Studies and possibilities of freirian theory in Science Teaching: a bibliographic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2948

Keywords:

Freirian theory, Science teaching, Pedagogical Practice

Abstract

What are the possible connections between Freire's theory and science teaching? What elements and practices simultaneously contemplate Freirean theory and science teaching? This investigation aimed to identify effective pedagogical practices that evidenced the articulation between science teaching and Freirean theory. Based on a qualitative approach, this article presents bibliographic research from articles published in the Portal of Periodicals of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - CAPES from 2008 to 2019. The analysis of the research evidenced the articulation of science teaching with the Freirean perspective from the following pedagogical practices: generating theme, the three pedagogical moments, didactic sequence and educommunication pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sinara da Silva Chagas, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Pampa-UNIPAMPA - 2022. Licenciada em Educação do Campo - Habilitação em Ciências da Natureza da Universidade Federal do Pampa- UNIPAMPA, Campus Dom Pedrito- 2019. Integrante do Grupo de Pesquisa Coeducar: Metodologias de Ensino e Formação de Professores-UNIPAMPA. Funcionária Pública Municipal, atua como monitora de alunos com necessidades especiais desde 2006.

Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de Moura, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora Adjunta na Universidade Federal do Pampa, Campus Dom Pedrito/RS. Possui Pós-doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2016, bolsista PNPD/CAPES). Possui Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (2015, bolsista da CAPES), mestrado em Educação Ambiental (2004) e graduação em Oceanologia (2000), todos pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Licenciada em Pedagogia (2015) pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR. É líder do Grupo de Pesquisa Coeducar: Aprender em Ação, Metodologias de Ensino e Formação de Professores e integrante do Grupo de Pesquisa: Educação a Distância e Tecnologia - EaD-TEC (FURG). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, metodologias de ensino, educação ambiental, tecnologias na educação, educação a distância e pesquisa.

Maritza Costa Moraes, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora Adjunta na Universidade Federal do Pampa, Campus Dom Pedrito/RS. Possui Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (2015, bolsista da CAPES), mestrado Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde em (2010) e graduação no Curso de Matemática - Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Rio Grande (2001) e graduação no Curso de Ciências - Licenciatura Curta pela Universidade Federal do Rio Grande (1980) todos pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. É integrante do Grupo de Pesquisa Coeducar: Metodologias de Ensino e Formação de Professores e integrante do Grupo de Pesquisa: Educação a Distância e Tecnologia - EaD-TEC (FURG). Tem experiência na área de Matemática, Educação em ciências, Robótica Educacional, Tecnologias Digitais na Educação, Formação de professores, Educação do Campo.

References

BRITO, Alan Alves; MASSONI, Neusa Teresinha. Uma Sequência Didática para Discutir as Relações Étnico - raciais (Leis10.639/03 e 11.645/08) na Educação Científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 35, n. 3, p. 917-955, 2018.

CALDART, Roseli Salte; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. 788p.

CHARLOT, Bernard. Pressupostos e exigências para uma prática pedagógica emancipatória na contemporaneidade. Conferência em 9 de mar. de 2012. Departamento de Educação Campus I Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Revista FAEEBA, Bahia, v. 21, n. 37, p. 229-237, 2012.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2009. 364p.

DEMARTINI, Gabriel Ribeiro, & da SILVA, Antônio Fernando Gouvêa. Articulação entre Paulo Freire e Herbert Marcuse: Educação Sexual Emancipatória em uma Escola Estadual do Município de Sorocaba-SP. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.14, n. 1, p. 56-81, 2016.

DE SOUZA, Polliane Santos, BASTOS, Ana Paula Solino, DE FIGUEIREDO, Priscila Silva, & GEHLEN, Simoni Tormohlen. Investigação Temática no Contexto do Ensino de Ciências: Relações entre a Abordagem Temática Freireana e a Práxis Curricular Via Tema Gerador. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 155-177, 2014.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 54p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um Reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2014. 127p.

JÚNIOR, Esdras Martins& BIZERRIL, Marcelo Ximenes Aguiar. Avaliação de uma Prática de Educação Ambiental Desenvolvida por meio das Diretrizes Pedagógicas de Paulo Freire e da Educomunicação. Revista Iberoamericana de Educación, v. 60, n. 1, p.8-17, 2012.

MOREIRA, Marco Antonio. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: E.P.U.; 2019. 242p.

MUENCHEN, Cristiane & DELIZOICOV, Demétrio. A Construção de um Processo Didático-Pedagógico Dialógico: Aspectos Epistemológicos. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.14, n.3, p.199-215, 2012.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira. Educação Científica Humanística em uma Perspectiva Freireana: Resgatando a Função do Ensino de CTS. Alexandria: revista de educação em ciência e tecnologia, Florianópolis, v.1, n.1, p.109-131, 2008.

SOLINO, Ana Paula, & GEHLEN, Simoni Tormolhen. O papel da Problematização Freireana em Aulas de Ciências/Física: Articulações entre a Abordagem Temática Freireana e o Ensino de Ciências por Investigação. Ciência & Educação, Bauru, v. 21, n. 4, p. 911-930, 2015.

VASCONCELOS Clara; JOÃO Félix Praia; ALMEIDA, Leandro S. Teorias da Aprendizagem e o Ensino/ Aprendizagem das Ciências: da Instrução à Aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v.7, n. 1, p. 11-19, 2003.

ZAUITH, Gabriela, & HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. A influência de Paulo Freire no Ensino de Ciências e na Educação CTS: Uma Análise Bibliométrica. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v.13, n. 49, p. 267-293, 2013.

Published

2022-10-24

How to Cite

da Silva Chagas, S. ., de Oliveira Salgueiro de Moura, A. C., & Costa Moraes, M. . (2022). Studies and possibilities of freirian theory in Science Teaching: a bibliographic review. Educar Mais, 6, 958–968. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2948