Bachelard's contributions to Child Education: investigative teaching sequence applied to children aged 2 to 4 years
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2717Keywords:
Bachelardian Epistemology, Epistemological obstacles, Pedagogical obstacles, Philosophy of noAbstract
The practice of teaching in Early Childhood Education, in contemporary times, requires an investigative posture related to the adoption of new methodologies, the work presents some of Bachelard's contributions to this perspective. Its general objective is to reflect on the ideas of the philosopher Gaston Bachelard, extracting their respective contributions to the production of knowledge, in the early years of Early Childhood Education, considering epistemology, the vision of Science and evolution. The study concludes that for an effective scientific literacy of children it is necessary to investigate how children's scientific knowledge is built inside and outside school. In this conception for the effective Teaching of Science, there is a need to overcome epistemological obstacles, and the way to overcome this is the insertion of environmental variables into the teaching dynamics (comprising, above all, the relations of these variables with the aspects of study), that is, the bachelardian theory considers the production of knowledge in a relevant way as the essence of the investigative method and within this premise, it contributes by valuing the no and, above all, the knowledge that the child brings with him.
Downloads
References
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Ministério da Educação. Secretaria Executiva. Secretaria de Educação Básica. Conselho Nacional de Educação. Produção Editorial: Fundação Carlos Alberto Vanzolini. s/d. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 20 out. 2021.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O Ensino de Ciências e a Proposição de Sequências de Ensino Investigativas. Plataforma USP. e-Disciplinas. Moodle da USP. Disciplinas da USP. Ambiente Virtual de Apoio à Graduação e Pós-Graduação. 2012.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (Org.). O Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning. 2013.
GOI, Maria Elisângela Jappe; SANTOS, Flávia Maria Teixeira dos. Contribuições de Jerome Bruner: aspectos psicológicos relacionados à resolução de problemas na formação de professores de ciências da natureza. Ciências & Cognição; Vol 23(2) 315-332, 2018. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/1477/pdf_124 Acesso em 29 set. 2021.
LIMA, Marcos Antônio Martins; MARINELLI, Marcos. A epistemologia de Gaston Bachelard: uma ruptura com as filosofias do imobilismo. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis, volume 45, Número 2, p. 393-406, outubro de 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revistacfh/article/view/2178-4582.2011v45n2p393/22358 Acesso em 15 set. 2021.
EPIFÂNEO MACHADO, Júlio César. Indicadores de aprendizagem da morfodinâmica. (tese de doutorado) Orientadora Sônia Maria Vanzella Castellar, Programa de Pós-graduação Educação Científica, Matemática e tecnológica. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo - USP, 2019. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48136/tde-03122019-174446/pt-br.php Acesso em 24 set. 2021.
KOEPPE, Cleise Helen Botelho. Formando Espíritos Científicos: epistemologia Bachelardiana aplicada ao ensino de ciências na Educação Básica de Florianópolis – SC. Porto Alegre / RS, 2020, 170f. Tese de doutorado (Doutor em Educação e Ciências) Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências Instituto de Ciência Básicas da Saúde – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre/RS, 2020.
MASSONIR, Neusa Teresinha. Epistemologias do século XX / Neusa Teresinha Massonir – Porto Alegre : UFRGS, Instituto de Física, Programa da Pós- Graduação em Ensino de Física, 2005.
SNYDERS, G. A Alegria na escola. São Paulo: Manole, 1988.
TADIELLO, Rafaela Bressan. Sequência de ensino investigativa e práticas laboratoriais: novos olhares sobre o ensino de ciências. (dissertação de mestrado) Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências. Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/210795 Acesso em: 20 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adriana Mello Almeida Martins, Márcia Lucchese
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.