Active learning spaces and their potential for solving complex problems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2852

Keywords:

Educación, Espacios disruptivos, Espacios de Aprendizaje Activo

Abstract

Problem solving is a fundamental skill to be developed and appropriated by individuals and should be seriously considered in the education of children and young people. In order to understand how learning spaces can influence the development of this competence so relevant to 21st century students, the main objective of this article was to explore the potential of Active Learning Spaces as mobilizing cognitive competences linked to solving problems. problems present in society. The methodological procedures were qualitative, with an exploratory research and an action research approach, with emphasis on observation and interview with the subjects. The results obtained indicate that disruptive learning environments are important elements for education and when combined with the use of digital technologies, they enhance the stimuli and contribute to a more meaningful and reflective learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiano Garcia, Universidade de Passo Fundo - UPF

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo (UPF).

Adriano Canabarro Teixeira, Universidade de Passo Fundo - UPF

Professor titular da Universidade de Passo Fundo (UPF) nos programas de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências e Matemática.

 

Angélica Dalla Rizzarda, Universidade de Passo Fundo - UPF

Graduada em História Licenciatura pela Universidade Paranaense- UNIPAR (2016). Pós-graduada em Educação do Campo e Metodologia do Ensino de História e Geografia pela Faculdade São Braz (2018). Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Uninter (2018). Mestre em História pela Universidade de Passo Fundo- RS (2019). Pós-graduanda em Gestão: Liderança Educacional e Desenvolvimento de Equipes pela Faculdade Censupeg- RS (2020-2021). Doutoranda em Educação, com ênfase em Linguagens e Tecnologias pelo PPGEdu- Universidade de Passo Fundo. Suas pesquisas e publicações envolvem temas como: História do Brasil, Colonização e povoamento, Educação, Disrupção e Inovação, Metodologias Ativas, atuação do professor e Espaços Disruptivos no ambiente escolar. É membro do Grupo de Pesquisa em Cultura Digital (GEPID). Professora e Pesquisadora.

References

BACICH, Lilian; MORAN, José Manuel. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.

DEMO, Pedro. Ser professor é cuidar que o aluno aprenda. Porto Alegre: Editora Mediação, 2004.

DENZIN, N.K; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

DENZIN, N.K; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

KELLY, Kevin. Inevitável: As 12 Forças Tecnológicas Que Mudarão o Nosso Mundo. São Paulo: HSM Editora, 2017.

Kit DT. Design Thinking para Educadores. 1. ed. Versão em Português: Instituto Educadigital, 2014. Disponível em: http://www.dtparaeducadores.org.br/ Acesso em: 10 dez. 2018.

LAKATOS, Eva M.; MARCONI, Marina A. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 8 ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MORAN, José Manuel. Os novos espaços de atuação do educador com as tecnologias. In: Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21a ed. Campinas: Papirus, 2013.

OBLINGER, Daiana G. Learning Spaces. Washington, DC: Educause, 2006.

PEBERDY, D. Active Learning Spaces and Technology: Advances in Higher and Further Education. Droitwich Spa: DroitwichNet, 2014.

PROVENZANO, M. E.; WALDHELM, M. Aprender e ensinar a aprender diante dos desafios das TICs. LOLA In: SANTOS, Edméa; ALVES, Lynn (Orgs.). Práticas Pedagógicas e Tecnologias digitais. Rio de Janeiro, E-Papers, 2006.

ROCHA, Julciane. Design Thinking na formação de professores: novos olhares para o desafio da educação. In: Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.

Published

2022-08-08

How to Cite

Garcia, C., Canabarro Teixeira, A., & Rizzarda, A. D. (2022). Active learning spaces and their potential for solving complex problems. Educar Mais, 6, 756–767. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2852