Common mental disorders and adaptation to remote learning in health academics in the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2835Keywords:
Higher Education, University Students, Remote Learning, Mental HealthAbstract
The pandemic of the coronavirus disease (COVID-19) caused the obligatory virtualization of the action of higher education institutions, which led to the establishment of remote education. As a result of this atypical scenario, the sudden changes required immediate and compulsory adaptation by university students, which may predispose future health professionals to mental illness. The present article aimed to evaluate the prevalence of common mental disorders in health area undergraduates and the indicators of adaptation to remote teaching during the pandemic of COVID-19. As part of the method, a cross-sectional, exploratory and descriptive survey was conducted with 211 health care academics (X ̅ = 24.4±6.8 years). The findings reveal that Psychology (45.9%) and Medicine (15.8%) students presented higher levels of common mental disorders when compared to students from other areas, being even significantly higher in females (78.1%). The results demonstrate that it is necessary to implement projects and actions aimed at promoting mental health in these students.
Downloads
References
ACADEMIA NACIONAL DE MEDICINA (ANM). Impactos da covid-19 no ensino de graduação em medicina. Disponível em https://www.anm.org.br/impactos-da-covid-19-no-ensino-de-graduacao-em-medicina/. Acesso em 15 de jan de 2022.
ANDRADE, Antonio dos Santos. Vivências Acadêmicas e Sofrimento Psíquico de Estudantes de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 36, n. 4, p. 831–846, out./dez. 2016.
BARRETO, Andreia Cristina Freitas; ROCHA, Daniele Santos. Covid 19 e educação: resistências, desafios e (im)possibilidades. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, Bahia, v. 2, n. 1, p. 1-10, 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Centro de Operações de Emergências em Saúde Pública. Centro de Operações de Emergência em Saúde Pública para Infecção Humana pelo Novo Coronavírus (COE-nCoV). Especial: doença pelo Coronavírus 2019. Boletim Epidemiológico. Brasília, DF, 2020. Disponível em https://www.saude.gov.br/images/pdf/2020/April/06/2020-04-06-BE7-Boletim-Especial-do-COE-Atualizacao-da-Avaliacao-de-Risco.pdf. Acesso em 15 de jan de 2022.
CAMACHO, Alessandra Conceição Leite Funchal. Alunos em vulnerabilidade social em disciplinas de educação à distância em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, São Paulo, v. 9, n. 7, p. 1–12, maio 2020.
CHANG, Jinghui; YUAN, Yuxin; WANG, Dong. Mental health status and its influencing factors among college students during the epidemic of COVID-19. Journal of Southern Medical University, China, v. 40, n. 2, p. 171–176, fev 2020.
DOMINSKI, Fábio Hech; BRANDT, Ricardo. Do the benefits of exercise in indoor and outdoor environments during the COVID-19 pandemic outweigh the risks of infection? Sport Sciences for Health, Italia, v. 16, n. 3, p. 583–588, jul 2020.
ENUMO, Sônia Regina Fiorim et al. Enfrentando o estresse em tempos de pandemia: proposição de uma Cartilha. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, n. 1, p. 1–10, maio 2020.
GUIMARÃES, André Rodrigues; MAUÉS, Olgaíses Cabral. Ensino remoto na educação superior pública: posições do movimento sindical docente no contexto da pandemia de Covid-19. RTPS - Revista Trabalho, Política e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 6, n. 10, p. 155–174, jun 2021.
GUNDIM, Vivian Andrade. Saúde Mental de Estudantes Universitários Durante a Pandemia de COVID-19. Revista Baiana de Enfermagem?, Bahia, v. 35, n. 1, p. 1–14, nov 2021.
Harding, T. W. Mental disorders in primary health care: a study of their frequency and diagnosis in four developing countries. Psychological Medicine, Inglaterra, v. 10, n. 2, p. 231–241, maio 1980.
HUCKINS, Jeremy et al. Mental Health and Behavior of College Students During the Early Phases of the COVID-19 Pandemic: Longitudinal Smartphone and Ecological Momentary Assessment Study. J Med Internet Res, v. 22, n. 6, jun 2020.
KHAN, Kiran Shafiq et al. The Mental Health Impact of the COVID-19 Pandemic Across Different Cohorts. International Journal of Mental Health and Addiction, v. 20, n. 1, p. 380–386, 2022.
