Self-medication and medication disposal: a strategy for teaching organic chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3370

Keywords:

Chemistry teaching;, Self-medication;, Conscious Discard.

Abstract

The objective of the present work is to investigate the application of the theme “self-medication and correct disposal of medicines” in the context of Organic Chemistry classes, raising the discussion about the dangers of such practices. The research has a qualitative nature, of the participant type, developed in a first-year high school class at the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN), campus Currais Novos/RN, in three moments of pedagogical intervention. A close relationship was identified between the proposed activities and the conceptual content on organic functions, molecular geometry and physical-chemical properties of drugs, through intense participation by students in the construction of molecular models of drugs, in the folder to publicize the awareness campaign about the correct disposal of expired medications and the construction of a medication collection point. As a result, it was noted that the main attitudinal contents addressed were the risks of self-medication, incorrect disposal of expired medicines and their implications for the environment, in addition to the engagement of work groups, the active participation of students and involvement with the entire community. school through the awareness campaign on the risks of self-medication and dissemination of the point of collection of expired medicines.

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Author Biographies

Argeu Cavalcante Fernandes, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Doutor em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Educação (Ensino de Ciências Exatas e Ambientais) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) em parceria com IFRN e UFERSA. Licenciado em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Professor de Química EBTT do IFRN campus Currais Novos, com atuação nos níveis médio e superior. Realiza pesquisa na área de ensino de química na perspectiva do ensino mediado pelas tecnologias, metodologias ativas, experimentação investigativa e processo de avaliação.

Fernanda Soares Pereira de Lima, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Possui licenciatura em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) e especialização em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela mesma instituição. Durante a graduação participou como membro do projeto de pesquisa "Construção de orbitais atômicos e híbridos com isopor para utilização como ferramenta visual para o ensino de hibridização" e como monitora na disciplina de Físico-Química. Foi bolsista CAPES com participação no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) e no Programa Residência Pedagógica (PRP).

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Published

2023-09-20

How to Cite

Fernandes, A. C., & Lima, F. S. P. de. (2023). Self-medication and medication disposal: a strategy for teaching organic chemistry. Educar Mais, 7, 820–835. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3370