos: uma aproximação teórica e prática. In: CAVALCANTI, L.; LIMA, J. (Org.) Psicologia e direitos humanos: contextos, desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002. p. 19-33.
NÓBREGA CABRAL, C. et al. As heranças coloniais na psicologia brasileira. Revista UNI-RN, [S. l.], v. 22, n. 1/2, p. 30–38, 2022. Disponível em: https://revistas.unirn.edu.br/index.php/revistaunirn/article/view/816. Acesso em: 16 nov. 2024.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Código de ética profissional do psicólogo. Brasília, DF: CFP, 2005. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/07/codigo_etica.pdf. Acesso em: 17 maio 2025.
DANTAS, J. B. Formar psicólogos: por quê? para quê. Fractal: Revista de Psicologia, v. 22, n. 3, p. 621-636, 2010.
DIMENSTEIN, M. et al. Produção de conhecimento, psicologia e pensamento decolonial. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 74, 2022.
FREITAS, M. T. de A.. Dos direitos às ações: política de direitos humanos e formação em Psicologia. Educação & Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 327-340, 2004.
LANE, Silvia T. M. Transformação social e psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 1990a.
LANE, S. T. M. Psicologia social: o homem em movimento. São Paulo: Brasiliense, 1990b.
MARTÍN-BARÓ, I. Psicologia de la guerra: trauma y terapia. San Salvador: UCA Editores, 1990.
MARTÍN-BARÓ, I. Para uma psicologia da libertação. Petrópolis: Vozes, 1996.
MARTÍN-BARÓ, I. O desafio popular à psicologia social na América Latina. In: LACERDA, F. (org.). Crítica e libertação na psicologia: Estudos psicossociais. Petrópolis, RJ.: Vozes, 2017.
MAY, T. Pesquisa social: questões, métodos e processos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2007.
OLIVEIRA, I. T. de et al. Formação em Psicologia no Brasil: aspectos históricos e desafios contemporâneos. Psicologia Ensino & Formação, v. 8, n. 1, p. 3-15, 2017.
PASTRONI, A.; FARIA, G. G. As políticas públicas e o avanço do conservadorismo no Brasil: protagonistas e estratégias. Revisão de Trabalho, v. B23, p. 5-22, 2020.
PAIVA, V. Direitos Humanos e saúde: a contribuição da psicologia In: CAMPOS, G. W. de S.; MINAYO, M. C. de S. (orgs.). Direitos Humanos e Saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2003.
RECHTMAN, R. CASTELAR, M.; CASTRO, R. Ética e direitos humanos na formação de profissionais de Psicologia em Salvador - Bahia. Psicologia Ensino & Formação, v. 4, n. 2, p. 62-71, 2013.
RECHTMAN, R.; BOCK, A. M. B. Formação do psicólogo para a realidade brasileira: identificando recursos para atuação profissional. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 35, e3551, 2019
SANTOS, J. C.; OLIVEIRA, T. S. de. Educação, direitos humanos e a formação de profissionais: desafios contemporâneos. Psicologia Educacional, v. 12, n. 1, p. 37-52, 2024.
SANTOS, L. N. O compromisso social da psicologia: um estudo sobre o desenvolvimento de um projeto crítico. 2017. 268 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
SILVA, S. M. C. D. Algumas reflexões sobre a arte e a formação do psicólogo. Psicologia: ciência e profissão, 24, 100-111, 2004.
TOLEDO, R; SANTOS, J. M. A. dos; MARTINS, M. S.; RAMOS, V. P. Psicologia e direitos humanos: desafios e impasses para uma formação crítica. In: CARVALHO, J. E. C. de; TOLEDO, R.; GONÇALVES, D. de A. (orgs.). Itinerários formativos e atuação nas políticas sociais: estratégias e desafios no trabalho com sujeitos/pessoa, grupos, instituições e comunidades. Santa Maria, RS: Arco Editores, 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcella Silveira Martins, Vitoria Prado Ramos, Juliana Maria Archanjo dos Santos, Rodrigo Toledo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.











