"Record to me again?": A case study on the adaptations of didatics materials digital for a deafblind underdegree student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2841

Keywords:

Adaptations, Person with disability, Deafblindness

Abstract

The individuality of the person with disabilities, as well as their specific accessibility needs to access the world in which they live are the principles that guided this case study. It aims to reflect the adaptations made by me of digital teaching materials, made available in the virtual environment of a degree in distance modality, in order to give accessibility and greater autonomy to a deafblind undergraduate. It considers deafblindness as a unique deficiency caused by partial or total loss of vision and hearing concomitantly. This deficiency "directly affects communication, mobility, interaction and access to information" (GALVÃO and MIRANDA, 2013, p.44). The results present the adaptations made in educational materials and virtual paradidactic, focusing on the existing barriers and the possibilities created from such adaptations.

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Author Biography

Thiago Lemes de Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia

Doutorando em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia (2021). Mestre em educação pela Universidade Federal de Lavras (2019) , graduado em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos (2013), pós graduação em Psicopedagogia e Arteterapia pela Faculdade Paulista de Artes-FPA (2015) e pós graduação em Docência do Ensino Superior de Libras pela Universidade Cândido Mendes (2018). Graduando do curso de Letras-Libras como segunda licenciatura Uniasselvi (2020). Possui certificação do Prólibras emitido pela Universidade Federal de Santa Catarina para o uso e ensino de Libras (2008) e para tradução e interpretação de Libras (2010). Atualmente é Professor de Libras do Centro Universitário do Sul de Minas (UNIS) e Professor Mediador no curso de Pedagogia Bilíngue INES/ UFLA. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Inclusiva e na educação museológica, tendo trabalhado como educador em museus como o Museu Casa Guilherme de Almeida, Museu Afro Brasil, Museu da Resistência e Pinacoteca do Estado de São Paulo.

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Published

2022-06-27

How to Cite

Lemes de Oliveira, T. (2022). "Record to me again?": A case study on the adaptations of didatics materials digital for a deafblind underdegree student. Educar Mais, 6, 637–646. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2841