Scientific dissemination: concepts, approaches, differences, and relationship with science fairs
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3936Keywords:
Scientific Dissemination, Science Fairs, Popularization of ScienceAbstract
This work presents a review of the literature, in which a set of scientific works aimed at a theoretical deepening were gathered and discussed in order to contribute to elucidate the concepts and scope of Scientific Dissemination (DC) and its articulation with the Science Fairs. The aspects involved are related to: a brief biography of the scientist José Reis and his contributions to DC in Brazil; as terminologies associated with CD and its origins; the issues that permeate the purposes and practices in scientific communication; DC’s contributions to Teaching and; DC's close relationship with Science Fairs. Based on the discussion, we argue that the Science Fair constitutes an important means of dialogic DC, in Paulo Freire's reception, since it is a space for the exchange and socialization of scientific knowledge. Furthermore, it is necessary to conduct a greater number of studies in order to contribute to a better treatment of the topic and investigate its potential.
Downloads
References
BUENO, Wilson Costa. Comunicação cientifica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & informação, v. 15, n. 1esp, p. 1-12, 2010.
GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019.
FIORI, Ernani Maria. Aprender a dizer a sua palavra. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019. p. 11-30.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 71ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
GERMANO, Marcelo Gomes; KULESZA, Wojciech Andrzej. Popularização da ciência: uma revisão conceitual. Caderno Brasileiro de ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 7-25, 2007.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do trabalho científico: projetos de pesquisa, pesquisa bibliográfica, teses de doutorado, dissertações de mestrado, trabalhos de conclusão de curso. São Paulo: Atlas, 2017.
LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 3, p. 45-61, 2001.
MASSARANI, Luisa; MOREIRA, Ildeu de Castro. Divulgação científica no Brasil: algumas reflexões sobre a história e desafios atuais. In: MASSARANI, Luisa; MOREIRA, Ildeu de Castro. Pesquisa em Divulgação Científica: Textos Escolhidos. 1. ed. Rio de Janeiro: Fiocruz/COC, 2021. p. 15-55. Disponível em: https://www.inctcpct.ufpa.br/index/2021/04/22/novo-livro-pesquisa-em-divulgacao-cientifica-textos-escolhidos/. Acesso em 13 maio 2023.
MASSARANI, L.; MOREIRA, I. C.; BRITO, F. Ciência e Público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência, UFRJ, 2002.
MARASCIULO, Marília. Quem foi José Reis, o pai da divulgação científica no Brasil. [online] Disponível em: https://revistagalileu.globo.com/Ciencia/noticia/2019/06/quem-foi-jose-reis-o-pai-da-divulgacao-cientifica-no-brasil.html. Acesso em: 28 mai. 2023.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação (Bauru), v. 12, p. 117-128, 2006.
MANCUSO, Ronaldo; LEITE FILHO, Ivo. Feiras de Ciências no Brasil: uma trajetória de quatro décadas. In: Programa Nacional de Apoio às Feiras de Ciências da Educação Básica: Fenaceb. Brasília: MEC/SEB, 2006. [online] disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/EnsMed/fenaceb.pdf. Acesso em: 28 de dez. de 2023.
PAVÃO, Antônio Carlos; LIMA, Maria Edite Costa. Feiras de ciência, a revolução científica na escola. Revista Brasileira de Pós-Graduação, [S. l.], v. 15, n. 34, p. 1–11, 2019. DOI: 10.21713/rbpg.v15i34.1612. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1612. Acesso em: 19 jun. 2023.
PORFIRO, Leandro Daniel et al. História e memórias de feiras de ciências em espaços escolares. Goiânia: PUC Goiás, 2018. Tese, Escola de formação de professores e humanidades, Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, 2018.
REIS, José. Divulgação da ciência, Ciência e Cultura, v.6, n.2, p. 57-60, junho de 1954. In: Massarani, Luisa. José Reis: reflexões sobre a Divulgação Científica/ organizado por Luisa Massarani e Eliane Monteiro de Santana Dias. – Rio de Janeiro: Fiocruz/COC, 2018.
REIS, José. Palestra realizada no Instituto de Genética, da Escola Superior de Agricultura Luís de Queiroz (Universidade de São Paulo), em 29 de março de 1962. Texto publicado na revista Anhembi, n.140, v.XLVII, p.1-16, julho de 1962. In: Massarani, Luisa. José Reis: reflexões sobre a Divulgação Científica/ organizado por Luisa Massarani e Eliane Monteiro de Santana Dias. – Rio de Janeiro: Fiocruz/COC, 2018.
REIS, José. A Divulgação Científica e o ensino. Ciência e Cultura, v.16, n.4, 1964. In: Massarani, Luisa. José Reis: reflexões sobre a Divulgação Científica/ organizado por Luisa Massarani e Eliane Monteiro de Santana Dias. – Rio de Janeiro: Fiocruz/COC, 2018.
REIS, José. Feiras de ciência: Uma revolução pedagógica. Instituto de Física Teórica, São Paulo, 1965. In: Massarani, Luisa. José Reis: reflexões sobre a Divulgação Científica/ organizado por Luisa Massarani e Eliane Monteiro de Santana Dias. – Rio de Janeiro: Fiocruz/COC, 2018.
ROLAN, Catia Viana. Feiras de ciências e mostras científicas: debate e proposta sobre seus conceituais. Dissertação (Mestrado Profissional) –Programa de Pós-Graduação em Ciências e Tecnologias na Educação, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Pelotas, 2016
SÁNSHEZ MORA, Ana Maria. A divulgação da ciência como literatura. Tradução: Silvia Perez Amato. Rio de Janeiro: Casa da Ciência, UFRJ, 2003.
SABBATINI, Marcelo. Alfabetização e cultura científica: conceitos convergentes. Ciência e comunicação, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2004.
SCAGLIONI, Cicero Gularte et al. Estudo de teses e dissertações nacionais sobre Feiras de Ciências: mapeamento dos elementos que envolvem uma Feira de Ciências e suas interligações. Revista Educar Mais, v. 4, n. 3, p. 738-755, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tamires Rosa Soares , André de Azambuja Maraschin, Cícero Gularte Scaglioni, Rafaele Rodrigues de Araujo, Pedro Dorneles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.