Creative learning and teacher training in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2859Keywords:
Creativity, Creative Learning, Teacher training, University teachingAbstract
This article is about teacher training in higher education and seeks to investigate its relationship with creativity and how the construction of pedagogical knowledge is related to training processes in IES (Higher Education Institutions). Today's demands aspire for students who are protagonists in the production of knowledge and not mere receivers of information, which requires an innovative teacher, who mixes attributes of a teacher and a researcher, so that they can problematize their practice, making it an object of study and questioning, overcoming difficulties and qualifying each day more, in order to help their students in the process of learning and integral development. It is believed that combining the 4 Ps of Creative Learning, addressed by Mitchel Resnick (2020) with teacher training processes can contribute to the qualification of these professionals, so that they can associate creativity with knowledge and innovation. Therefore, it is essential that the university provides training spaces for its professors so that they can think, rethink and remake their own professional identity, innovating and promoting creative thinking in favor of the construction of broader teaching knowledge.
Downloads
References
CONFORTIN, Renata. Transitando saberes e não saberes da docência no Ensino Superior. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; ODY, Leandro Carlos. (Org.). Docência universitária: pressupostos teóricos e perspectivas didáticas. 1ª Ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015. P. 149-169.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 10. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. Educar o educador: reflexões sobre formação docente. Campinas: Marcado de Letras, 2010.
FÁVERO, Altair Alberto; ODY, Leandro Carlos. Os (des)caminhos da formação do docente pesquisador no ensino superior: mitos e possibilidades. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; ODY, Leandro Carlos. (Org.). Docência universitária: pressupostos teóricos e perspectivas didáticas. 1ª Ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015. P. 61-81.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. Criatividade não é improvisação: crítica a uma concepção equivocada de docência universitária. In: FÁVERO, A. A.; TONIETO, C.; ODY, L, C. (Org.). Docência universitária: pressupostos teóricos e perspectivas didáticas. 1ª Ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015. P. 17-36.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª. Ed. São Paulo: Atlas S/A, 2002.
KIPPER, Rosane Tomedi; FÁVERO, Altair Alberto. Pensamento, criatividade e conhecimento: diferenciais do profissional de secretariado executivo. In: DURANTE, Daniela Giaretta; FÁVERO, Altair Alberto. (Org.) Gestão secretarial: formação e atuação profissional. Passo Fundo: UPF, 2009, P. 76-108. ISBN: 9788575156896.
MARINI, Eduardo. Entenda o que é o Movimento Maker e como ele chegou à educação. Revista Educação, Ed. 255, fev. 2019. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2019/02/22/movimento-maker-educacao/ , acesso em 20 de nov. 2021.
RESENDE, Lenir Pereira de. A formação docente e a sala de aula como espaço de criatividade. In: Anuário da Produção Acadêmica Docente. Vol. III, Nº 4, Ano 2009. P. 213-224.
RESNICK, Mitchel. Jardim de infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. / Mitchel Resnick; tradução: Mariana Casetto Cruz, Lívia Rulli Sobral; revisão técnica: Carolina Rodeghiero, Leo Burd. Porto Alegre: Penso, 2020.
ZAMBEL, L.; LASTÓRIA, L. A. N. Educação e emancipação em T. W. Adorno: contribuições para a formação de professores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 11, n. 4, p. 2205–2218, 2016. DOI: 10.21723/riaee. v11. N 4.8794. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794 . Acesso em: 4 jul. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Graziela Bergonsi Tussi, Esther Almeida das Neves, Altair Alberto Fávero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.