Models in Science according Bunge and the model-based inquiry: approaches and activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3686

Keywords:

Models, MBI, Model-based inquiry, Bunge

Abstract

In this article, we discuss the role of models in the construction of scientific knowledge and their possible contributions to science teaching. For this, we used the notion of model present in Mario Bunge's philosophy of science, bringing it closer to discussions about models and modeling in science education, specifically, the “Model-Based Inquiry” (MBI) teaching approach. We propose a detail of stages of MBI based on aspects of Bunge's philosophy and we present two examples of activities for teaching science, which include the theoretical approaches we propose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márlon Pessanha, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutor em Ciências (2014) pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências (área de concentração em Física) da Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Ciências Naturais (2009) e Licenciado em Física (2006) pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Atua em pesquisas relacionadas à área de educação e educação em ciências (Física, Astronomia e Química), nos seguintes temas: inovação curricular e inovação didática; cultura didática e cultura escolar; obstáculos de aprendizagem (didático-pedagógicos, epistemológicos e emocionais); planejamento didático; tecnologias digitais no ensino; e ensino inclusivo.

References

ABD-EL-KHALICK, Fouad; LEDERMAN, Norman. Improving science teachers’ conceptions of the nature of science: a critical review of the literature. International Journal of Science Education, v. 22, n. 7, p. 665-701, 2000.

BAGDONAS, Alexandre. Controvérsias envolvendo a natureza da ciência em sequências didáticas sobre cosmologia. Tese (Doutorado em Ensino de Física) - Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia), 2015.

BAZE, Christina; GRAY, Ron. Modeling "Tiktaalik": Using a Model-Based Inquiry Approach to Engage Community College Students in the Practices of Science during an Evolution Unit. Journal of College Science Teaching, v. 47, n. 4, p. 12-20, 2018.

BOLGER, Molly; OSNESS, Jordan; GOUVEA, Julia; COOPER, Alexandra. Supporting Scientific Practice through Model-Based Inquiry: A Students’-Eye View of Grappling with Data, Uncertainty, and Community in a Laboratory Experience. CBE - Life Sciences Education, v. 20, n. 4, p. 1-22, 2021.

BUNGE, Mario. La Investigación Científica. Barcelona: Ariel, 1969.

BUNGE, Mario. La ciencia: su método y su filosofía. Buenos Aires: Siglo Veinte, 1972.

BUNGE, Mario. Teoria e Realidade. São Paulo: Perspectiva, 1974.

CHALMERS, Alan. O que é a ciência, afinal? São Paulo: Brasiliense, 1993.

CLEMENT, John. Model based learning as a key research area for science education. International Journal of Science Education, v. 22, n. 9, p. 1041-1053, 2000.

COLL, Richard; FRANCE, Bev; TAYLOR, Ian. The role of models/and analogies in science education: implications from research. International Journal of Science Education, v. 27, n. 2, p. 183-198, 2005.

COOPER, A. C.; SOUTHARD, K. M.; OSNESS, J. B.; BOLGER, M. S. The Instructor's Role in a Model-Based Inquiry Laboratory: Characterizing Instructor Supports and Intentions in Teaching Authentic Scientific Practices. CBE - Life Sciences Education, v.21, n. 1, p. 1-19, 2022.

CUPANI, Alberto Osmar; PIETROCOLA, Maurício. A relevância da epistemologia de Mario Bunge para o ensino de Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, n. 19, número especial, p. 100-125, 2002.

DANLADI, Sa'Idu; NWOSU, Apollonia Anaele; GUMEL, Sani Abdullahi. Effect of Model Based Inquiry on Achievement and Critical Thinking of College Pre-Service Chemistry Teachers. Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, v. 42, p. 1-26, 2019.

GILBERT, John; BOULTER, C. J. Stretching model too far. In: Annual Meeting of the American Educational Research Association. San Francisco, 22-26, 1995.

GOBERT, Janice; CLEMENT, John. Student-generated diagrams versus student-generated summaries on conceptual understanding of causal and dynamic knowledge in plate tectonics. Journal of Research in Science Teaching, v. 36, n. 1, p. 39–53, 1999.

GRECA, I. M.; MOREIRA, Marco Antonio. Mental models, conceptual models, and modeling. International Journal of Science Education, v. 22, n. 1, p. 1-11, 2000.

GRIFFITH, J.; KOZICK-KINGSTON, M. Arctic Feedbacks: Not All Warming Is Equal. Science Teacher, v. 89, n. 4, p. 38-45, 2022.

GIL-PÉREZ, D.; MONTORO, I. F..; ALÍS, J. C. CACHAPUZ, A..; PRAIA, J. Para uma Imagem Não-deformada do Trabalho Científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.

HERNÁNDEZ, M. I.; COUSO, D.; PINTÓ, R. (). Teaching acoustic properties of materials in secondary school: Testing sound insulators. Physics Education, 46(5), 559-569, 2011.

HODSON, Derek. Nature of Science in the Science Curriculum: Origin, Development, Implications and Shifting Emphases. In: Matthews, M. R. (Ed.). International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching, Heidelberg: Springer Netherlands, p. 911-970, 2014.

KHAN, Samia. Model-based inquiries in chemistry. Science Education, v. 91, n. 6, p. 877-905, 2007.

MARTINS, André Ferrer Pinto. Natureza da Ciência no ensino de ciências: uma proposta baseada em “temas” e “questões”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, n. 3, p. 703-737, 2015.

MATTHEWS, M. R. Science teaching: the role of history and philosophy of science. New York: Routledge, 1994.

MELLADO, Vincent; CARRACEDO, D. Contribuciones de la filosofía de la ciencia a la didáctica de las ciencias. Enseñanza de las ciencias, v. 11, n. 3, p. 331-339, 1993.

PIETROCOLA, Maurício. Construção e realidade: o realismo científico de Mario Bunge e o ensino de ciências através de modelos. Investigações em Ensino de Ciências, v. 4, n. 3, p. 213-227, 1999.

PIETROCOLA, Maurício. A história e a epistemologia no ensino das ciências: dos processos aos modelos de realidade na educação científica. In: ANDRADE, M. R. A ciência em perspectiva: Estudos, ensaios e debates. Rio de Janeiro: MAST: SBHC, 2002.

SCHWARZ, Christine Virginia; WHITE, Barbara. Metamodeling knowledge: Developing students’ understanding of scientific modeling. Cognition and Instruction, v. 23, n. 2, p. 165-205, 2005.

VAN DER VALK, Ton; VAN DRIEL, Jan; DE VOS, Wobbe. Common characteristics of models in present-day scientific practice. Research in Science Education, v37, n. 4, p. 469-488, 2007.

WINDSCHITL, Mark; THOMPSON, Jessica; BRAATEN, Melissa. Beyond the scientific Method: Model-Based Inquiry as a New Paradigm of Preference for School Science Investigations. Science Education, v. 92, n. 5, p. 941-967, 2008.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar, 1ª Ed., Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-04-04

How to Cite

Pessanha, M. (2024). Models in Science according Bunge and the model-based inquiry: approaches and activities. Educar Mais, 8, 176–194. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3686