Mathematical Modeling, BNCC and the 2019 ENEM test: confluences and reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2728

Keywords:

Mathematical Modeling, Common Base National Curriculum, National High School Exam.

Abstract

In this work we analyze the questions of the Mathematics test and its Technologies of the National High School Exam - ENEM 2019 that give rise to mathematical modeling. For that, we made considerations about the abilities and competences foreseen by the National Curricular Common Base and the Reference Matrix of ENEM to verify the confluences, as well as for a better analysis, we used qualitative research and classified the questions according to a typology, providing this so beacon parameters about the articulation of knowledge for the resolution of questions. The results of this research showed that there is a considerable amount of ENEM 2019 questions that give rise to mathematical modeling, and there was a preponderance of type 4, which are questions that can be solved intuitively or by elaborating a mathematical model, as well as a prevalence of the level easy in the analyzed issues and interdisciplinarity with six curricular components of Basic Education. In this way, we bring a new reflection on the existing mathematical modeling, in particular, the mathematical modeling through problem situations and how the teacher can work it in Mathematics classes, based on ENEM questions.

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Author Biographies

Claudia de Oliveira Lozada, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Professora Adjunta Efetiva de Matemática na Universidade Federal de Alagoas (Instituto de Matemática) e Docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PPGECIM da Universidade Federal de Alagoas. É coordenadora do Grupo de Pesquisa Matemática, Educação e Tecnologia - MATEDTEC - voltado para a formação docente.Integra o Grupo de Pesquisa História da Matemática e Educação Matemática do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Alagoas certificado pelo CNPq.

Anneliese de Oliveira Lozada, Universidade Federal do ABC - UFABC

Doutoranda em Ensino e História das Ciências e da Matemática pela Universidade Federal do ABC.Possui graduação em Engenharia Elétrica/Eletrônica pelo Centro Universitário da FEI e Licenciatura Plena em Matemática, Mestrado em Ensino, História e Filosofia das Ciências e Matemática pela Universidade Federal do ABC, Especialização em Matemática Aplicada.

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Published

2022-05-06

How to Cite

de Oliveira Lozada, C., & de Oliveira Lozada, A. (2022). Mathematical Modeling, BNCC and the 2019 ENEM test: confluences and reflections. Educar Mais, 6, 467–492. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2728