Digital media in biology education in ENEBIO communications: interaction, dialogue, and listening
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.9.2025.4068Keywords:
Digital Technologies, Qualitative Research, Protagonism, Interactivity, BiologyAbstract
The article investigates the use of digital media in Biology education based on communications presented at the National Meeting of Biology Education (ENEBIO), adopting a qualitative documentary approach grounded in Discursive Textual Analysis (DTA). Forty-one papers were analyzed, organized into units of meaning, resulting in two emerging final categories: Category A – Interaction with dialogue and listening promotes student autonomy and protagonism, and Category B – Communication with student records and productions. The text focuses on the analysis of Category A. Digital media, such as videos, music, games, and interactive platforms, proved effective in promoting more dynamic classes, fostering interactivity and student autonomy. The evidence highlights that the use of these tools can bring students closer to the activities and languages of the content and themes in Biology Education. However, challenges such as the lack of adequate infrastructure and the need for teacher training for the effective use of these technologies were also emphasized.
Downloads
References
ANTUNES, Kate Francisca Da Silva. Os Benefícios Do Uso Pedagógico Dos Recursos Audiovisuais Em Sala De Aula, Segundo Os Estudantes Do Centro De Ensino Médio 804 Do Recanto Das Emas. Brasília, 2015. Monografia (Graduação) – Centro De Formação Continuada De Professores, Universidade De Brasília, 2015.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. A Pesquisa Qualitativa Olhada Para Além Dos Seus Procedimentos. 1ª Ed. São Paulo, Cortez Editora, 2011, P. 11-28.
CÂMARA DOS DEPUTADOS. Comissão De Educação Aprova Projeto Que Proíbe Uso De Celular Em Escolas. Câmara Notícias, 2024. Disponível Em: Https://Www.Camara.Leg.Br/Noticias/1106874-Comissao-De-Educacao-Aprova-Projeto-Que-Proibe-Uso-De-Celular-Em-Escolas. Acesso Em: 17 Jun. 2024.
CELLARD, André. Análise Documental. In: POUPART, Jean; DESLAURIES, Jeanpierre; GROULX, Lionel-H; LAPERRIÈRE, Anne; MAYER, Robert; PIRES, Álvaro. A Pesquisa Qualitativa: Enfoques Epistemológicos E Metodológicos. Rio De Janeiro, Vozes, 3. Ed., 2012, P. 295-316
COUTINHO, Gustavo Leuzinger. A Era Dos Smartphones: Um Estudo Exploratório Sobre O Uso Dos Smartphones No Brasil. Brasília: Unb, 2014. Monografia, Faculdade De Comunicação, Universidade De Brasília, 2014.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências Didáticas Para O Oral E A Escrita: Apresentação De Um Procedimento. [Online] Disponível Em Https://Edisciplinas.Usp.Br/Pluginfile.Php/5794503/Mod_Resource/Content/1/Dolz%3b%20noverraz%3b%20schneuwly.%20sequ%C3%Aancias%20did%C3%A1ticas%20para%20o%20oral%20e%20para%20a%20escrita%20apresenta%C3%A7%C3%A3o%20de%20um%20procedimento.Pdf . Acesso Em 02 De Outubro De 2024.
FARIA, Márcia Nunes. A Música, Fator Importante Na Aprendizagem. Assis Chateaubriand: Unimeo, 2001. Monografia, União Educacional Do Médio Oeste Paranaense, Centro Técnico-Educacional Superior Do Oeste Paranaense, 2001.
FERNANDES, Jarina Rodrigues. Tecnologias na educação e Currículo integrado: convergências e contribuições. In: ALMEIDA, M.E. B (coord.). Formação de Educadores da Secretaria de Educação do Município de São Bernardo do Campo. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2013. [Online] Disponível Em Http://Catalogo.Educacaonaculturadigital.Mec.Gov.Br/Hypermedia_Files/Live/Nucleo_De_Base2/Medias/Files/Tecnologias-Na-Educacao-Curriculo-Integrado.Pdf . Acesso Em 02 De Outubro De 2024.
