Teaching multiplication and the Theory of Conceptual Fields: a practice with deaf students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3147

Keywords:

Mathematics Education, Deaf Education, Multiplicative Field, Handling Materials, Bilingual School for the Deaf

Abstract

This article is an excerpt from the already completed master's research that addressed the theme of multiplication in Deaf Education from the Theory of Conceptual Fields, by Gérard Vergnaud. The purpose of this article is to describe, discuss and analyze two meetings, out of a total of eight, held with deaf elementary school students, whose focus was the teaching of multiplication. The production of data, from this research with a qualitative approach, was carried out from the video recording of the eight meetings held, for later transcription and analysis. The tasks of each meeting were organized in an increasing degree of difficulty, following the students' development and reasoning about the multiplication process with the insertion of different manipulative materials. Eight deaf students, in the 5th and 6th years, from a bilingual school for the deaf in the city of XXX participated in the research. The main results show the importance of using concrete and visual material for students, leading them to reflect on the processes experienced in the classroom, in order to build and deepen their knowledge.

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Author Biographies

Fabiane Carvalho Böhm, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Licenciada em Matemática pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel), Especialista em Educação Matemática pela UCPel e Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (PPGEMAT/UFPel). Tem experiência na área da Educação de Surdos desde 2001. Atualmente é diretora da Escola Bilíngue Professor Alfredo Dub. 

Thais Philipsen Grutzmann, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Especialista em Matemática e Linguagem, em Educação – ênfase na Educação de Surdos e em Serviço de Atendimento Educacional Especializado, ambas pela UFPel, Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e Doutora em Educação pela UFPel. Atualmente é Professora Associada da UFPel, em Pelotas/RS. Foi Vice-Diretora do Instituto de Física e Matemática (gestão 2018-2022), Coordenadora (gestão 2020-2022) e Coordenadora Adjunta (gestão 2018-2020) do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática – PPGEMAT, e Coordenadora do Curso de Licenciatura em Matemática a Distância (gestão 2014-2017). Trabalha nos cursos de Licenciatura em Matemática Diurno, Noturno e à Distância. Integrante do Grupo de Pesquisa “GEEMAI – Grupo de Estudo em Educação Matemática com ênfase nos Anos Iniciais”. Coordenadora da Pesquisa MathLibras.

Tatiana Bolivar Lebedeff, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Licenciada em Educação Especial com habilitação em Deficientes da Áudiocomunicação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Especialização em Formação de Professores em Educação a Distância pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Realizou Estágio Pós-Doutoral Sênior na University College London - DCAL, com bolsa CAPES (2015) investigando Objetos de Aprendizagem no ensino de Línguas de Sinais. Realizou estágio Pós-Doutoral no Montgomery County Comunity College em Ambler, Pensilvânia, com bolsa CAPES (2007) investigando o Shared Reading Project da Universidade Gallaudet em Washington. Atualmente é Professora Associada da UFPel, em Pelotas/RS, na Área de Libras do Centro de Letras e Comunicação. É docente efetiva do Programa de Pós Graduação em Letras da UFPel. Participa do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Educação de Surdos / GIPES.

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AUTOR, ano.

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Published

2023-05-02

How to Cite

Carvalho Böhm, F., Philipsen Grutzmann, T., & Bolivar Lebedeff, T. . (2023). Teaching multiplication and the Theory of Conceptual Fields: a practice with deaf students. Educar Mais, 7, 427–443. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3147