Thematic problems: theoretical-methodological subsidies for implementation in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4040

Keywords:

Teaching by themes, Problem Resolution methodology, teaching strategy, Thematic Problems

Abstract

The purpose of this article is to present the characterization of a teaching strategy focused on Science and Mathematics, called "Thematic Problems". This approach uses the bases of teaching by themes, exploring different aspects related to the contextualization of knowledge, together with the problem-solving methodology. These foundations are based on the theoretical contributions of Larry Laudan's epistemology, Jerome Bruner's cognitive psychology and the pedagogical theories of John Dewey and Paulo Freire. The adaptation of methods to the different stages of cognitive development, as well as the choice of relevant themes, was identified as fundamental to the success of the approach. However, effective implementation requires teacher preparation and adaptation to the educational context, and training teachers to overcome challenges and maximize the positive impact of this approach in the classroom is essential.

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Author Biographies

Édila Silva, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, pela Universidade Federal de Santa Maria -UFSM. Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, pela Universidade Federal de Santa Maria -UFSM. Graduada em Licenciatura em Ciências Exatas- Ênfase em Química, pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA (2017). Graduada em Pedagogia- Licenciatura Plena, na modalidade segunda licenciatura - INTERVALE- MG (2021) Especialista em Gestão escolar e coordenação pedagógica - INTERVALE-MG (2021). Especialista em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA (2021). Professora em nível técnico-médio, no Instituto Estadual de Educação Olavo Bilac (Santa Maria/RS).

Maria Rosa Chitolina Schetinger, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1988), mestrado em Ciências Biológicas (Bioquímica) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1991), doutorado em Ciências (Bioquímica) pela Universidade Federal do Paraná (1996) e pós-doutorado no Albert Einstein College of Medicine/USA (2015). É professora titular da Universidade Federal de Santa Maria e possui bolsa em produtividade em pesquisa nível 1A do CNPq. Foi vice-presidente do Clube Brasileiro de Purinas (2018-2021). Tem experiência na área de Bioquímica, com ênfase em Enzimologia, trabalhando principalmente com as enzimas: NTPDase, 5-nucleotidase, ADA, acetilcolinesterase, ALA-D, catalase e superóxido dismutase. Está trabalhando em Educação em Ciências, em ensino, aprendizagem e cienciometria. Também, é coordenadora de um projeto de internacionalização - Capes PrInt/UFSM: "Estratégias farmacológicas e nutricionais para a promoção da saúde".

Juliana Kaizer Vizzotto, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Professora associada do Departamento de Linguagens e Sistemas de Computação (DLSC) do Centro de Tecnologia (CT) da Universidade Federal de Santa Maria desde agosto de 2009. Possui Graduação em Ciência da Computação pela UCPel (1999), Mestrado (2001) e Doutorado (2006) em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 

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Published

2024-09-24

How to Cite

Silva, Édila, Schetinger, M. R. C., & Vizzotto, J. K. (2024). Thematic problems: theoretical-methodological subsidies for implementation in the classroom. Educar Mais, 8, 553–571. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4040