Emotional intelligence: systematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2688Keywords:
Emotions, Child education, SchoolsAbstract
The work aims to map scientific publications related to emotional intelligence in Brazil. The methodology used was a systematic literature review, with a search for articles indexed in the Scientific Electronic Library Online (SCIELO) and VHL Regional Portal databases. The keywords used were emotional intelligence and school, in each of the selected databases, together with the Boolean descriptor and. The main results found show that researches focus mainly on students and teachers, without considering the issue of the family, there is little research on the subject and the importance of interventions carried out in relation to emotional intelligence is highlighted. It is understood, then, that approaching emotional intelligence with children in early childhood education can help in their future development, enabling them to deal with their emotions, frustrations and to have healthier interpersonal relationships.
Downloads
References
COELHO, Lénea Verde Martins. Competência Emocional em Professores: Contributos da Psicoeducação. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental [online], n.8, 2012. Disponível em http://www.scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647- 21602012000200003&lang=pt Acesso em: 28 out. 2021.
DIOGO Paula et al. Supervisão de estudantes em ensino clínico: Correlação entre desenvolvimento de competências emocionais e função de suporte. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental [online], n.4, 2016. Disponível em http://www.scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-21602016000400017&lang=pt Acesso em: 28 out. 2021.
FONSECA, Vitor da. Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Rev. psicopedag., São Paulo, v. 33, n. 102, p. 365-384, 2016 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862016000300014&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 24 out. 2021.
FRANCO, Maria da Glória Salazar d'Eça Costa; SANTOS, Natalie Nobrega Santos. Desenvolvimento da Compreensão Emocional. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 31, n. 3, 2015. Disponível em https://www.scielo.br/j/ptp/a/z46nh6ghBCgJMsPSHWtVgpJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jun. 2021.
FRANCO, Maria da Gloria; ROAZZI, António; SANTOS, Natalie Nóbrega. O Teste de Compreensão Emocional (TEC): Estudos Psicométricos numa População Portuguesa. Psico-USF, Bragança Paulista, v. 25, n. 2, p. 247-260, abr./jun. 2020. Disponível em https://www.scielo.br/j/pusf/a/MLWbfz65FDRKTFWTLwq3hWJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2021.
GARDNER, Howard. Inteligência: um conceito reformulado. Rio de Janeiro: Objetiva, 2000.
GOLEMAN. Daniel. Inteligência emocional a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Rio de Janeiro: Objetiva, 2011.
JUSTO, Alice Reuwsaat; CARVALHO, Janaína Castro Núñez; KRISTENSEN, Christian Haag. DESENVOLVIMENTO DA EMPATIA EM CRIANÇAS: A INFLUÊNCIA DOS ESTILOS PARENTAIS Psicologia, Saúde e Doenças, v. 15, n. 2, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36231460014. Acesso em: 18 jun. 2021.
LIMA, Thainá Oliveira e TAVARES, Claudia Mara de Melo. As dificuldades emocionais experenciadas por acadêmicos de enfermagem na abordagem ao paciente. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental [online], 2016. Disponível em http://www.scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-21602016000400014&lang=pt. Acesso em: 26 out. 2021.
MENDES, Deise Maria Leal Fernandes; MOURA, Maria Lucia Seidl de. Expressões faciais de emoção em bebês: importância e evidências. Estud. pesqui. psicol., v. 9, n. 2, 2009 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812009000200004&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 18 jun. 2021.
MIGUEL, Fabiano Koich. Psicologia das emoções: uma proposta integrativa para compreender a expressão emocional. Psico-USF, Bragança Paulista, v. 20, n. 1, p. 153-162, 2015. Disponível em https://www.scielo.br/j/pusf/a/FKG4fvfsYGHwtn8C9QnDM4n/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 24 out. 2021.
MOREIRA, Pollyana de Lucena; ABREU, Eloá Losano de; RIQUE NETO, Júlio.Influência da idade e do contexto socioeducacional na compreensão emocional de crianças. Estud. psicol. (Campinas); n.29, 2012. tab Disponível em https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-665984 Acesso em 24 out. 2021.
