Didactic sequence in the teaching of oblique launch with the help of a simulator PhET platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2806

Keywords:

Teacher training, Simulations, Continuous Training, Projectile Movement

Abstract

The oblique movement happens from the launch of an object, in which the initial parameters are speed and angle in relation to the horizontal. Foreseeing the discussion of this content in basic education, a didactic sequence was proposed with students who are members of PIBID, so that a simulator of the PhET platform played the role of auxiliary resource in the development of activities. The previous analysis, carried out in the simulator, sought to analyze the number of attempts made to reach the target from the launch of an object. This target was reached after several attempts, and no student related the objective to the reach given by equations. Motion was discussed physically and mathematically and further analysis asked for the range of a rocket from given values for velocity and angle. The results showed that all students reached the value of reach, in which advances of learning are verified. These facts place the didactic sequence as a methodology capable of adding knowledge and simulations as potentializing agents in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Otávio Paulino Lavor, Universidade Federal Rural do Semi-árido - UFERSA

Possui graduação em Bacharelado em Física pela Universidade Estadual do Ceará (2011), graduação em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2011), graduação em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Metodista de São Paulo (2010), mestrado em Física pela Universidade Federal do Ceará (2013) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015). Atualmente é professor da Universidade Federal Rural do Semi-Árido. Tem experiência na área de Física e Matemática, com ênfase em Equações Diferenciais, Física Matemática e Telecomunicações, atuando principalmente nos seguintes temas: equações diferencias especiais e aplicações, antenas de microfita, ensino de física e de matemática.

Elrismar Auxiliadora Gomes Oliveira, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas no Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente desde 2009. Orientadora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades - PPGECH. Possui especialização em Ensino de Física pela Universidade Federal de Ouro Preto (2000). Cursou mestrado em Ensino de Ciências pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2008) e doutorado em Ensino de Ciências (ênfase em Física) pela Universidade de São Paulo - USP (2017). Foi professora de Ciências Naturais e Física na rede particular e pública de Minas Gerais entre 1990 e 2009. Realiza pesquisas na área de Ensino de Ciências, com ênfase em Ensino de Física e Astronomia, abordando principalmente temas relacionados com processos de ensino-aprendizagem de conceitos, interdisciplinaridade, diversidade, alfabetização científica e suas implicações na qualidade dos materiais didáticos e em práticas da sala de aula.

References

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 95-128.

DOMINGOS, Rafael Brock; TEIXEIRA, Ricardo Roberto Plaza. Simulações de fenômenos da natureza no ensino de Física. RCT - Revista de Ciência e Tecnologia, v. 8, p. 1-15, 2022. Disponível em: https://revista.ufrr.br/rct/article/view/7201. Acesso em: 28 mar. 2022.

LAVOR, Otávio Paulino; OLIVEIRA, Elrismar Auxiliadora Gomes. Grandezas proporcionais: sequência didática na formação inicial de professores. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 10, n. 1, e22014, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13476. Acesso em: 28 mar. 2022.

MOREIRA, Marco Antonio. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, e20200451, 2021. Supl. 1. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/xpwKp5WfMJsfCRNFCxFhqLy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 mar. 2022.

MOURA, Patrícia de Souza; RAMOS, Maria do Socorro Ferreira; LAVOR, Otávio Paulino. Investigando o ensino de trigonometria através da interdisciplinaridade com um simulador da plataforma PhET. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 8, n. 3, p. 573-591, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10784. Acesso em: 26 mar. 2022.

OLIVEIRA, Cícera Janete Alves de; LAVOR, Otávio Paulino. Sequência didática para o ensino e aprendizagem de juros compostos com o software Geogebra. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 9, n. 25, p. 96–110, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/7400. Acesso em: 28 mar. 2022.

RAMOS, Maria do Socorro Ferreira; MOURA, Patricia de Souza; LAVOR, Otávio Paulino. Educação financeira: Sequência didática com o aplicativo “Minhas Economias”. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, v. 4, n. 1, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/32047. Acesso em: 28 mar. 2022.

UGALDE, Maria Cecília Pereira; ROWEDER, Charlys. Sequência didática: uma proposta metodológica de ensino-aprendizagem. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 6, e99220, 2020. Edição especial. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/992. Acesso em: 30 mar. 2022.

ZAMORA, Walder Sánchez. La simulación Phet en el aprendizaje de las ciencias naturales y las matemáticas. Revista Académica Arjé, v. 4, n. 1, p. 81-95, 2021. Disponível em: https://revistas.utn.ac.cr/index.php/arje/article/view/350. Acesso em: 28 mar. 2022.

Published

2022-05-18

How to Cite

Lavor, O. P. ., & Gomes Oliveira, E. A. (2022). Didactic sequence in the teaching of oblique launch with the help of a simulator PhET platform. Educar Mais, 6, 515–522. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2806