Non-formal education: a literature review on scientific journals on the CAPES portal from 2012 to 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3085

Keywords:

Non-formal education, Attributes/characteristics, Literature review

Abstract

The research has as its theme non-formal and objective education through the literature review, analyze what is characterized by non-formal education and identify the main aspects pertinent to the theme from publications of articles present in the database PeriodicCapes - Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. This is a bibliographic research of a qualitative nature. Content analysis was used, in which we search for techniques that meet a systematic elaboration of descriptions of the contents from categories.As main results, non-formal education aims at the process of political learning permeated by intentionalities, being a sociopolitical process in the face of training for citizenship, autonomy and criticality. This field is in the process of expansion, making it necessary to deepen the subject, considering that non-formal education is established as a broad field of investigations. It is concluded that studies related to teaching-learning processes, elaboration of pedagogical proposals, methodologies, among others can contribute with themes still little explored in this field.

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Author Biographies

Isabela Cristina dos Santos Porto, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Estudante do Curso de Graduação em Pedagogia da Universidade Estadual de Londrina. Bolsista Modalidade/UEL desenvolvendo projeto de Iniciação Científica intitulado: ?Educação Não Formal: Primeiras Aproximações?, colaboradora do Programa Residência Pedagógica da Universidade de Londrina, integrante do projeto de pesquisa: ?A ampliação da jornada escolar nas pesquisas em educação desenvolvidas no período de 2007 a 2016: uma análise nos bancos de dados da Capes e da Anped ? FASE II? e integrante do Grupo de Pesquisa em Educação Estado Ampliado e Hegemonias - GPEH. Celetista, Enquadramento Funcional: Pedagoga na Prefeitura de Londrina. Monitora da disciplina de Politica Educacionais no curso de graduação de Pedagogia na Universidade Estadual de Londrina - UEL. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Politicas Educacionais, Atua nas seguintes áreas: políticas educacionais, políticas sociais e fundamentos da educação.

Ana Lucia Ferreira da Silva, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Londrina (1999) e Mestrado e Doutorado pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP/SP). É professora adjunta, atuando no curso de Pedagogia, Área de Políticas e Gestão da Educação, na Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Educação, tendo trabalhado com crianças e adolescentes em situação de risco, em projeto socioeducativo no município de Londrina e também como coordenadora pedagógica em uma associação sem fins lucrativos.

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Published

2023-01-24

How to Cite

Cristina dos Santos Porto, I., & Ferreira da Silva, A. L. (2023). Non-formal education: a literature review on scientific journals on the CAPES portal from 2012 to 2021. Educar Mais, 7, 144–162. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3085