Studies and possibilities of freirian theory in Science Teaching: a bibliographic review
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2948Keywords:
Freirian theory, Science teaching, Pedagogical PracticeAbstract
What are the possible connections between Freire's theory and science teaching? What elements and practices simultaneously contemplate Freirean theory and science teaching? This investigation aimed to identify effective pedagogical practices that evidenced the articulation between science teaching and Freirean theory. Based on a qualitative approach, this article presents bibliographic research from articles published in the Portal of Periodicals of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - CAPES from 2008 to 2019. The analysis of the research evidenced the articulation of science teaching with the Freirean perspective from the following pedagogical practices: generating theme, the three pedagogical moments, didactic sequence and educommunication pedagogical practice.
Downloads
References
BRITO, Alan Alves; MASSONI, Neusa Teresinha. Uma Sequência Didática para Discutir as Relações Étnico - raciais (Leis10.639/03 e 11.645/08) na Educação Científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 35, n. 3, p. 917-955, 2018.
CALDART, Roseli Salte; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. 788p.
CHARLOT, Bernard. Pressupostos e exigências para uma prática pedagógica emancipatória na contemporaneidade. Conferência em 9 de mar. de 2012. Departamento de Educação Campus I Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Revista FAEEBA, Bahia, v. 21, n. 37, p. 229-237, 2012.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2009. 364p.
DEMARTINI, Gabriel Ribeiro, & da SILVA, Antônio Fernando Gouvêa. Articulação entre Paulo Freire e Herbert Marcuse: Educação Sexual Emancipatória em uma Escola Estadual do Município de Sorocaba-SP. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.14, n. 1, p. 56-81, 2016.
DE SOUZA, Polliane Santos, BASTOS, Ana Paula Solino, DE FIGUEIREDO, Priscila Silva, & GEHLEN, Simoni Tormohlen. Investigação Temática no Contexto do Ensino de Ciências: Relações entre a Abordagem Temática Freireana e a Práxis Curricular Via Tema Gerador. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 155-177, 2014.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 54p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um Reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2014. 127p.
JÚNIOR, Esdras Martins& BIZERRIL, Marcelo Ximenes Aguiar. Avaliação de uma Prática de Educação Ambiental Desenvolvida por meio das Diretrizes Pedagógicas de Paulo Freire e da Educomunicação. Revista Iberoamericana de Educación, v. 60, n. 1, p.8-17, 2012.
MOREIRA, Marco Antonio. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: E.P.U.; 2019. 242p.
MUENCHEN, Cristiane & DELIZOICOV, Demétrio. A Construção de um Processo Didático-Pedagógico Dialógico: Aspectos Epistemológicos. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.14, n.3, p.199-215, 2012.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira. Educação Científica Humanística em uma Perspectiva Freireana: Resgatando a Função do Ensino de CTS. Alexandria: revista de educação em ciência e tecnologia, Florianópolis, v.1, n.1, p.109-131, 2008.
SOLINO, Ana Paula, & GEHLEN, Simoni Tormolhen. O papel da Problematização Freireana em Aulas de Ciências/Física: Articulações entre a Abordagem Temática Freireana e o Ensino de Ciências por Investigação. Ciência & Educação, Bauru, v. 21, n. 4, p. 911-930, 2015.
VASCONCELOS Clara; JOÃO Félix Praia; ALMEIDA, Leandro S. Teorias da Aprendizagem e o Ensino/ Aprendizagem das Ciências: da Instrução à Aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v.7, n. 1, p. 11-19, 2003.
ZAUITH, Gabriela, & HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. A influência de Paulo Freire no Ensino de Ciências e na Educação CTS: Uma Análise Bibliométrica. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v.13, n. 49, p. 267-293, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sinara da Silva Chagas; Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de Moura, Maritza Costa Moraes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.