Integration of information and communication technologies in the school space and its dialogue with the pedagogical political project: a systematic review of literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2930

Keywords:

Information and Communication Technologies, Pedagogical Political Project, Integration of Technologies

Abstract

This article aims to analyze works that deal with the integration of Information and Communication Technologies (ICTs) in the school enviromentand its interlocution with the Pedagogical Political Project (PPP). The research is a Systematic Literature Review (RSL) with a quantitative-qualitative nature in itsmethodology. As a result, it was found that there is still a lack of research that relates technologies to the PPP of schools. The relevance of the use of ICTs was verified and it was observed that schools mention ICTs, but do not describe how the integration of technologies in educational processes would be.

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Author Biographies

Mateus de Lima Brito, Universidade Federal do Ceará - UFC

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia Educacional (PPGTE) e integrante do Grupo de Pesquisa do Laboratório Digital Educacional (LDE) da Universidade Federal do Ceará (UFC), na linha de pesquisa Gestão e Políticas em Tecnologia Educacional. Graduado em Pedagogia e Especialista em Gestão Pedagógica da Escola Básica e Psicologia Organizacional do Trabalho pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especalista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Estácio do Ceará. Atualmente é Servidor Técnico Administrativo da UFC.

Francisco Herbert Lima Vasconcelos, Universidade Federal do Ceará - UFC

Professor efetivo Adjunto III da Universidade Federal do Ceará (UFC). Possui Doutorado em Avaliação da Efetividade e do Desempenho da Aprendizagem com Análise Multidimensional e Multilinear, em Engenharia de Teleinformática, também pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente é Secretário da Educação do Município de Sobral-Ce.

Edgar Marçal, Universidade Federal do Ceará - UFC

Superintendente de Tecnologia da Informação, Coordenador do Mestrado Profissional em Tecnologia Educacional e Professor da Universidade Federal do Ceará. Possui Graduação (1997), Mestrado (2005) e Doutorado (2016) em Ciência da Computação pela UFC.

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Published

2022-09-21

How to Cite

de Lima Brito, M., Lima Vasconcelos, F. H., & Marçal, E. (2022). Integration of information and communication technologies in the school space and its dialogue with the pedagogical political project: a systematic review of literature. Educar Mais, 6, 883–898. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2930