NAKANO, Tatiana de Cássia; OLIVEIRA, Karina da Silva; ZAIA, Priscila. Gender Differences in Creativity: A Systematic Literature Review. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 37, 2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1340381. Acesso em: 28 out. 2021.
PACHECO, Natalio Extremera e BERROCAL, Pablo Fernández. LA INTELIGENCIA EMOCIONAL: MÉTODOS DE EVALUACIÓN EN EL AULA. Revista Iberoamericana de Educación, 2014 Disponível em https://rieoei.org/RIE/article/view/2887/3820. Acesso em: 12 nov. 2021.
PIRES, Weber; BORGES, Daniella Andressa; CHARRIS, Nelcy Rita Domingues e CRUZ, Ronny Anderson de Oliveira. Inteligência emocional: Uma reflexão oportuna para as organizações educacionais. REBES Revista Brasileira de Educação e Saúde Pombal, PB, v.6, n.3, 2016. Disponível em https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/4291. Acesso em: 12 nov. 2021.
PONTES, Cleonilda Teixeira. Inteligência Emocional No Processo Ensino-aprendizagem. Universidade Do Estado Do Amazonas - Uea Centro De Estudos Superiores De Parintins – Cesp Curso Em Licenciatura Em Pedagogia, 2018. Disponível em http://repositorioinstitucional.uea.edu.br/bitstream/riuea/1525/1/Intelig%C3%AAncia%20emocional%20no%20processo%20ensino-aprendizagem.pdf. Acesso em: 18 jun. 2021.
QUINTANILHA, Mafalda Correia Nogueira Fino. A inteligência emocional na prática educativa do pré-escolar – um estudo etnográfico. ACTAS do 12º COLÓQUIO de PSICOLOGIA e EDUCAÇÃO. Disponível em https://core.ac.uk/download/pdf/95048814.pdf. Acesso em: 18 jun. 2021.
ROBERTS, Richard D. FLORES-MENDOZA, Carmen E. NASCIMENTO, Elizabeth do. Inteligência Emocional: Um Construto Científico. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG. 2002. Disponível em https://www.fafich.ufmg.br/ladi/files/Art007_EI_no_scientific_construct_2002.pdf. Acesso em: 02 out. 2021.
SANTOS, Luciene Maciel de Moraes. O papel da família na educação emocional de seus filhos. Revista Eletrônica de Divulgação Científica da Faculdade Don Domênico, 2009. Disponível em http://www.faculdadedondomenico.edu.br/revista_don/artigo6_ed2.pdf. Acesso em: 18 jun 2021.
SARTORI, Nely Regina; ALMEIDA, Caroline Brandão Pires de; BARBOSA, Rodrigo Wanderley Neves. Inteligência emocional de enfermeiros assistenciais em um hospital escola paulista. Nursing (Säo Paulo), n.21, 2018. Disponível em https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-946664. Acesso em: 26 out. 2021
TESSARO, Fernanda; LAMPERT, Claudia Daiane Trentin. Desenvolvimento da inteligência emocional na escola: relato de experiência. Psicologia Escolar e Educacional, v. 23, 2019. Disponível em https://www.scielo.br/j/pee/a/QnPKnNMFJGW6N9jkjt89TRM/?lang=pt. Acesso em: 26 out. 2021.
VALENZUELA-SANTOYO, Alba del Carmen; PORTILLO-PENUELAS, Samuel Alejandro. La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Educare, Heredia, v. 22, n. 3, p. 228-242, 2018. Disponível em <http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582018000300228&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 09 Out. 2021.
WOYCIEKOSKI, Carla; HUTZ,Claudio Simon. Inteligência emocional: teoria, pesquisa, medida, aplicações e controvérsias. Psicol. Reflex. Crit, n. 22, n.1, 2009. Disponível em https://www.scielo.br/j/prc/a/fYtffQ8jhwz7Dn3sNGKzRwt/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1970 Tatiele dos Telaska, Araceli Aparecida Machado Minho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.