Family-school relationship as an element of the social representations of the teaching profession on the Facebook social network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2886

Keywords:

Social representations, Social networks, Family-school relationship

Abstract

This article is the result of a broader research and deals with the challenges of the family-school relationship as an integral element of the social representations of the teaching profession, conveyed in communications from teachers on the social network Facebook. The Theory of Social Representations, elaborated by S. Moscovici was the adopted framework. Social representations are products of social movements, built collectively and in social interactions, with values ​​and ideas that circulate in society in different spheres, including virtual ones. We developed a documentary research. We present a clipping of four images with 20 comments from teachers published on Facebook pages. The results suggest that the social representations of teachers conveyed in their communications on the Facebook social network portray a family-school relationship marked by conflicts in the performance of functions between parents and teachers, feelings of devaluation and loss of teaching authority. We emphasize that the elements that compromise the teaching work are indicative that one should not blame the teacher alone for the educational problems. When we act in this way we are ignoring the various obstacles to the exercise of the profession today.

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Author Biographies

Thaiz Reis Albuquerque Castro, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco (PPGEdu-UFPE). É Mestra em Educação também pelo PPGEdu - UFPE (2019) e possui graduação em Pedagogia pela UFPE (2016), com láurea universitária. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente em pesquisa científicas nos seguintes temas: representações sociais, profissão docente, redes sociais online, estado da arte, bom professor, professores iniciantes e futuros professores.

Laeda Bezerra Machado, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (1991), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco UFPE (1997) e Doutorado em educação pela Universidade Federal do rio Grande do Norte - UFRN - (2003). É Professora Associado IV do Centro de Educação da UFPE, vinculada ao Departamento de Administração Escolar e Planejamento Educacional. Atua como docente no curso de Pedagogia e demais licenciaturas. Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Educação (CE). Líder do Grupo de pesquisa Educação e Representações sociais. A docente é pesquisadora e bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq, desde 2012. Está vinculada como pesquisadora ao Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade Educação da Fundação Carlos Chagas CIERS-ed, Fundação Carlos Chagas-FCC. Integra o conselho editorial dos periódicos: Caderno CEDES e Revista Práxis Educativa (UEPG) e Administração Educacional (UFPE).

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Published

2022-08-08

How to Cite

Castro, T. R. A. ., & Machado, L. B. (2022). Family-school relationship as an element of the social representations of the teaching profession on the Facebook social network. Educar Mais, 6, 768–782. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2886