Family-school relationship as an element of the social representations of the teaching profession on the Facebook social network
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2886Keywords:
Social representations, Social networks, Family-school relationshipAbstract
This article is the result of a broader research and deals with the challenges of the family-school relationship as an integral element of the social representations of the teaching profession, conveyed in communications from teachers on the social network Facebook. The Theory of Social Representations, elaborated by S. Moscovici was the adopted framework. Social representations are products of social movements, built collectively and in social interactions, with values and ideas that circulate in society in different spheres, including virtual ones. We developed a documentary research. We present a clipping of four images with 20 comments from teachers published on Facebook pages. The results suggest that the social representations of teachers conveyed in their communications on the Facebook social network portray a family-school relationship marked by conflicts in the performance of functions between parents and teachers, feelings of devaluation and loss of teaching authority. We emphasize that the elements that compromise the teaching work are indicative that one should not blame the teacher alone for the educational problems. When we act in this way we are ignoring the various obstacles to the exercise of the profession today.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Marcio Carneiro. A autoridade docente nas RS de professores (as): implicações no espaço da sala de aula. 2009. 252f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2009.
ALEIXO. Humor político: rir pra não chorar. Disponível em:<https://www.humorpolitico.com.br/author/aleixo/>. Acesso: mar. 2019.
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith; CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Cibercultura: uma nova era das representações sociais? In: ALMEIDA, Angela Maria de Oliveira; SANTOS, Maria de Fátima de Souza; TRINDADE, Zeidi Araujo (Orgs.). Teoria das Representações Sociais: 50 anos. Brasília: Technopolitik, 2011. p.457-484.
ARRUDA, Angela. Representações Sociais: dinâmicas e redes. In: ALMEIDA, Angela Maria de Oliveira; SANTOS, Maria de Fátima de Souza; TRINDADE, Zeidi Araujo (Orgs.). Teoria das Representações Sociais: 50 anos. Brasília: Technopolitik, 2011. p. 355-369.
BALINHAS, Vera Lúcia Gainssa et al. Imagens da Docência: um Estudo sobre o Processo de Trabalho e Mal-estar Docente. Revista Mal-estar e Subjetividade. Fortaleza, v.13, n.1-2, p. 249-270, mar/jun. 2013.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Edição revista e atualizada. São Paulo: Edições 70, 2016.
BAUMANN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BELING, Fernanda. Quais são as dez maiores redes sociais. Oficina da Net, fev. 2016. Seção Redes Sociais. Disponível em: <https://www.oficinadanet.com.br/post/16064-quais-sao-as-dez-maiores-redes-sociais>. Acesso em: jan. 2019.
BENATO, Dulcemara Terezinha. Família e escola: uma relação de desafios. Cadernos PDE [online]: os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Paraná, v.1, p.03-17, 2014. Disponível em:< http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_unicentro_ped_artigo_dulcemara_terezinha_benato.pdf>. Acesso em: mar. 2019.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, DF. Disponível em:<https://legislacao.planalto.gov.br/legisla/legislacao.nsf/viwTodos/509f2321d97cd2d203256b280052245a?OpenDocument&Highlight=1,constitui%C3%A7%C3%A3o&AutoFramed>. Acesso em: mar. 2019.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de Julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências, DF. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm> Acesso em: mar. 2019.
BRYM, Robert et al. Sociologia: Sua bússola para um novo mundo. 1ª edição brasileira. São Paulo: Cengage Learning, 2006.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
CASTRO, Thaiz. R. A. de; MACHADO, Laêda. B. Representações sociais da profissão docente: O estado da produção científica brasileira. In: VII ENCONTRO DE PESQUISA NACIONAL DE PERNAMBUCO - EpePE, 2018, Recife, Pernambuco. Anais... UFRPE, 2018. p. 01-18.
CUNHA, Arisnaldo A. da. Autoria e cooperação na formação de sujeitos nas redes sociais: o caso do ENEM no Facebook. 2016. 233f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2016.
DETOMINI, Gabriela Mendes; MARIOTINI, Sérgio Donizeti. Fracasso no exercício do ofício docente: consequências da desvalorização social da profissão docente? Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade. Bebedouro, São Paulo. v.4, n.1, p.368-383, mar./jun. 2017.
FAGUNDES, Mateus Miranda; ZANELLA, Michele; TORRES, Tatiana Lucena. Cidadão em foco: representações sociais, atitudes e comportamentos de cidadania. Psicologia: teoria e prática. São Paulo, v.14, n.1, p.55-69, abr. 2012.
FERNANDES, Carol. O que cada emoji usado no WhatsApp significa? Veja principais explicações. Techtudo, jun. 2019. Seção Redes Sociais. Disponível em: <https://www.techtudo.com.br/noticias/2019/06/o-que-cada-emoji-usado-no-whatsapp-significa-veja-principais-explicacoes.ghtml>. Acesso em: set. 2021.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas. 2006.
JODELET, Denise. As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes. 9ed., 2012.
PESCAROLO, Joyce Kelly; MORAES, Pedro Rodolfo Bodê de. O declínio da autoridade docente na escola contemporânea. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 16, n. 47, p.147-168. jan./abr. 2016.
RECUERO, Raquel. Curtir, compartilhar, comentar: trabalho de face, conversação e redes sociais no Facebook. Verso e Reverso. Porto Alegre, v.28, n.68, p.114-124. maio/ago. 2014.
SILVA, Lygia de Assis. O uso pedagógico do twitter no desenvolvimento das habilidades para o letramento: possibilidades de comunicação e interação mediadas pelas tecnologias digitais. 2016. 136f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológicas) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2016.
SOARES, Michelle Beltrão. Representações sociais de violência contra professores na escola. 2013. 180f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2013.
TEIXEIRA, Geiliane. A.S. Família e escola; considerações sobre o papel social dessas instituições na sociedade contemporânea. Grupos de Estudo Processos Civilizadores [online]. Naviraí, p.01-08, 2014. Disponível em: <http://www.uel.br/grupoestudo/processoscivilizadores/portugues/sitesanais/anais14/arquivos/textos/Workshop/Trabalhos_Completos/Geiliane_Teixeira.pdf>. Acesso em: mar. 2019.
TORRES, Ton. O fenômeno dos memes. Ciência e Cultura. São Paulo, v.68, n.3, p.60-61, jul/set. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Thaiz Reis Albuquerque Castro, Laeda Bezerra Machado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.