Considerations about usability evaluation in a software for language teaching area
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4095Keywords:
Language Teaching, English Language Assessment, technological resourcesAbstract
This article presents the main results of the development and evaluation of the computational tool LinguaComp, designed to assess written production skills in the English language. The methodological procedures include the evaluation of this tool, carried out by twenty-six high school students, based on a set of questions related to two dimensions: technical and pedagogical. The results achieved for the technical aspects of usability demonstrate the identification of consistency and patterns in the nomenclature used in the buttons and menus, the effectiveness of the success and error messages, as well as the consistency in the presentation of the interface. Regarding the pedagogical aspects, the tool can assist teachers and students in the evaluation process, offering a computational environment and an interface for sending online tasks, feedback and reports that indicate quantitative and qualitative aspects of student learning.
Downloads
References
ALENCAR, Emerson Moura de; CAMPOS, André Maurício Cunha. Concepção de uma ferramenta de apoio à prática docente voltada ao ensino baseado em competência. In: Congresso Regional sobre Tecnologias na Educação, Ed. X, Local. Artigos completos..., Natal:UFRN, 2016, p. 415-426. Disponível em: https://ceur-ws.org/Vol-1667/CtrlE_2016_AC_paper_79.pdf. Acesso em: 13 jun. 2024.
ARAÚJO, Nukácia Meyre Silva; FREITAS, Fernanda Rodrigues Ribeiro. Protocolo de Avaliação de Softwares pedagógicos: analisando um jogo educacional digital para o ensino de Língua Portuguesa. Alfa: Revista de Linguística (São José do Rio Preto), v. 61, p. 381-408, 2017. Disponível em: https://bit.ly/2Twm7AO. Acesso em: 13 jun. 2024.
BARBOSA, Neuzamar Marques. O ensino da escrita em inglês: uma perspectiva discursiva. 2015. 98 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2015. Disponível em: https://ri.ufmt.br/handle/1/199. Acesso em: 13 jun. 2022.
BASTOS, M. I. O impacto das TICs na educação, 2010. Disponível em: https://bit.ly/36lzNUi. Acesso em: 13 jun. 2024.
BORDIN, Leandro. (Re) estruturando um site educativo de apoio ao processo de ensino-aprendizagem na engenharia civil. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, n. 07, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3l4Y48L. Acesso em: 13 jun. 2022.
BROADFOOT, P. et al. Assessment for Learning: beyond the black box 1999. https://bit.ly/3cYhmHR. Acesso em: 13 jun. 2024.
COELHO, Iandra Maria Weirich da Silva. Avaliação da competência comunicativa no ensino-aprendizagem de línguas: investigando o uso de recursos para além dos exames tradicionais. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, n. 12, 2019a. Disponível em: https://bit.ly/2A6mLxR. Acesso em: 13 jun. 2024.
COELHO, Iandra Maria Weirich da Silva. Competências no ensino-aprendizagem de línguas: pressupostos, práticas e reflexões. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019b.
GARCÍA, Ileana Domínguez. Un modelo didáctico para la orientación del proceso de construcción de textos escritos. Varona, n. 42, p. 68-74, 2006. Disponível em: https://bit.ly/2zlVac9. Acesso em: 13 jun. 2024.
DUBOC, A. P. M. Avaliação da aprendizagem de línguas e os multiletramentos. Estudos em Avaliação Educacional, v. 26, n. 63, p.664-687, 2015. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/3628. Acesso em: 29 jan. 2024.
GARCIA, E. L. Como informatizar suas atividades. AB, 1994.
ISO/TC 159/SC 4 ERGONOMICS OF HUMAN-SYSTEM INTERACTION (SUBCOMMITTEE). Ergonomic Requirements for Office Work with Visual Display Terminals (VDTs).: Guidance on Usability. International Organization for Standardization, 1998.
JESUS, Elieser Ademir; URIARTE, Mônica Zewe; RAABE, André Luís Alice. Zorelha: Um objeto de aprendizagem para auxiliar o Desenvolvimento da percepção musical em crianças de 4 a 6 anos. Revista Brasileira de Informática na educação, n. 01, p. 91, 2010. Disponível em: https://bit.ly/3ecgzmY. Acesso em: 13 jun. 2024.
