Transdisciplinarity on screen: an analysis of documents and events on the topic
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4177Keywords:
Transdisciplinarity, Documents, EventsAbstract
This article aims to analyze documents and events on the historical path of transdisciplinarity as a concept and field of knowledge. Methodologically, the work adopts a qualitative approach, with data collected analyzed through ATR and bibliographic research. As a synthesis of events, congresses and historical milestones, the evolution of transdisciplinary thinking and the need for an integrated approach to face global challenges, promoting an open and respectful dialogue between different knowledges and cultures, stand out. As a result of the analysis of the 1994 Transdisciplinarity Charter and the Message of Vila Velha/Vitória II World Congress of Transdisciplinarity of 2005, it is concluded that transdisciplinarity is not only a research method, but also a search for the integration of knowledges to promote and collaborate on global challenges from a systemic perspective. These considerations underscore the need for open dialogue between different knowledges, peoples and cultures in a world marked by extremist nationalist movements and attacks on minorities.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
II CONGRESSO MUNDIAL DE TRANSDISCIPLINARIDADE. Mensagem de Vila Velha/Vitória. 2005. Disponível em: https://www.ciret-transdisciplinarity.org. Acesso em: 31 mar. 2025.
III CONGRESSO MUNDIAL DE TRANSDISCIPLINARIDADE. III Congresso Mundial de Transdisciplinaridade será realizado na Cidade do México, em novembro 2022. Disponível em: https://www.tercercongresomundialtransdisciplinariedad.mx/br/. Acesso em: 1 abr. 2025.
ALVARENGA, A. T. DE .; SOMMERMAN, A.; ALVAREZ, A. M. DE S.. Congressos internacionais sobre transdisciplinaridade: reflexões sobre emergências e convergências de idéias e ideais na direção de uma nova ciência moderna. Saúde e Sociedade, v. 14, n. 3, p. 9–29, set. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/5w3pJVjCS5tvTVHVJ65vWnF/. Acesso 01 abr. 2025.
BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 19 mar. 2025.
BRAUN, V.; CLARKE, V. Thematic Analysis. In:COOPER, H.; CAMIC, P. M.; LONG, D. L.; PANTER, A. T.; RINDSKOPF, D.; SHER, K. J. (ed.). APA handbook of research methods in psychology. Vol. 2, Research designs : quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological. Washington, DC: American Psychological Association, 2012. p. 57-71.
CARDANO, M. Manual de pesquisa qualitativa. A contribuição da teoria da argumentação. Tradução: Elisabeth da Rosa Conill. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2017.
CARLOS, J. G. Interdisciplinaridade no ensino médio: desafios e potencialidades. 2007. 172 f. Dissertação (Mestrado profissionalizante em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2007.
CONGRESSO CIÊNCIA E TRADIÇÃO: PERSPECTIVAS TRANSDISCIPLINARES PARA O SÉCULO XXI, 1991, Paris. Comunicado final. Paris: UNESCO, 1991.
FAZENDA, I. C. A. Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2010.
FAZENDA, I. C. A. Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2011.
IRIBARRY, I. N. Aproximações sobre a transdisciplinaridade: algumas linhas históricas, fundamentos e princípios aplicados ao trabalho de equipe. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 3, p. 483–490, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/D4YgwJqvQh495Lgd6JGSHLz/?utm_source=.com. Acesso em: 12 mar. 2025.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MATOS, D. de V.; GUERRA, A. de L. R.; ARAÚJO, E. M. de. DIFERENTES MODOS DE DELINEAR PESQUISAS ACADÊMICAS. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 8, n. 12, p. 806–816, 2023. DOI: 10.51891/rease.v8i12.8085. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/8085. Acesso em: 03 mar. 2025.
MORAES, M. C. Da ontologia e epistemologia complexa à metodologia transdisciplinar. Revista Terceiro Incluído, Goiás, v. 5, n. 1, p. 1-19, jan./jun., 2015. Dossiê Ecotransd: Ecologias dos Saberes e Transdisciplinaridade. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/teri/article/view/36344. Acesso em: 03 mar. 2025.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.
MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
NICOLESCU, B.; MORIN, E.; FREITAS, L. de. Carta da Transdisciplinaridade. Primeira versão, 1994. Disponível em: https://ciret-transdisciplinarity.org/chart.php. Acesso em: 31 mar. 2025.
NICOLESCU, B. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Tradução de Lúcia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 1999.
NICOLESCU, B.; PINEAU, G.; MATURANA, H.; RANDOM, M.; TAYLOR, Paul. Educação e transdisciplinaridade. São Paulo: USP; Brasília, DF: Unesco, 2000. Apresentação. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000127511. Acesso em: 31 mar. 2025.
PATTON, M. Qualitative evaluation and research methods. 4. ed. London: Sage, 2015.
SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade. Porto Alegre: Artmed, 1998. 278 p.
SOUZA, L. K. de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 71, n. 2, p. 51-67, maio/ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP2019v71i2p.51-67. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672019000200005. Acesso em: 30 mar. 2025.
SOMMERMAN, A. COMPLEXIDADE E TRANSDISCIPLINARIDADE - DOI 10.5216/teri.v1i1.14390. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 77–89, 2013. DOI: 10.5216/teri.v1i1.14390. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/14390. Acesso em: 31 mar. 2025.
XAVIER, A. R. Joana Paula de Morais: história, memórias e trajetórias educativas (1900-1963). 2014. 411f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Vandia Guedes Lima, Ana Beatriz da Silva Lemos, Maria Uleníce da Silva Virgínio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.