Universal design for learning and specialized educational service: a challenge for the inclusion of target students in special education in Angola
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3706Keywords:
Universal Design for Learning, Specialized Educational Service, Special Education, AngolaAbstract
Seeking to bring the Universal Design for Learning (DUA) into the context of research on educational policies aimed at the inclusion of the target audience of Special Education in Angola, mainly for the levels of primary education, I° and II° cycles of education secondary, the study aims to understand the nuances of the DUA and how this model can contribute to an educational policy that has Specialized Educational Assistance (AEE) services in regular schools as the main mechanism for responding to the challenges of inclusive education. To this end, basic research was carried out, with a qualitative, documentary and bibliographical approach with an exploratory-descriptive scope from the perspectives of Sampieri, Collado and Lucio (2014), Gil (2008) and Silveira and Córdova (2009). The results indicate that the coexistence of the DUA with the AEE would add significantly to the local challenges of transforming the current Education and Teaching System, which faces serious problems of architectural, curricular and methodological accessibility, at the same time that the DUA could be perceived as a more preventive and proactive model, while the AEE, which emphasizes more individualized adaptations, needs to move from official guidelines to practice.
Downloads
References
ANGOLA. Decreto Presidencial n° 20/11 de 18 de janeiro. Estatuto da Modalidade de Educação Especial. Diário da República de Angola, I série, n. 11, 2011.
ANGOLA. Decreto Presidencial nº 187/17, de 16 de agosto. Dispõe sobre a Política Nacional de Educação Especial Orientada para a Inclusão Escolar. Diário da República de Angola, I série, n. 140, 2017.
ANTÓNIO, António, MENDES, Geovana Mendonça Lunardi; GONZÁLEZ, Osvaldo Hernández. (2021). Políticas de Educação Especial numa perspectiva inclusiva em Angola: contexto, avanços e necessidades emergentes (1979-2017). Educar Em Revista, 37, e77723, 2021.
ANTÓNIO, António. Política nacional de educação especial orientada para a inclusão escolar em angola: atuação e recontextualização dos gestores educativos e escolares na província do zaire (Tese de Doutorado). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis: 2023.
ANTÓNIO, António; LARA, Caroll Alejandra Schilling; GONZÁLEZ, Osvaldo Hernández. Preparação e atuação dos professores do ensino primário face aos desafios da atenção à diversidade no contexto da sala de aula no Município do Soyo. Revista Educação Especial, 34, e24/1–22, 2021.
ANTÓNIO, António; MENDES, Geovana Mendonça Lunardi; LUKOMBO, Garcia. Os desafios do direito à educação angolana durante a pandemia: do maldito vírus às benditas (necessárias) mudanças emergentes. Educação, 48(1), e61/1–25, 2023.
CAST. Diretrizes de Design Universal para Aprendizagem versão 2.2. CAST, 2018. [Online] Disponível em http://udlguidelines.cast.org. Acesso em 06 de fevereiro de 2024.
COSTA-RENDERS, Elizabete Cristina; AMARAL, Mara Solange da Silva; OLIVEIRA, Fátima Satin Pretti de. Desenho universal para aprendizagem: um percurso investigativo sobre a educação inclusiva. REVISTA INTERSABERES, 15(34), 2020.
MAINARDES, Jefferson; CASAGRANDE, Rosana de Castro. O Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA) e a Diferenciação Curricular: Contribuições para a Efetivação da Inclusão Escolar. Sisyphus - Journal of Education, vol. 10, núm. 3, pp. 102-115, 2022.
NUNES, Clarisse; MADUREIRA, Isabel. Desenho Universal para a Aprendizagem: Construindo práticas pedagógicas inclusivas, Da Investigação às Práticas, 5(2), 126 – 143, 2015.
OLIVEIRA, Amália Rebouças de Paiva e; MUNSTER, Mey de Abreu van; GONÇALVES, Adriana Garcia. Desenho Universal para Aprendizagem e Educação Inclusiva: uma Revisão Sistemática da Literatura Internacional1. Revista Brasileira De Educação Especial, 25(4), 675–690, 2019.
OLIVEIRA, Anna Augusta Sampaio de; LEITE, Lucia Pereira. Construção de um sistema educacional inclusivo: um desafio político-pedagógico. Ensaio: Avaliação E Políticas Públicas Em Educação, 15(57), 511–524, 2007.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Convenção Sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Nova Iorque: 2006.
PÉREZ, Cristina Valencia; GONZÁLEZ, Osvaldo Hernández. (2017). El Diseño Universal para el Aprendizaje, una alternativa para la inclusión educativa en Chile. Atenas, vol. 4, núm. 40, pp. 105-120, 2017.
QUEIROZ, Fernanda Matrigani Mercado Gutierres de; MELO, Márcia Helena da Silva. Atuação dos professores de Atendimento Educacional Especializado junto aos estudantes com deficiência durante a pandemia do COVID-19. Revista Educação Especial, 34, e35/1–24, 2021.
RICARDO, Débora Cristina; SAÇO, Lívia Fabiana; FERREIRA, Eliana Lúcia. O desenho universal na educação: novos olhares diante da inclusão do ser deficiente. Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, 12(esp.2), 1524–1538, 2017.
ROSOLEM, Loretta Derbli Durães da Luz; TEIXEIRA GÓES, Anderson Roges. Desenho Universal para Aprendizagem, Atendimento Educacional Especializado e Educação Profissional: pesquisas e perspectivas: Universal Design for Learning, Specialized Educational Services and Professional Education: research and perspectives. Revista Cocar, 19(37), 2023.
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Pilar Baptista. Metodología de la investigación. 6. ed. México: Mcgraw-hill/Interamericana editores, 2014.
SEBASTIÁN-HEREDERO; Eladio. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira De Educação Especial, 26(4), 733–768, 2020.
ZERBATO, Ana Paula. Desenho universal para aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação Especial. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos-SP, 2018.
ZERBATO, Ana Paula; MENDES, Enicéia Gonçalves. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos, vol. 22, núm. 2, pp. 147-155, 2018.
ZERBATO, Ana Paula; MENDES, Enicéia Gonçalves. O desenho universal para a aprendizagem na formação de professores: da investigação às práticas inclusivas. Educação E Pesquisa, 47, e233730, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 António António
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.