Considerations about usability evaluation in a software for language teaching area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4095

Keywords:

Language Teaching, English Language Assessment, technological resources

Abstract

This article presents the main results of the development and evaluation of the computational tool LinguaComp, designed to assess written production skills in the English language. The methodological procedures include the evaluation of this tool, carried out by twenty-six high school students, based on a set of questions related to two dimensions: technical and pedagogical. The results achieved for the technical aspects of usability demonstrate the identification of consistency and patterns in the nomenclature used in the buttons and menus, the effectiveness of the success and error messages, as well as the consistency in the presentation of the interface. Regarding the pedagogical aspects, the tool can assist teachers and students in the evaluation process, offering a computational environment and an interface for sending online tasks, feedback and reports that indicate quantitative and qualitative aspects of student learning.

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Author Biographies

Gilmara Oliveira Maquine, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

Doutoranda em Ensino Tecnológico, pesquisando atualmente na Linha de Pesquisa "Alternativas Mediadoras para a Eficácia do Ensino e Aprendizagem em Contextos Tecnológicos". Mestra em Ensino Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas. É membro do Grupo de Pesquisa de Investigação sobre Recursos e Práticas de Ensino. Graduada em Análise e Desenvolvimento de Sistemas do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas. Formação Técnica em Informática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas. Atuou como docente em cursos técnicos na área de Informática. Pesquisa preferencialmente nas áreas de Ensino Tecnológico, Sistemas de Informações e Banco de Dados. Tem experiência em desenvolvimento de software e atua na Universidade Federal do Amazonas como Técnica em Tecnologia da Informação.

Iandra Maria Weirich da Silva Coelho, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

Possui Doutorado em Linguística (2009) e Mestrado em Linguística (2005), na área de Variação e Ensino, pela Universidade Federal de Santa Catarina. Graduada em Letras - Português/Espanhol, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. É professora titular do Departamento Acadêmico de Educação Básica e Formação de Professores e do Programa de Pós-Graduação em Ensino Tecnológico, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas. Atua como coordenadora do Centro de Idiomas do IFAM, Campus Manaus Centro. É membro do Grupo de Pesquisa de Investigação sobre Recursos e Práticas de Ensino. Atualmente, é editora da Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Ensino Tecnológico.

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Published

2025-03-24

How to Cite

Maquine, G. O., & Coelho, I. M. W. da S. (2025). Considerations about usability evaluation in a software for language teaching area. Educar Mais, 9, 1–14. https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4095