A study on the curricular proposals of Physical Education licentiate and baccalaureate courses in public universities in the central region, Alto Jequitinhonha and northern Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3014

Keywords:

Curriculum, Degree, Bachelor, Physical Education

Abstract

Like the other areas of knowledge, the curriculum of the Physical Education course suffers and suffered from the social and cultural changes of its surroundings. In this sense, resolution 058/2004, determined that Physical Education would have two distinct areas of training, already passing, therefore, 15 (fifteen) years of this resolution. In this sense, this research aimed to analyze the curricular proposals of the Bachelor’s and Bachelor’s courses in Physical Education of five public universities in the Central Region, Alto Jequitinhonha and North of the state of Minas Gerais, points congruent and divergent from the formative proposals for both qualifications. We achieved this goal through documentary research and concluded that the fragmentation of the course should not reduce specific knowledge, but allow broad learning to enable choice in a vast scenario. Thus, we believe that unification would be the most consistent way with the reality experienced by (the) academics (the) and professionals in the area, since we find in the curricular matrices analyzed several similar compulsory disciplines, which refutes the idea of course fragmentation.

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Author Biographies

Adrielle Barbosa Rodrigues, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Licenciada em Educação Física - UNIMONTES

Carla Chagas Ramalho, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Graduada em Educação Física (UERJ); Especialista em Gênero e Sexualidade (UERJ); Mestre em Educação (UFRJ); Professora do Departamento de Educação Física e Desporto da Universidade Estadual de Montes Claros.

Rafaela Vitória Gomes Cardoso, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Licenciada em Educação Física - UNIMONTES

Fernanda de Souza Cardoso, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES); Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF); Doutora em Ciências da Religião pela Pontífica Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); Professora efetiva do Departamento de Educação Física da UNIMONTES.

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Published

2023-01-24

How to Cite

Barbosa Rodrigues, . A. ., Ramalho, C. C., Gomes Cardoso, R. V. ., & de Souza Cardoso, F. . (2023). A study on the curricular proposals of Physical Education licentiate and baccalaureate courses in public universities in the central region, Alto Jequitinhonha and northern Minas Gerais. Educar Mais, 7, 176–189. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3014