Practices for the inclusion of autist students in early Childhood Education: from play to the use of software

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3115

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Pedagogical intervention, Inclusion, Special education, Child education

Abstract

Pedagogical intervention and the inclusion of students on the Autistic Spectrum in the school environment is a challenge that increasingly demands greater training from professionals working in early childhood education. In order to assist in understanding how professionals deal with this reality, this study took as a starting point several theoretical propositions by authors that indicate the challenges and strategies for inclusion in the school environment and aimed to raise the didactic interventions carried out by educators and reported in recent scientific publications. For this, a research protocol was created that identified case studies that involved pedagogical interventions with children with autism spectrum disorder (ASD) enrolled in early childhood education. From the selected studies, an integrative literature review was carried out. The results showed that the ludic approach has been the most frequent, but there is a wide variety of interventions being carried out effectively. The interventions raised and the analyzes of these studies provide important subsidies for the work of teachers, other professionals and researchers of children with ASD.

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Author Biographies

Cláudia Lilian Alves dos Santos, Instituto Federal da Bahia - IFBA

Licenciada em Ciências Biológicas, Mestra em zoologia (UESC, Ilhéus/BA), Especialista em Docência de Biologia (UNIVASF, Polo Brumado/BA) e Professora/Pesquisadora Colaboradora e Coordenadora da linha de pesquisa GPA em Produção Acadêmica GPA/ IFBA - VCa.

 

Celso dos Anjos Junior, UniCesumar

Graduado em Psicopedagogia pela Universidade Cesumar (UNICESUMAR), Graduando em Comunicação Assistiva: Estudos de Tradução e Interpretação de Libras pela Faculdade Unintese.

Davi Milan, Universidade Estadual do Estado de São Paulo - UNESP

Professor mediador da UNIVESP (Universidade Virtual do Estado de São Paulo), professor da educação básica da rede pública municipal em Quintana- SP, Especialista em Educação ESAP (2011), graduado em Pedagogia ANHANGUERA (2012) e Letras FAP (2008). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Alfabetização e Letramento, Educação Matemática, Educação Especial e Educação de Jovens e Adultos, atuando principalmente nos seguintes temas: educação de jovens e adultos, letramento matemático, alfabetização e letramento, formação de professores, educação popular, educação especial e inclusiva com ênfase ao mercado de trabalho, bem como assessoria pedagógica. Membro do Grupo de Produção Acadêmica:( PPA ); Membro do Grupo de Pesquisa sobre Formação de Educadores (GP FORME) da UNESP de Marília-SP, membro do Grupo de Pesquisa: Trabalho, Saúde e deficiência da Unesp de Marília -SP, membro do Grupo de Pesquisa Formação Ética da Unesp de Marília -SP.

Fábio Luiz Mação Campos, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - IFES

Geógrafo pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Mestre em Engenharia Ambiental/ Sustentabilidade Regional pelo Instituto Federal Fluminense (IFF) e Professor do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES).

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Published

2023-04-12

How to Cite

Santos, C. L. A. dos, dos Anjos Junior, C., Milan, D., & Luiz Mação Campos, F. (2023). Practices for the inclusion of autist students in early Childhood Education: from play to the use of software. Educar Mais, 7, 344–366. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3115