SOUZA JUNIOR, Francisco De Assis; FERNANDES, Licia Maria Eleutério. A Importância Da Utilização Da Música Na Escola. Revista Educação Pública, Rio De Janeiro, V. 23, Nº 6, 14 De Fevereiro De 2023. Disponível Em: Https://Educacaopublica.Cecierj.Edu.Br/Artigos/23/4/A-Importancia-Da-Utilizacao-Da-Musica-Na-Escola
FLICK, Uwe. Desenho Da Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre, Artmed, 2009.
HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini; GUIMARÃES, Vera Aparecida Lui. A Comunicação Da Ciência Em Eventos Científicos Na Visão De Pesquisadores. Em Questão, Porto Alegre, V.22, N. 3, P. 161-18, Set/Dez, 2016.
HECKLER, Valmir; et al. Condições De Acesso Às TDIC E À Internet Em Escolas Da Rede Pública Do Estado Do Rs. Revista Educa Mais, V. 7, P. 82-94, 2023.
JUNIOR, Eduardo Brandão Lima; OLIVEIRA, Guilherme Saramago De; SANTOS, Adriana Cristina Omena Dos; SCHNEKENBERG, Guilherme Fernando. Análise Documental Como Percurso Metodológico Na Pesquisa Qualitativa, Uberlândia, V.20, N.44, 9. 36-51, Abril, 2021.
KAPP, Alessandra Miguel. Materiais Digitais No Ensino De Biologia: Com A Palavra, Professores E Licenciandos. São Carlos: Ufscar, 2022. Tese, Centro De Ciências Humanas E Educação, Universidade Federal De São Carlos, 2022.
KOCH, Iára Lúcia Capuano; MACHADO, Leticia Rocha. Autoria De Material Digital: Possibilidades De Protagonismo Na Ação Docente. In. TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach; ABREU, Cristiane De Souza. Mídias Na Educação: A Pedagogia E A Tecnologia Subjacentes. [Online] Disponível em https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/169597/001051845.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 02 de Outubro de 2024.
LOPES, Cesar Valmor Machado. As Ciências Naturais Na Escola: Espaço De Integração? In. Filipouski, Ana Mariza Ribeiro; Marchi, Diana Maria. Teorias E Fazeres Na Escola Em Mudança. Porto Alegre, 2005.
MION, Magliani; FALKEMBACH, Gilse Antoninha Morgental. O Uso De Softwares Educacionais No Ensino De Ciências. In. In. TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach; ABREU, Cristiane De Souza. Mídias Na Educação: A Pedagogia E A Tecnologia Subjacentes. [Online] Disponível em https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/169597/001051845.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 02 de Outubro de 2024.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria Do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2013.
SILVA, Marco. Sala De Aula Interativa A Educação Presencial E À Distância Em Sintonia Com A Era Digital E Com A Cidadania. [Online]. Disponível Em Http://Www.Intercom.Org.Br/Papers/Nacionais/2001/Papers/Np8silva3.Pdf. Acesso Em 02 De Outubro De 2024.
SOUZA JUNIOR, Francisco De Assis; FERNANDES, Licia Maria Eleutério. A Importância Da Utilização Da Música Na Escola. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 23, nº 6, 14 de fevereiro de 2023. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/6/a-importancia-da-utilizacao-da-musica-na-escola. Acesso Em 02 de Outubro de 2024.
TAJRA, Sanmya Feitosa. Informática Na Educação: Novas Ferramentas Pedagógicas Para O Professor Na Atualidade. São Paulo: Érica, 2012.
TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach; ABREU, Cristiane De Souza; ALVES, Evandro. Mídias Na Educação: A Pedagogia e a Tecnologia Subjacentes. In. TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach; ABREU, Cristiane De Souza. Mídias Na Educação: A Pedagogia E A Tecnologia Subjacentes. [Online]. Disponível em https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/169597/001051845.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 02 de Outubro de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lorena Pintanel Espinoza, Valmir Heckler
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.