School management and organizational climate: the influence of communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2777

Keywords:

School management, Communication and education, Organizational process

Abstract

This paper deals with the influence of communication on school management. Thus, we present as an aim to analyze the influence of communication on the school management of a high school in the state school system of Rio Grande do Sul. This research is a qualitative case study. The findings show that: a) there are several informative spaces available; b) there could be more assertive management of the organizational climate, with the management of interpersonal conflicts, of decisions, and of communication in general. It is considered that assertive communication acts as a fundamental function in the school organizational climate and is related to the leadership adopted by the school principal and his team.

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Author Biographies

Tatiani Prestes Soares, Universidade La Salle

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade La Salle Canoas/RS. Especialista em Coordenação Pedagógica: construção coletiva entre supervisão e orientação educacional. Diretora na Escola Estadual de Ensino Médio Guarani, em Canoas/RS.

Louise de Quadros da Silva, Universidade La Salle

Mestra em Educação pela Universidade La Salle Canoas/RS. Integrante do grupo de pesquisa Gestão Educacional nos diferentes contextos e Secretaria na mesma instituição.

Hildegard Susana Jung, Universidade La Salle

Doutora em Educação. Docente e coordenadora do Curso de Pedagogia, e professora permanente do PPG Educação da Universidade La Salle Canoas/RS. Integrante do grupo de pesquisa Gestão Educacional nos diferentes contextos.

Paulo Fossatti, Universidade La Salle

Doutor em Educação. Reitor e professor da Universidade La Salle, Canoas/RS e docente do PPG Educação desta universidade. Líder do grupo de pesquisa Gestão Educacional nos diferentes contextos.

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Published

2022-04-22

How to Cite

Prestes Soares, T., de Quadros da Silva, L., Susana Jung, H., & Fossatti, P. (2022). School management and organizational climate: the influence of communication. Educar Mais, 6, 372–381. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2777