The concept of entropy and its relationship to the economic process: implications for Physics Peaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3076

Keywords:

Georgescu-Roegen, Entropy, Physics teaching, Environmental education, Science-Technology-Society (STS)

Abstract

This theoretical essay deals with implications for the teaching of physics about the relationships between the laws of thermodynamics, the economic process and environmental issues, from the perspective of Nicholas Georgescu-Roegen (G-R). It is assumed that the human desire to dominate nature focused on the accumulation of knowledge and capital, in the transformation of science into economic value. The effects of this process require the necessary reflection on the limits imposed by nature itself, in terms of energy and material resources. Thus, it is urgent to think about a science teaching that aims at the globality and the understanding of the multidimensions of natural and social phenomena and that seeks to problematize the implications of science and technology in society and in environmental protection.

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Author Biographies

Ana Paula Grimes de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Licenciada em Física pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), conclusão em 2011. Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), conclusão em 2014. Atualmente é doutoranda em Educação Científica e Tecnológica pela UFSC.

Iara Maitê Campestrini Binder, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Licenciada em Física (UDESC), Especialista em Informática na Educação (UNERJ), Mestre em Física (UDESC), Doutoranda em Educação Científica e Tecnológica (UFSC). Professora do Instituto Federal de Santa Catarina/Campus Jaraguá do Sul-Rau. 

Renata Feuser Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), conclusão em 2006. Especialista em Metodologia e Prática Interdisciplinar do Ensino pela Faculdade Capivari (FUCAP), conclusão em 2008. Mestra no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), conclusão em 2017. Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). 

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Published

2023-01-02

How to Cite

Grimes de Souza, A. P., Maitê Campestrini Binder, I. ., & Feuser Silveira, R. . (2023). The concept of entropy and its relationship to the economic process: implications for Physics Peaching. Educar Mais, 7, 95–107. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3076