The applicability of digital technologies in a context of social vulnerability in Basic Education: a systematic review of literature
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2984Keywords:
Teaching-learning, TDIC’s, Educational technology, Social vulnerabilityAbstract
Based on the experiences and reports brought by students and teachers regarding the use of Digital Information and Communication Technologies - ICTs, in a context of social vulnerability, this study sought to answer the following problem: What are the difficulties for the application of ICTs by teachers and the use of them by students in the current context? From this perspective, this research aimed to investigate whether the applicability and use of digital technologies are less assertive in a context of social vulnerability. To this end, a Systematic Literature Review - SLR was conducted. In this sense, we searched for articles from 2016 to 2020 in the repositories of the Scientific Electronic Library Online - Scielo; Portal de periódicos da CAPES and Google Scholar (Google Scholar). From this perspective, this research is justified by the needs regarding the teaching-learning process in the school environment. In this context, through the analysis of the results obtained, it was found that the teaching methodologies based on the use of ICTs in the classroom, there is discrepancy regarding its applicability, use, and mastery by teachers.
Downloads
References
AOKI, R. L.; FIUZA, P. J.; LEMOS, R. R. Utilização de narrativas digitais em ambientes de aprendizagem baseada em jogos digitais: uma revisão sistemática da literatura. ETD - Educação Temática Digital, [S. l.], v. 20, n. 4, p. 1138–1160, 2018. DOI: 10.20396/etd.v20i4.8649913. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8649913. Acesso em: 28 out. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394/1996. Dispões sobre Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – 5. ed. – Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 60 p. 2021. Disponível em: <https://www2.senado.gov.br/bdsf/handle/id/593336>. Acesso em: 11 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. BNCC - Base Nacional Comum Curricular. Brasília, BNCC, 2018. P.600. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 11 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID - 19. Disponível em: <https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3017/portaria-mec-n-343-2020. Acesso em: 13 de out. 2021.
DAS CHAGAS, Andréia Caldeira; DO NASCIMENTO, William Júnior. Produção de vídeos por estudantes da Educação Básica: uma revisão sistemática de literatura. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento , v. 9, n. 10, pág. e7499109169-e7499109169, 2020.
DOS SANTOS, José Rufino Silva; DE SOUZA, Brenda Thaise Cerqueira. A Utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação no Ensino de Biologia: uma Revisão Bibliográfica/The Use of Information and Communication Technologies in Teaching Biology: a Bibliographic Review. ID on line. Revista de psicologia, v. 13, n. 45, p. 40-59, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 68. ed. São Paulo, Paz & Terra, 2019. 144 p.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 4.ed. Campinas: Editora: Papirus, 2003. 157 p.
KITCHENHAM, B.; Charters, S. “Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering”. Keele University and Durham University Joint Report, Tech. Rep. EBSE 2007-001, 2007.
MOURA, L.M.F. et al. Exclusão Digital em processos de Transformação Digital: uma revisão sistemática de literatura. Revista Gestão.Org, V. 18, Edição 2, p. 198-213. 2020. Disponível em:<https://periodicos.ufpe.br/revistas/gestaoorg/article/view/249417>. Acesso em: 22. out. 2021.
NETO, Raimundo Nonato Bezerra; DE LIMA¹, Rommel Wladimir. Sala de Aula Invertida: uma Revisão Sistemática da Literatura. Disponível em: <https://ceur-ws.org/Vol-1877/CtrlE2017_AC_14_105.pdf>. Acesso em 20 de out. de 2021.
OLIVEIRA, M.P.M.T. de; CINTRA,L.A.D. et al. Uso de Internet e de Jogos Eletrônicos entre Adolescentes em Situação de Vulnerabilidade Social. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/tpsy/a/9JYCNpvWtFtmWvdVNWdJpcx/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 20 out. 2021.
PILLON, Ana Elisa; TECHIO, Leila Regina. Et al. As tecnologias digitais de informação e comunicação e o ensino-aprendizagem de matemática: uma revisão sistemática integrativa. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/49932/pdf>. Acesso em: 26. Nov. 2021.
PRENSKY, M. Não me atrapalhe, mãe! Estou aprendendo. 1.ed. São Paulo: Editora: Phorte, 2011. 320 p.
REIS, V.; MENDES, G. M. L. DE INICIANTES A VANGUARDISTAS: O USO DE TECNOLOGIAS DIGITAIS POR JOVENS PROFESSORES. HOLOS, [S. l.], v. 1, p. 297–316, 2018. DOI: 10.15628/holos.2018.4867. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/4867. Acesso em: 21 out. 2021.
RODRIGUES, T. C; TELES, L.F. O uso de mensagens eletrônicas instantâneas como recurso didático. Disponível em:<https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i254.3456>. Acesso em 20. out. 2021.
SILVA, E. C.; BOTTENTUIT, J. J. J. B. Multiletramentos e práticas com tecnologias digitais: uma revisão sistemática da literatura em dissertações de mestrado. Revista Intersaberes, v. 12, n. 26, p. 263-268, 11. 2017. DOI: https://doi.org/10.22169/revint.v12i26.1307. 2017. Disponível em:< <https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1307>. Acesso em: Acesso em: 22. out. 2021.
SILVA, M. L. A urgência do tempo: novas tecnologias e educação contemporânea. In: ____ (org.) Novas Tecnologias: educação e sociedade na era da informática. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. 276 p.
SOFFNER, R. K. As tecnologias da inteligência e a educação como desenvolvimento humano. 2005. 144 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005. DOI: 10.47749/T/UNICAMP.2005.334663. Disponível em: <https://shortest.link/1v9z>. Acesso em: 13. out. 2021.
SOUZA, K. CUNHA, M. X. C. Impactos do uso das redes sociais virtuais na saúde mental dos adolescentes: uma revisão sistemática da literatura. Revista Educação, Psicologia e Interfaces, [S.L.], v. 3, n. 3, p. 204-2017, 26 dez. 2019. Revista Educacao, Psicologia e Interfaces. http://dx.doi.org/10.37444/issn-2594-5343.v3i3.156. Disponível em:<https://educacaoepsicologia.emnuvens.com.br/edupsi/article/view/156>. Acesso em: 28. out. 2021.
VIEIRA, M. F. & Seco, C. A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Brazilian Journal of Computers in Education - Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE, v. 28, p. 1013 – 1031. DOI: 10.5753/RBIE.2020.28.0.1013. 2020. Disponível em: <http://br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/v28p1013/6750>. Acesso em: 20. out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Domingos Sávio Ferreira de Melo, Emanuel Ferreira Coutinho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.