Integration of information and communication technologies in the school space and its dialogue with the pedagogical political project: a systematic review of literature
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2930Keywords:
Information and Communication Technologies, Pedagogical Political Project, Integration of TechnologiesAbstract
This article aims to analyze works that deal with the integration of Information and Communication Technologies (ICTs) in the school enviromentand its interlocution with the Pedagogical Political Project (PPP). The research is a Systematic Literature Review (RSL) with a quantitative-qualitative nature in itsmethodology. As a result, it was found that there is still a lack of research that relates technologies to the PPP of schools. The relevance of the use of ICTs was verified and it was observed that schools mention ICTs, but do not describe how the integration of technologies in educational processes would be.
Downloads
References
AGYEI, D. D. Integrating ICT into schools in Sub-Saharan Africa:from teachers capacity building to classroom implementation. EducInf Technol v. 26, p.125–144, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s10639-020-10253-w>. Acesso em 29 abr. 2022.
ALGHAMDI, J.; HOLLAND, C. A comparative analysis of policies, strategies and programmes for information and communication technology integration in education in the Kingdom of Saudi Arabia and the republic of Ireland. EducInf Technol. v. 25, p. 4721–4745, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s10639-020-10169-5>. Acesso em: 30 abr. 2022.
ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
ALMEIDA. M. E. B. Web Currículo, caminhos e narrativas. In: Anais do II Seminário Web Currículo [online]. São Paulo: PUC-SP, p. 3, 2010.
ALT, D. Science teachers' conceptions of teaching and learning, ICT efficacy, ICT professional developmentand ICT practices enacted in their classrooms. Teachingand Teacher Education, v. 73, p. 141-150, ISSN 0742-051X, 2018. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X17308132>.Acesso em 29 abr. 2022.
BATISTA, F. S.; GONZALEZ, W. R. C. O uso das tecnologias da informação e comunicação (TICS) e as escolas de referência em gestão. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 11, n.4, p.2159-2173, 2016. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v11.n4.8316>. Acesso em: 03 abr. 2022
BITTAR, M. A escolha do software educacional e a proposta didática do professor: estudo de alguns exemplos em matemática. In: BELINE, W.; COSTA, N. M. L. (org.). Educação matemática, tecnologia e formação de professores: algumas reflexões. Campo Mourão: Editora de Fecilcam, p. 215- 243, 2010.
BRANDALISE. M. Â. T. Tecnologias de informação e comunicação nas escolas públicas Paranaenses: avaliação de uma política educacional em ação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.35, p. 206-349, 2019. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/01024698206349>. Acesso em: 03 abr. 2022.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. 496 p. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf>.Acesso em: 30 abr. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>.Acesso em: 27 mai. 2022.
BRASIL, Plano Nacional de Educação. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Disponível em: <http://pne.mec.gov.br/>. Acesso em 04 de mai. de 2022.
CASTRO, M. F.; LEMES, S. S. A integração das tecnologias de informação e comunicação na escola: o projeto político pedagógico nesse contexto. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 9, n. 2, p. 423–434, 2014. DOI: 10.21723/riaee.v9i2.7046. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7046>. Acesso em: 3 abr. 2022.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quan-titativos e mistos. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
FRANÇA, F. F.; COSTA, M. L. F.; SANTOS, R. O. As novas tecnologias digitais de informação e comunicação no contexto educacional das políticas públicas: possibilidades de luta e resistência. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP v.21 n.3 p.645-661jul/se. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8654687>. Acesso em 03 mai. 2022.
GADOTTI, M. Projeto político pedagógico da escola: fundamentos para sua realização. In: GADOTTI, M. & ROMÃO, J. E. (orgs.). Autonomia da escola: princípios e propostas. 4. ed, p. 33-41, São Paulo: Cortez, 2001.
GUDMUNDSDOTTIR, G. B. et al. Student teachers’ responsible use of ICT: Examining two samples in Spain and Norway. Computers & Education, v. 152, ISSN 0360-1315, 2020. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131520300762>. Acesso em 29 mai. 2022.
Kitchenham, B. Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, v. 33, p. 1-26, 2004. Disponível em: <https://www.inf.ufsc.br/~aldo.vw/kitchenham.pdf>. Acesso em: 16 mai. 2022.
MORAIS, M. P. B. Práticas pedagógicas inovadoras com TIC. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Lisboa,Lisboa, 2014.Disponível em: <http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/10660/1/ulfpie046456_tm.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2022
MOREIRA, M. A.; RIVERO, V.M. H.; ALONSO, J. J. S. Leadership and school integration of ICT. Teachers perceptions in Spain. EducInf Technol, v. 24, p.549–565, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s10639-018-9789-0>. Acesso em 30 abr. 2022.
NATH, S. ICT integration in Fiji schools: A case of in-service teachers. EducInf Technol, v. 24, p.963–972, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s10639-018-9803-6>.Acesso em 29 mai. 2022.
SANTOS, T. P.; ALVES, M. P. O contributo das tecnologias no desenvolvimento do currículo escolar: perspectivas dos alunos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. esp. 2, p. 1554-1569, 2017. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10309>. Acesso em 03 abr. 2022.
SCHERER, S.; BRITO, G. S. Integração de tecnologias digitais ao currículo: diálogos sobre desafios e dificuldades. Educação em revista, Curitiba, v. 36. 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0104-4060.76252>. Acesso em: 03 abr. 2022.
ZUHEIR, K.; GOK, F.; KOURAICHI, B. Howte achers in middle schools design technology integration activities. Teachingand Teacher Education, v. 78, p. 141-150, ISSN 0742-051X, 2019. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X18301240<. Acesso em 29 mai. 2022.
VEIGA, I. P. A. Escola: espaço do projeto político pedagógico. 4 ed. Campinas: Papirus, 1998.
VOSGERAU, D. S. R. A tecnologia nas escolas: o papel do gestor neste processo. In: BARBOSA, A.F, 2002.
VOSGERAU, D. S. R.; ROSSARI, M. Princípios orientadores da integração das tecnologias digitais ao projeto político-pedagógico. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 2, p. 1020- 1036, 2017. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n2.9051>. Acesso em: 03 mai. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mateus de Lima Brito, Francisco Herbert Lima Vasconcelos, Edgar Marçal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.