The research landscape on Philosophy of Technology in Science Education through the state of the art
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3088Keywords:
Literature Review, Critical Theory of Technology, Frankfurt SchoolAbstract
In this research we aimed to identify the state of the art in works about the Philosophy of Technology in Science Teaching. To support our ideas about Philosophy of Technology, we used Herbert Marcuse's notes about the Philosophy of Technology, specifically about the one-dimensional society that uses the idea of neutrality of Science and Technology to perpetuate the system of capitalist domination. Thus, we used the state of the art in publications in the area of Science Teaching to map the research published in Qualis journals from A1 to B2 in the classification of 2016 and also in the Capes theses and dissertations database as well as scientific events. We identified only 6 papers in total that fall within the parameters of inclusion. Thus, we have huge gaps in research that articulate the Marcusean philosophy of technology with science teaching. Thus, we reiterate that it is pertinent for the area of Education to encompass such discussions in order to consolidate the Philosophy of Technology, which allows us to think society in a more just and egalitarian way, promoting human emancipation.
Downloads
References
ADORNO, Theodor Wiesengrund. HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Tradução de Guido Antonio de Almeida, Rio de Janeiro, Zahar Editores, 1985.
BARONI, Vivian. Subjetividade, Cultura e Educação em Hebert Marcuse. Revista Subjetividades, Belo Horizonte, v.116, n.1, p. 144-154, Dossiê, 2016.
BENJAMIN, Walter. Textos Selecionados. In: Horkheimer, Max.; Theodor Wiesengrund, Adorno. Jurgen Habermas: Traduções de José Lino Grunnewald... [et al]. –São Paulo: Abril Cultural, 1980 (Os Pensadores).
CULPANI, Alberto. A tecnologia como problema filosófico: Três Enfoques. Scientae e Studia. São Paulo, v.2, n.4, p. 493-518, Dezembro, 2004.
FERNANDES, Paulo Irineu Barreto. Herbert Marcuse e as “Imagens da Libertação”. Educação e Filosofia. Uberlândia, v.26, n.52, p. 527-549, Julho/Dezembro, 2012.
FERREIRA, João Vicente Hadich. BUENO, Sinésio Ferraz. Racionalidade Instrumental, Fascismo e Educação na Contemporaneidade. Conjectura, Filosofia Educacional, Lavras, Dossiê, p. 55-77, Dossiê, 2016.
HEERTUM, Richard Van. Marcuse, Bloch and Freire: Reinvigorating a pedagogy of hope. Polity Futures in Education, Los Angeles, v.4, n.1, p. 45-51, November, 2006.
JAPIASSI, Hilton; O mito da Neutralidade Científica. Rio de Janeiro: Imago, 1975.
KELLNER, Douglas. Marcuse’s Challenges to Education. Polity Futures in Education, Los Angeles, v.4, n.1, p. 1-5, November, 2006.
LACEY, Hugh. As sementes e o conhecimento que elas incorporam. São Paulo em Perspectiva. São Paulo, v. 14, n. 3, p. 53-59, Fevereiro, 2000.
LACEY, Hugh. O princípio de precaução e a autonomia da ciência. Scientiae e Studia. São Paulo, v. 4, n. 3, p. 373-392, Setembro, 2006.
LACEY, Hugh. Reflections on Science and technoscience. Scientia e Studia. São Paulo. v. 10, n. especial. p. 103-128, 2012.
LACEY, Hugh. Ciência, valores, conhecimento tradicional/indígena e diálogo de saberes. Desenvolvimento e Meio ambiente. Curitiba, v. 50, s/n, p. 93-115, Abril, 2019.
LEÃO, Denise, Maria, Maciel. Paradigmas contemporâneos de Educação: Escola Tradicional E Escola Construtivista. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, s/v, n. 107, p. 187-206, Julho, 1999.
MARX, Karl.; ENGELS, F.; Ideologia Alemã. Tradução: Rubens Enderle, Nélio Schneider, Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.
MARCUSE, Herbert.; A ideologia da sociedade industrial: O homem unidimensional. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1969.
MARCUSE, Herbert.; Algumas implicações sociais da tecnologia moderna. In: KELLNER, D. (Ed.). Tecnologia, guerra e fascismo. São Paulo: UNESP, 1999, p. 71-104.
MOREIRA, Marco Antônio.; Bóson de Higgs uma conjectura audaz? Ensino e Tecnologia em Revista. Curitiba, v. 1, n,2. p. 141-157, Dezembro, 2017.
MOREIRA, Marco, Antônio.; Critérios e estratégias para garantir o rigor na pesquisa qualitativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. Curitiba, v.11, n.1, p. 405-411, Janeiro-Julho, 2018.
NICOLAS, André.; Marcuse. Paris: Seghers 58, 1970.
OFFREDI, Júlio Cesar Figueiredo. Uma Proposta De Democracia Segundo Habermas: Uma Contribuição Para Concepção e Análise Do Direito. 96f. Dissertação de Mestrado em Filosofia, –Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.
OLIVEIRA, Fernanda Tatiani. Apontamentos sobre a tecnologia em Herbert Marcuse. Revista Primordium, Uberlândia, v. 1, n. 2, 5, p. 17-31, Julho-Dezembro, 2017.
OLIVEIRA, Jelson.; (Org). Filosofia da Tecnologia seus autores e seus problemas. Caxias do Sul: Educs, 2020.
PIERCE, Clayton. Groundwork for the Concept of Technique in Education: Hebert Marcuse and technological society. Polity Futures in Education, Oxford, v.4, n.1, p. 61-72, Dezembro, 2006.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. ENS, Romilda Teodoro. As pesquisas denominadas do tipo “ Estado da Arte” em Educação. Diálogo Educacional. Curitiba, v.6, n.19, p. 37-50, Setembro-Dezembro, 2006.
ROSA, Paulo Ricardo da Silva. Uma introdução à pesquisa qualitativa em ensino. Campo Grande: Editora UFMS, 2015.
SANTOS, Gisele Silva. Herbert Marcuse: Crítico da Sociedade Tecnocrática. 201 f. Dissertação de Mestrado em História, Faculdade de Ciências e Letras, Programa de Pós-Graduação em Ciências e Letras, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Assis, 2009.
SILVA, Geilson, Rodrigues, da.; A Teoria Histórico Cultural como estratégia para a construção de conceitos científicos em uma abordagem histórico-contemporânea da Termodinâmica. 139 f. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2019.
SILVA, Rafael, Cordeiro.; Tecnologia e Progresso: Dois pontos de vista da teoria crítica. Pensando-Revista de Filosofia, Teresina, v. 4, n.7, p. 1-15, Dossiê, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Geilson Rodrigues da Silva, Marcelo Carbone Carneiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.