Universal design for learning and specialized educational service: a challenge for the inclusion of target students in special education in Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3706

Keywords:

Universal Design for Learning, Specialized Educational Service, Special Education, Angola

Abstract

Seeking to bring the Universal Design for Learning (DUA) into the context of research on educational policies aimed at the inclusion of the target audience of Special Education in Angola, mainly for the levels of primary education, I° and II° cycles of education secondary, the study aims to understand the nuances of the DUA and how this model can contribute to an educational policy that has Specialized Educational Assistance (AEE) services in regular schools as the main mechanism for responding to the challenges of inclusive education. To this end, basic research was carried out, with a qualitative, documentary and bibliographical approach with an exploratory-descriptive scope from the perspectives of Sampieri, Collado and Lucio (2014), Gil (2008) and Silveira and Córdova (2009). The results indicate that the coexistence of the DUA with the AEE would add significantly to the local challenges of transforming the current Education and Teaching System, which faces serious problems of architectural, curricular and methodological accessibility, at the same time that the DUA could be perceived as a more preventive and proactive model, while the AEE, which emphasizes more individualized adaptations, needs to move from official guidelines to practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

António António, Magistério Comandante Cuidado, Malanje, Angola

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UDESC, Mestre em Educação Especial e Psicopedagogia pela Universidad Católica del Maule, Chile e Licenciado em Ciências da Educação pela UON, Angola. Quadro efetivo do Ministério da Educação de Angola, vinculado ao Gabinete Provincial da Educação de Malanje. Áreas de interesse: Educação especial e inclusiva, aprendizagem e políticas educativas.

References

ANGOLA. Decreto Presidencial n° 20/11 de 18 de janeiro. Estatuto da Modalidade de Educação Especial. Diário da República de Angola, I série, n. 11, 2011.

ANGOLA. Decreto Presidencial nº 187/17, de 16 de agosto. Dispõe sobre a Política Nacional de Educação Especial Orientada para a Inclusão Escolar. Diário da República de Angola, I série, n. 140, 2017.

ANTÓNIO, António, MENDES, Geovana Mendonça Lunardi; GONZÁLEZ, Osvaldo Hernández. (2021). Políticas de Educação Especial numa perspectiva inclusiva em Angola: contexto, avanços e necessidades emergentes (1979-2017). Educar Em Revista, 37, e77723, 2021.

ANTÓNIO, António. Política nacional de educação especial orientada para a inclusão escolar em angola: atuação e recontextualização dos gestores educativos e escolares na província do zaire (Tese de Doutorado). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis: 2023.

ANTÓNIO, António; LARA, Caroll Alejandra Schilling; GONZÁLEZ, Osvaldo Hernández. Preparação e atuação dos professores do ensino primário face aos desafios da atenção à diversidade no contexto da sala de aula no Município do Soyo. Revista Educação Especial, 34, e24/1–22, 2021.

ANTÓNIO, António; MENDES, Geovana Mendonça Lunardi; LUKOMBO, Garcia. Os desafios do direito à educação angolana durante a pandemia: do maldito vírus às benditas (necessárias) mudanças emergentes. Educação, 48(1), e61/1–25, 2023.

CAST. Diretrizes de Design Universal para Aprendizagem versão 2.2. CAST, 2018. [Online] Disponível em http://udlguidelines.cast.org. Acesso em 06 de fevereiro de 2024.

COSTA-RENDERS, Elizabete Cristina; AMARAL, Mara Solange da Silva; OLIVEIRA, Fátima Satin Pretti de. Desenho universal para aprendizagem: um percurso investigativo sobre a educação inclusiva. REVISTA INTERSABERES, 15(34), 2020.

MAINARDES, Jefferson; CASAGRANDE, Rosana de Castro. O Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA) e a Diferenciação Curricular: Contribuições para a Efetivação da Inclusão Escolar. Sisyphus - Journal of Education, vol. 10, núm. 3, pp. 102-115, 2022.

NUNES, Clarisse; MADUREIRA, Isabel. Desenho Universal para a Aprendizagem: Construindo práticas pedagógicas inclusivas, Da Investigação às Práticas, 5(2), 126 – 143, 2015.

OLIVEIRA, Amália Rebouças de Paiva e; MUNSTER, Mey de Abreu van; GONÇALVES, Adriana Garcia. Desenho Universal para Aprendizagem e Educação Inclusiva: uma Revisão Sistemática da Literatura Internacional1. Revista Brasileira De Educação Especial, 25(4), 675–690, 2019.

OLIVEIRA, Anna Augusta Sampaio de; LEITE, Lucia Pereira. Construção de um sistema educacional inclusivo: um desafio político-pedagógico. Ensaio: Avaliação E Políticas Públicas Em Educação, 15(57), 511–524, 2007.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Convenção Sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Nova Iorque: 2006.

PÉREZ, Cristina Valencia; GONZÁLEZ, Osvaldo Hernández. (2017). El Diseño Universal para el Aprendizaje, una alternativa para la inclusión educativa en Chile. Atenas, vol. 4, núm. 40, pp. 105-120, 2017.

QUEIROZ, Fernanda Matrigani Mercado Gutierres de; MELO, Márcia Helena da Silva. Atuação dos professores de Atendimento Educacional Especializado junto aos estudantes com deficiência durante a pandemia do COVID-19. Revista Educação Especial, 34, e35/1–24, 2021.

RICARDO, Débora Cristina; SAÇO, Lívia Fabiana; FERREIRA, Eliana Lúcia. O desenho universal na educação: novos olhares diante da inclusão do ser deficiente. Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, 12(esp.2), 1524–1538, 2017.

ROSOLEM, Loretta Derbli Durães da Luz; TEIXEIRA GÓES, Anderson Roges. Desenho Universal para Aprendizagem, Atendimento Educacional Especializado e Educação Profissional: pesquisas e perspectivas: Universal Design for Learning, Specialized Educational Services and Professional Education: research and perspectives. Revista Cocar, 19(37), 2023.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Pilar Baptista. Metodología de la investigación. 6. ed. México: Mcgraw-hill/Interamericana editores, 2014.

SEBASTIÁN-HEREDERO; Eladio. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira De Educação Especial, 26(4), 733–768, 2020.

ZERBATO, Ana Paula. Desenho universal para aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação Especial. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos-SP, 2018.

ZERBATO, Ana Paula; MENDES, Enicéia Gonçalves. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos, vol. 22, núm. 2, pp. 147-155, 2018.

ZERBATO, Ana Paula; MENDES, Enicéia Gonçalves. O desenho universal para a aprendizagem na formação de professores: da investigação às práticas inclusivas. Educação E Pesquisa, 47, e233730, 2021.

Published

2024-05-04

How to Cite

António, A. (2024). Universal design for learning and specialized educational service: a challenge for the inclusion of target students in special education in Angola. Educar Mais, 8, 289–301. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3706