Professional insertion of adolescents in socioeducation from the perspective of scientific literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4203

Keywords:

Socioeducation, Adolescents in conflict with the law, Professional training, Public policy, Social inclusion

Abstract

This article aims to analyze the main approaches to the professional insertion of adolescents serving socio-educational measures. The research, designed as a narrative review, was carried out between January 6 and 10, 2025, mainly in the CAPES Journal Portal and the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), using the descriptors: “socio-education,” “adolescent in conflict with the law,” “professional insertion,” “vocational education,” and “world of work.” The final corpus included 11 studies, organized in a synthesis table and represented in a flowchart adapted from the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA). The analysis discussed five axes, and the results reveal the gap between what is established in legislation and institutional reality, marked by disarticulation between sectors, stigmatization of adolescents, and fragility in the continuity of actions. It is concluded that it is necessary to adopt emancipatory, intersectoral, and territorialized pedagogical practices that value youth protagonism and consolidate professional insertion as an effective right in the socio-educational process.

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Author Biographies

Milka Veronica Martins da Luz, Instituto Federal de Brasília - IFB

Mestrado em Maestria em Ciências Jurídicas na Universidad Columbia del Paraguay (UCP, 2018). Graduação em História pela Universidade Estadual de Goiás (UEG, 1999) e em Serviço Social pela Universidade Anhanguera (Uniderp, 2013). Especializou-se em Docência do Ensino Superior, pela Faculdade de Tecnologia Equipe Darwin (FTD, 2010).

Ricardo Faustino Teles, Instituto Federal de Brasília - IFB

Professor do Instituto Federal de Brasília (IFB), campus Samambaia, onde atua na educação profissional e tecnológica desde 2010. Doutor em Ciências Florestais pela Universidade de Brasília, integra o corpo docente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do IFB.Ministra disciplinas nas áreas de materiais e processos de fabricação, tecnologia da madeira, inovação e design de produtos além de espaços pedagógicos, com ênfase em práticas interdisciplinares entre design, tecnologia e educação. Coordena projetos de pesquisa voltados à avaliação acústica de materiais, inovação no design de produtos e memória da educação profissional, com publicações em periódicos nacionais e internacionais.Além da docência e pesquisa, atua em comissões acadêmicas, revisão de periódicos e orientação de mestrandos, contribuindo ativamente para o fortalecimento da pesquisa aplicada e da formação docente no campo da EPT.

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Published

2025-09-25

How to Cite

Luz, M. V. M. da, & Teles, R. F. . (2025). Professional insertion of adolescents in socioeducation from the perspective of scientific literature. Educar Mais, 9, 1–13. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4203