Transdisciplinarity on screen: an analysis of documents and events on the topic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4177

Keywords:

Transdisciplinarity, Documents, Events

Abstract

This article aims to analyze documents and events on the historical path of transdisciplinarity as a concept and field of knowledge. Methodologically, the work adopts a qualitative approach, with data collected analyzed through ATR and bibliographic research. As a synthesis of events, congresses and historical milestones, the evolution of transdisciplinary thinking and the need for an integrated approach to face global challenges, promoting an open and respectful dialogue between different knowledges and cultures, stand out. As a result of the analysis of the 1994 Transdisciplinarity Charter and the Message of Vila Velha/Vitória II World Congress of Transdisciplinarity of 2005, it is concluded that transdisciplinarity is not only a research method, but also a search for the integration of knowledges to promote and collaborate on global challenges from a systemic perspective. These considerations underscore the need for open dialogue between different knowledges, peoples and cultures in a world marked by extremist nationalist movements and attacks on minorities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Vandia Guedes Lima, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Unilab

Mestre em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab), especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), em Gestão e Coordenação Escolar pelo Centro Universitário (Uninta), em Educação Infantil, Educação Inclusiva e Especial e Novas Tecnologias pela Faculdade Kurios (FAK) e em Psicanálise pela Faculdade Batista de Minas Gerais (FBMG), graduada em Pedagogia pela UECE, em História pelo Uninta e em Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) e graduanda em Psicologia pela Faculdade Plus. Professora aposentada do município de Horizonte, Ceará

Ana Beatriz da Silva Lemos, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Unilab

Mestre em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab), especialista em Ensino na Educação Básica pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE) e graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes).

Maria Uleníce da Silva Virgínio, Centro Acadêmico Plus Maraponga

Especialista em Psicologia Organizacional e do Trabaho pela Faculdade Darcy Ribeiro (FTDR), em Administração e Marketing pela Faculdade Plus, em Docência do Ensino Superior pela Faculdade Plus. Graduada em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Paulista (UNIP) Graduada em Pedagogia pela Universidade de Araxá (UNIARAXÁ)

References

REFERÊNCIAS

II CONGRESSO MUNDIAL DE TRANSDISCIPLINARIDADE. Mensagem de Vila Velha/Vitória. 2005. Disponível em: https://www.ciret-transdisciplinarity.org. Acesso em: 31 mar. 2025.

III CONGRESSO MUNDIAL DE TRANSDISCIPLINARIDADE. III Congresso Mundial de Transdisciplinaridade será realizado na Cidade do México, em novembro 2022. Disponível em: https://www.tercercongresomundialtransdisciplinariedad.mx/br/. Acesso em: 1 abr. 2025.

ALVARENGA, A. T. DE .; SOMMERMAN, A.; ALVAREZ, A. M. DE S.. Congressos internacionais sobre transdisciplinaridade: reflexões sobre emergências e convergências de idéias e ideais na direção de uma nova ciência moderna. Saúde e Sociedade, v. 14, n. 3, p. 9–29, set. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/5w3pJVjCS5tvTVHVJ65vWnF/. Acesso 01 abr. 2025.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 19 mar. 2025.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Thematic Analysis. In:COOPER, H.; CAMIC, P. M.; LONG, D. L.; PANTER, A. T.; RINDSKOPF, D.; SHER, K. J. (ed.). APA handbook of research methods in psychology. Vol. 2, Research designs : quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological. Washington, DC: American Psychological Association, 2012. p. 57-71.

CARDANO, M. Manual de pesquisa qualitativa. A contribuição da teoria da argumentação. Tradução: Elisabeth da Rosa Conill. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2017.

CARLOS, J. G. Interdisciplinaridade no ensino médio: desafios e potencialidades. 2007. 172 f. Dissertação (Mestrado profissionalizante em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2007.

CONGRESSO CIÊNCIA E TRADIÇÃO: PERSPECTIVAS TRANSDISCIPLINARES PARA O SÉCULO XXI, 1991, Paris. Comunicado final. Paris: UNESCO, 1991.

FAZENDA, I. C. A. Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2010.

FAZENDA, I. C. A. Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011.

IRIBARRY, I. N. Aproximações sobre a transdisciplinaridade: algumas linhas históricas, fundamentos e princípios aplicados ao trabalho de equipe. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 3, p. 483–490, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/D4YgwJqvQh495Lgd6JGSHLz/?utm_source=.com. Acesso em: 12 mar. 2025.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MATOS, D. de V.; GUERRA, A. de L. R.; ARAÚJO, E. M. de. DIFERENTES MODOS DE DELINEAR PESQUISAS ACADÊMICAS. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 8, n. 12, p. 806–816, 2023. DOI: 10.51891/rease.v8i12.8085. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/8085. Acesso em: 03 mar. 2025.

MORAES, M. C. Da ontologia e epistemologia complexa à metodologia transdisciplinar. Revista Terceiro Incluído, Goiás, v. 5, n. 1, p. 1-19, jan./jun., 2015. Dossiê Ecotransd: Ecologias dos Saberes e Transdisciplinaridade. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/teri/article/view/36344. Acesso em: 03 mar. 2025.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

NICOLESCU, B.; MORIN, E.; FREITAS, L. de. Carta da Transdisciplinaridade. Primeira versão, 1994. Disponível em: https://ciret-transdisciplinarity.org/chart.php. Acesso em: 31 mar. 2025.

NICOLESCU, B. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Tradução de Lúcia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 1999.

NICOLESCU, B.; PINEAU, G.; MATURANA, H.; RANDOM, M.; TAYLOR, Paul. Educação e transdisciplinaridade. São Paulo: USP; Brasília, DF: Unesco, 2000. Apresentação. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000127511. Acesso em: 31 mar. 2025.

PATTON, M. Qualitative evaluation and research methods. 4. ed. London: Sage, 2015.

SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade. Porto Alegre: Artmed, 1998. 278 p.

SOUZA, L. K. de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 71, n. 2, p. 51-67, maio/ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP2019v71i2p.51-67. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672019000200005. Acesso em: 30 mar. 2025.

SOMMERMAN, A. COMPLEXIDADE E TRANSDISCIPLINARIDADE - DOI 10.5216/teri.v1i1.14390. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 77–89, 2013. DOI: 10.5216/teri.v1i1.14390. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/14390. Acesso em: 31 mar. 2025.

XAVIER, A. R. Joana Paula de Morais: história, memórias e trajetórias educativas (1900-1963). 2014. 411f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.

Published

2025-08-11

How to Cite

Lima, M. V. G., Lemos, A. B. da S., & Virgínio, M. U. da S. (2025). Transdisciplinarity on screen: an analysis of documents and events on the topic. Educar Mais, 9, 1–14. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4177