School management and organizational climate: the influence of communication
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2777Keywords:
School management, Communication and education, Organizational processAbstract
This paper deals with the influence of communication on school management. Thus, we present as an aim to analyze the influence of communication on the school management of a high school in the state school system of Rio Grande do Sul. This research is a qualitative case study. The findings show that: a) there are several informative spaces available; b) there could be more assertive management of the organizational climate, with the management of interpersonal conflicts, of decisions, and of communication in general. It is considered that assertive communication acts as a fundamental function in the school organizational climate and is related to the leadership adopted by the school principal and his team.
Downloads
References
ARAÚJO, Antônia Silva; MENESES, José Marques; VASCONCELOS, Francisco Lucas Venuto. Os desafios da gestão educacional democrática no cenário de pandemia. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 3, p. 1-12, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6398. Acesso em 20 mar. 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Brasília, DF, 1996.
CHIAVENATO, Idalberto. Administração de recursos humanos: fundamentos básicos. 7. ed. rev. atual. Barueri: Manole, 2010.
CORREIA, Paulo; SÁ, Susana. Liderança do (a) Diretor (a) escolar e a sua relação com o Clima Organizacional. HUMANIDADES E TECNOLOGIA (FINOM), v. 28, n. 1, p. 175-209, 2021. Disponível em: http://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/view/1525. Acesso em: 11 mar. 2022.
DA CRUZ, Ana Magali Batista; DA SILVA, Silvana Santos; RODRIGUES, Silvia Aparecida Medeiros. Gestão de clima organizacional no ambiente escolar: estudo bibliográfico em periódicos publicados entre 2018 e 2019. Faculdade Sant'Ana em Revista, v. 5, n. 1, p. 82-95, 2021. Disponível em: http://www.fatecpiracicaba.edu.br/revista/index.php/bioenergiaemrevista/article/viewFile/447/373820. Acesso em: 06 mar. 2022.
DOS SANTOS NEVES, Wagner Felipe et al. Prototipação de um recurso de comunicação alternativa para a pessoa com traqueostomia por câncer de laringe. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, p. 1-10, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/13990. Acesso em: 06 mar. 2022.
FARIA, Marina Dias de; JESUS, Priscila Amorim de. Gestão da imagem organizacional na internet: estudo com foco em universidades federais do município do Rio de Janeiro. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, v. 18, n. 35, p. 121–145, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/csaemrevista/article/view/21154. Acesso em: 29 mar. 2022.
GUERRA, Gerusa Cabral et al. Educação em tempos pandêmicos: o uso do aplicativo WhatsApp como proposta de comunicação em aulas remotas. Revista Docência e Cibercultura, v. 5, n. 4, p. 273-285, 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/53827. Acesso em: 06 mar. 2022.
GENTILINI, João Augusto; SCARLATTO, Elaine Cristina. A relevância da racionalidade comunicativa para a gestão educacional. Revista Exitus, v. 3, n. 1, p. 47-59, 2017. Disponível em: http://bit.do/faApB. Acesso em: 06 out. 2019.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KERBES, Aureo. Gestão escolar: indicadores de boas práticas em escolas privadas no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade La Salle, Canoas, 2018. Disponível em: http://bit.do/faApG. Acesso em 20 mar. 2022.
LACERDA, Dayse Mara Martins. Comunicação interna como estratégia de gestão educacional: realidade de uma escola particular confessional de educação básica. 214 f. Dissertação (Mestrado em Gestão Educacional) - Universidade do Vale dos Sinos, 2018. Disponível em: http://bit.do/faApK. Acesso em: 10 jul. 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: Editora Alternativa, 2004.
LÜCK, Heloísa. Gestão da cultura e do clima organizacional da escola. Editora Vozes Limitada, 2017.
MELO, Carmem Najara Sousa; FORMAGGIO, Filomena Maria. Influência da comunicação na rotatividade de pessoal nas organizações. Bioenergia em Revista: Diálogos (ISSN: 2236-9171), v. 11, n. 2, 2021. Disponível em: http://www.fatecpiracicaba.edu.br/revista/index.php/bioenergiaemrevista/article/viewFile/447/373820. Acessado em 17 mar. 2018.
PARO, Vitor Henrique. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 763-778, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v36n3/v36n3a08. Acessado em 17 mar. 2018.
SANDRI, Catia Simone Pinto. Estratégias de comunicação organizacional e gestão de crise de imagem em instituição pública de ensino.Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil, 2017. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/153377. Acesso em 23 mai. 2021.
SOUZA, Delca Rodrigues de. Comunicação interna: a sua importância para os colaboradores com o objetivo de contribuir para o desenvolvimento de um clima positivo e favorável nas organizações. Trabalho de conclusão de curso (Pós-graduação Lato Sensu em Gestão de Pessoas & Coaching) - Centro Universitário de Brasília (UniCEUB/ICPD), 2018. Disponível em: http://bit.do/e2WSB. Acessado em 10 mai. 2019.
VARGAS FERREIRA, Rita de Cassia Souza de. A gestão em escolas multisseriadas: facetas da educação em outros contextos. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade La Salle, 2018. Disponível em: http://bit.do/e2WSG. Acessado em 06 mai. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tatiani Prestes Soares, Louise de Quadros da Silva, Hildegard Susana Jung, Paulo Fossatti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.