Professional insertion of adolescents in socioeducation from the perspective of scientific literature
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4203Keywords:
Socioeducation, Adolescents in conflict with the law, Professional training, Public policy, Social inclusionAbstract
This article aims to analyze the main approaches to the professional insertion of adolescents serving socio-educational measures. The research, designed as a narrative review, was carried out between January 6 and 10, 2025, mainly in the CAPES Journal Portal and the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), using the descriptors: “socio-education,” “adolescent in conflict with the law,” “professional insertion,” “vocational education,” and “world of work.” The final corpus included 11 studies, organized in a synthesis table and represented in a flowchart adapted from the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA). The analysis discussed five axes, and the results reveal the gap between what is established in legislation and institutional reality, marked by disarticulation between sectors, stigmatization of adolescents, and fragility in the continuity of actions. It is concluded that it is necessary to adopt emancipatory, intersectoral, and territorialized pedagogical practices that value youth protagonism and consolidate professional insertion as an effective right in the socio-educational process.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 29 jul. 2025.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. [online]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 29 jul. 2025.
BRASIL. Lei nº 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Institui o Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (Sinase), regulamenta a execução das medidas socioeducativas destinadas a adolescente que pratique ato infracional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12594.htm. Acesso em: 29 jul. 2025.
BARBOSA, Adriana Soares. Jovens trabalhadores em semiliberdade no estado do Rio de Janeiro: reflexões sobre o trabalho protegido e o trabalho infantil. Contribuciones a las Ciencias Sociales, São José dos Pinhais, v. 17, n. 6, p. 1–23, 2024. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/7655/4883. Acesso em: 29 jul. 2025.
BARROS, Edna Maria Rodrigues Moura et al. A educação profissional como política de inclusão na socioeducação do ES: um estudo sobre os egressos dos cursos de qualificação profissional. Contribuciones a las Ciencias Sociales, [S. l.], v. 17, n. 5, p. 6607–6624, 2024. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/6607. Acesso em: 29 jul. 2025.
BARROSO, Geni Helena Marques; JOSVIAK, Mariane; BESSA, Sueli Teixeira. Aprendizagem no sistema socioeducativo: manual de atuação da Coordenação Nacional de Combate à Exploração do Trabalho da Criança e do Adolescente. Brasília: Ministério Público do Trabalho, 2015. Disponível em: https://www.mpba.mp.br/sites/default/files/biblioteca/crianca-e-adolescente/atos-infracionais-e-medidas-socioeducativas/artigos/teses/manuais/publicacoes/aprendizagem_no_sistema_socioeducativo_mpt_2015.pdf. Acesso em: 20 jul. 2025.
CARNEIRO, Simara Silva. Socioeducação e juventude: reflexões sobre a educação de adolescentes e jovens para a vida em liberdade. Serviço Social em Revista, Londrina, v. 14, n. 2, p. 96-118, jan./jun. 2012. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/ssrevista/article/view/8398. Acesso em: 25 jul. 2025.
CELLA, Camila Franzen; TEDESCO, Anderson Luiz; MELLO, Maria Luiza. Reflexões teóricas acerca da efetividade das medidas socioeducativas. Revista Jurídica, Pato Branco/PR, v. 1, n. 1, p. 203-225, 2017. Disponível em: https://periodicos.unidep.edu.br/rjfd/article/view/27. Acesso em: 26 jul. 2025.
CORREIA, Gabriel Oliveira Mendes; CAMARGO, Mário Lázaro. Relações de trabalho e desafios para a inclusão de pessoas em cumprimento de medidas socioeducativas: um ensaio teórico baseado na literatura nacional. Psicologia e Saúde em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 693–708, 2024. Disponível em: https://psicodebate.dpgpsifpm.com.br/index.php/periodico/article/view/1206. Acesso em: 29 jul. 2025.
LAZZAROTTO, Gislei Domingas Romanzini et al. Medida socioeducativa: entre A & Z. Porto Alegre: UFRGS: Evangraf, 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/115265/000913764.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 25 jul. 2025.
LIMA, Juliana Vinuto. Efeitos da superlotação no trabalho de segurança socioeducativa: uma análise comparativa entre Amazonas e Rio de Janeiro. Revista de Estudos Empíricos em Direito, Porto Alegre, v. 10, p. 1–34, 2024. Disponível em: https://reedrevista.org/reed/article/view/831/480. Acesso em: 29 jul. 2025.
MEIRELES, Mayara Wetler Christ; MARTINS, Hanelore de Paula; FERNANDES, Lorena Estevam Martins. Formação continuada de servidores e satisfação no trabalho socioeducativo. Cadernos Cajuína, Teresina, v. 10, n. 1, e810, 2025. Disponível em: https://v3.cadernoscajuina.pro.br/index.php/revista/article/view/810. Acesso em: 29 jul. 2025.
OLIVEIRA, Berthyelle Menezes de et al. Menores infratores: ampliando perspectivas por meio da orientação profissional – Projeto Integrar. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Centro Universitário de Belo Horizonte, Belo Horizonte/MG. Orientadores: Fernanda Maria Franco; Luiz Henrique Vieira de Magalhães. Disponível em: https://repositorio-api.animaeducacao.com.br/server/api/core/bitstreams/1a22b364-a357-4827-8e66-34c42d7e109b/contente. Acesso em: 25 jul. 2025.
RIBEIRO, Ana Maria Bandeira. Educação prisional: sua importância e possibilidade na ressocialização de pessoas em privação de liberdade. Orientadora: Zélia Maria Borges. 2021. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2021. Disponível em: https://repositorio.pucgoias.edu.br/jspui/bitstream/123456789/2821/1/MONOGRAFIA%20II%20%2810%29.pdf. Acesso em: 29 jul. 2025.
SAVANHAGO, Liandra. Sentidos Sobre o Trabalho para Jovens em Cumprimento de Medidas Socioeducativas em Meio Aberto. 2019. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/215151/PPSI0836-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y. Acesso em: 25 jul. 2025.
SILVA, Zenilda Nicácio da. A socioeducação e escolarização de adolescentes em conflito com a lei no Centro Educativo Masculino da Fundação de Atendimento Sócio Educativa do Pará – FASEPA. 2020. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Facultad de Ciencias Políticas, jurídicas y de la Comunicación, Universidad Autónoma de Asunción, Assunção, Paraguai, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Milka Veronica Martins da Luz, Ricardo Faustino Teles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.