LARMAN, Craig. Utilizando UML e padrões. Bookman Editora, 2011.
LIMA, Ivan Shirahama Loureiro et al. Criando interfaces para objetos de aprendizagem. In: Objetos de aprendizagem: uma proposta de recurso pedagógico. Brasília: MEC, 2007.
MENDONÇA, Andréa Pereira; COELHO, Iandra Maria Weirich da Silva. Rubricas e suas contribuições para a avaliação de desempenho de estudantes. In: Formação de professores e estratégias de ensino: perspectivas teórico-práticas. São Paulo: Appris Editora, 2018.
MICCOLI, Laura. Experiências de professores no ensino de língua inglesa: uma categorização com implicações para o ensino e a pesquisa. Revista Linguagem & Ensino, n. 1, p. 47-86, 2007. Disponível em:https://bit.ly/3e9GziH. Acesso em: 13 jun. 2024.
NIELSEN, Jakob. Usability heuristics for user interface design. 10. Disponível em: https://bit.ly/3geRsSh. Acesso em: 13 jun. 2022.
OLIVEIRA, Luciel Henrique de. Exemplo de cálculo de Ranking Médio para Escala de Likert. Administradores. com, n.3, p. 1-2, 2005. Disponível em: https://bit.ly/2TuTrrT. Acesso em: 13 jun. 2024.
PASSERO, Guilherme; ENGSTER, Nélia Elaine Wahlbrink; DAZZI, Rudimar Luís Scaranto. Uma revisão sobre o uso das TICs na educação da Geração Z. RENOTE, n. 2, p. 1-10 , 2016. Disponível em: https://bit.ly/36ozg4f. Acesso em: 13 jun. 2022.
PEIXOTO, João Vitor Pilon; FREITAS, Maria do Carmo Duarte. Análise da Usabilidade do Sistema de Informação do Usuário na Pré-Viagem do Transporte Público Urbano da Cidade de Curitiba. Iberoamerican Journal of Industrial Engineering, n. 9, p. 23-42, 2013. Disponível em: https://bit.ly/2TuVCf0. Acesso em: 13 jun. 2024.
REATEGUI, Eliseo; FINCO, Mateus David. Proposta de diretrizes para avaliação de objetos de aprendizagem considerando aspectos pedagógicos e técnicos. RENOTE, n. 3, p. 1-10 , 2010. Disponível em: https://bit.ly/2ZtKZwX. Acesso em: 13 jun. 2024.
ROMÉU ESCOBAR, Angelina et al. El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación, v. 100, 2006.
ROSENFELD, Michael; LEUNG, Susan; OLTMAN, Philip K. The reading, writing, speaking, and listening tasks important for academic success at undergraduate and graduate levels. In: TOEFL Report MS-21. Princeton, NJ: Educational Testing Service. 2001. Disponível em: https://bit.ly/2TyZvQe. Acesso em: 13 jun. 2024.
SEVERO, Ivan Rodrigues Maranho. Levantamento do perfil motivacional de alunos, do ensino médio, de três escolas públicas da cidade de São Carlos/SP, na disciplina de Química. 2015. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. Disponível em: https://bit.ly/2WT32L6. Acesso em: 13 jun. 2024.
SILVEIRA, Milene Selbach; CARNEIRO, Mára Lúcia Fernandes. Diretrizes para a Avaliação da Usabilidade de Objetos de Aprendizagem. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 2012. Anais eletrônicos... 2012, p.1-10. Disponível em: https://bit.ly/2TuVGeK. Acesso em: 13 jun. 2024.
STOLL, Bruno Bastos et al. Análise de dados acadêmicos baseado em previsão, recomendação e visualização. RENOTE, n. 1, p. 286-295, 2019. Disponível em: https://bit.ly/2zYIlV6. Acesso em: 13 jun. 2024.
VASCONCELOS, Jose Braga et al. The application of knowledge management to software evolution. International Journal of Information Management, n. 1, p. 1499-1506, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gilmara Oliveira Maquine, Iandra Maria Weirich da Silva Coelho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.