LIU, Jia et al. Online Mental Health Survey in a Medical College in China During the COVID-19 Outbreak. Frontiers in Psychiatry, n. 11, n. 1, p. 1–6, maio 2020.
MAIA, Berta Rodrigues; DIAS, Paulo César. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, n.1, p. 1–8, 2020.
MEO, Sultan Ayoub. COVID-19 Pandemic: Impact of Quarantine on Medical Students’ Mental Wellbeing and Learning Behaviors. Pakistan Journal of Medical Sciences, Paquistão, v. 36, n. 4, p. 43–48, maio 2020.
NETA, Adelaide de Sousa Oliveira; NASCIMENTO, Romária de Menezes do; FALCÃO, Giovana Maria Belém. A Educação dos Estudantes com Deficiência em Tempos de Pandemia de Covid-19. Interacções, Portugal, v. 16, n. 54, p. 25–48, dez 2020.
NOGUEIRA, Érika Guimarães et al. Avaliação dos níveis de ansiedade e seus fatores associados em estudantes internos de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 45, n. 1, p. 1–9, jan 2021.
NUNES, Renata Cristina. Um olhar sobre a evasão de estudantes universitários durante os estudos remotos provocados pela pandemia do COVID-19. Research, Society and Development, São Paulo, n. 10, p. 3, p. 1–13, mar 2021.
PEREIRA, Mara Dantas et al. A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: uma revisão integrativa. Research, Society and Development, São Paulo, v. 9, p. 7, 1–31, jun 2020.
RODRIGUES, Bráulio Brandão et al. Aprendendo com o Imprevisível: Saúde Mental dos Universitários e Educação Médica na Pandemia de Covid-19. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, n. 1, p. 1–5, out 2020.
SANTOS, Kionna Oliveira Bernardes et al. Avaliação de um instrumento de mensuração de morbidade psíquica: estudo de validação do self-reporting questionnaire (SRQ-20). Revista Baiana de Saúde Pública, Bahia, v. 34, n. 3, p. 544–560, jul./set. 2020.
SCHMIDT, Beatriz et al. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, n. 1, p. 1–13, abr 2020.
SILVA, Joselma; GOULART, Ilsa do Carmo Vieira; CABRAL, Giovanna Rodrigues. Ensino remoto na educação superior: impactos na formação inicial docente. Revista Ibero-Americana de Estudos Em Educação, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 407–423, fev 2021.
SOARES, Pedro San Martin; MEUCCI, Rodrigo Dalke. Epidemiologia dos Transtornos Mentais Comuns entre mulheres na zona rural de Rio Grande, RS, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 8, p. 3087–3095, ago 2020.
SOUSA, Camila Carvalho de. Insatisfação com o trabalho, aspectos psicossociais, satisfação pessoal e saúde mental de trabalhadores e trabalhadoras da saúde. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 37, n. 7, p. 1–15, jul 2021.
STEEL, Zachary. The global prevalence of common mental disorders: a systematic review and meta-analysis 1980–2013. International Journal of Epidemiology, v. 43, n. 2, p. 476-493, abr 2014.
TEIXEIRA, Larissa de Araújo Correia et al. Saúde mental dos estudantes de Medicina do Brasil durante a pandemia da coronavirus disease 2019. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 70, n. 1, p. 21–29, jan./mar. 2021.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Weekly operational update on COVID-19 - 16 August 2021. Disponível em https://www.who.int/publications/m/item/weekly-operational-update-on-covid-19---16-august-2021. Acesso em 20 de ago de 2021.
VAHEDIAN-AZIMI, Amir. Comparison of the severity of psychological distress among four groups of an Iranian population regarding COVID-19 pandemic. BMC Psychiatry, v 20, n. 1, p. 1–7, ago 2020.
VALENTE, Geilsa Soraia Cavalcanti. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: Reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, Brasília, v. 9, n. 9, p. 1–13, set 2020.
Zhai, Yusen; DU, Xue. Mental health care for international Chinese students affected by the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry, Inglaterra, v. 7, n. 4, p. e22, abr 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mara Dantas Pereira, Míria Dantas Pereira; Marianna Rodrigues Marques Dourado; Gabriel Pedro Gonçalves Lopes, Horley Soares Britto Neto, Cleberson Franclin Tavares Costa, Estélio Henrique Martin Dantas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.