Emergency remote teaching from the perspective of Higher Education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2731

Keywords:

Emergency Remote Teaching, COVID-19, student experience

Abstract

The objective of the research was to describe the main difficulties identified by higher education students from public and private institutions in Fortaleza - Ceará during the period of remote activities. The problem that drove the research is related to Remote Teaching and its effects from the students' perspective, highlighting the possible gaps identified and the main responsible for their repair. The research was characterized as descriptive quantitative based on a survey, carried out with thirty-three students from public and private colleges and universities with active enrollment during the period of remote academic activities in the years 2020 and 2021. The research was divided into three phases : planning, collection and analysis of data. It was found that the scarcity of resources, pedagogical guidance by the educational institution, psychological factors and the limitation or scarcity of financial resources to support student permanence, in addition to other factors, affected significantly enhance the learning process during this period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle Gonzaga da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Graduada em Pedagogia na Universidade Federal do Ceará (UFC) e pós-graduanda em Tecnologias aplicadas a educação pela Faculdade Descomplica e mestranda em Ensino de Ciências e Matemática no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará.

Luciana de Lima, Universidade Federal do Ceará - UFC

PhD in Education, Education, Curriculum and Teaching line, Science Teaching axis, by the Graduate Program of the Faculty of Education of UFC (2014). She is currently an Assistant Professor at the Federal University of Ceará, working at the Instituto Universidade Virtual (IUVI). He is the leader of the Technodocência Research Group registered in the CNPq Directory.

References

BRASIL. LEI Nº 14.040, DE 18 DE AGOSTO DE 2020a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2020/Lei/L14040.htm. Acesso em: out. 2021.

BRASIL. PROJETO DE LEI N° 3466, DE 2020b. Cria o Programa Bolsa Internet, destinado à subvenção econômica nos serviços de conexão à internet. Brasíla, DF: Senado. Disponível em: Acesso em: nov. 2021.

CARVALHO, A. F. M. de.; SOUSA, G. G. de. The psychological effects of social distancing caused by the new Coronavirus in university students. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, p. e9710817245, 2021.

CUNHA, M. S.; TEIXEIRA, D. de L.; PIMENTEL, Álamo; AQUINO, F. J. A. de . Políticas de Assistência Estudantil, no Contexto da Pandemia da Covid-19, para Permanência Discente. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 8, n. jan./dez., p. e187722, 2022.

FREITAS, H.; OLIVEIRA, M.; SACCOL, A. Z.; MOSCAROLA, J. O método de pesquisa survey. RAUSP Management Journal, v. 35, n. 3, p. 105-112, 2000

GUNDIM, V. A.; ENCARNAÇÃO, J. P.; SANTOS, F. C.; SANTOS, J. E.; VASCONCELLOS, E. A.; SOUZA, R. C. Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de COVID-19. Revista Baiana De Enfermagem; 35, 2021, p. 1-14.

JOYE, C. R.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Distance Education or Emergency Remote Educational Activity: in search of the missing link of school education in times of COVID-19. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 7, p. e521974299, 2020.

LEVIN, J.; FOX, J. A.; FORDE, D. R. Estatística para Ciências Humanas. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

LIMA, L.; LOUREIRO, R. C. Tecnodocência: Concepções Teóricas. Fortaleza: Edições UFC, 2019.

MINISTÉRIO DA CIDADANIA. Tire suas dúvidas em 36 perguntas e respostas sobre o Auxílio Emergencial 2021. Disponível em: https://www.gov.br/cidadania/pt-br/noticias-e-conteudos/desenvolvimento-social/noticias-desenvolvimento-social/tire-suas-duvidas-em-30-perguntas-e-respostas-sobre-o-auxilio-emergencial. Acesso em:nov.2021.

MOREIRA, J. A., HENRIQUES, S., BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, 34, 351-364, 2020.

NUNES, R. C. An overview of the evasion of university students during remote studies caused by COVID-19 pandemic. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 3, p. e1410313022, 2021.

OSTI, A. JUNIOR, J. A. F. P.; ALMEIDA, L.S. O comprometimento acadêmico no contexto da pandemia da Covid-19 em estudantes brasileiros do Ensino Superior. Revista Prâksis, 3, 2021, p.275-292.

PEREIRA, G.; FRAGA, N.; GOUVEIA, F. Ensino remoto de emergência em tempos de pandemia da covid-19: que aprendizagens? Um estudo exploratório no ensino superior. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, n. 21, p. 1-22, 28 out. 2021.

RIBEIRO, R.M.; LORÊDO, Mateus Barros; PIAU, D.B.; ARAÚJO, L.P.M. Políticas públicas como forma de minimizar a desigualdade digital evidenciada pela pandemia. Anais VII CONEDU - Edição Online... Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/69312. Acesso em: nov. 2021.

SANTIAGO, D.S.; SOUSA, L. L. L; SILVA, J.C. As dificuldades do ensino remoto no ensino superior. 2021. 9p. Trabalho de Conclusão de Curso. Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN. Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Rio Grande do Norte, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6522. Acesso em: nov. 2021.

VALENTE, J.A. A Comunicação e a Educação baseada no uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Revista UNIFESO – Humanas e Sociais, v.1, n. 1, 2014, pp. 141-166.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Assistência estudantil: edital de inclusão digital prevê auxílio financeiro para 1.800 alunos comprarem computador ou tablet. Disponível em: https://www.ufc.br/noticias/14877-edital-de-inclusao-digital-preve-auxilio-para-1-800-alunos-comprarem-computador-ou-tablet. Acesso em nov. 2021.

Published

2022-04-01

How to Cite

Gonzaga da Silva, D., & Lima, L. de . (2022). Emergency remote teaching from the perspective of Higher Education students. Educar Mais, 6, 326–340. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2731