Emotional intelligence: systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2688

Keywords:

Emotions, Child education, Schools

Abstract

The work aims to map scientific publications related to emotional intelligence in Brazil. The methodology used was a systematic literature review, with a search for articles indexed in the Scientific Electronic Library Online (SCIELO) and VHL Regional Portal databases. The keywords used were emotional intelligence and school, in each of the selected databases, together with the Boolean descriptor and. The main results found show that researches focus mainly on students and teachers, without considering the issue of the family, there is little research on the subject and the importance of interventions carried out in relation to emotional intelligence is highlighted. It is understood, then, that approaching emotional intelligence with children in early childhood education can help in their future development, enabling them to deal with their emotions, frustrations and to have healthier interpersonal relationships.

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Author Biographies

Tatiele dos Santos Telaska, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutoranda e Mestre em Psicologia, linha de pesquisa Avaliação e Reabilitação Neuropsicológica - na Universidade Federal do Paraná (2020). Especialização Lato Sensu em Nível de Pós Graduação em Psicologia, Políticas Públicas e Atenção Psicossocial em Saúde Mental (2018) e Formação em Educação a Distância (2019). Possui formação em Psicologia pela Faculdade Campo Real (2016). Atua como coordenadora do curso de Psicologia na Faculdade ISE e docente nos cursos de  Pedagogia.

Araceli Aparecida Machado Minho, Instituto Superior de Educação - ISE

Graduada em Pedagogia na Faculdade do Instituto Superior de Educação (ISE).

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Published

2022-03-22

How to Cite

Telaska, T. dos S., & Minho, A. A. M. (2022). Emotional intelligence: systematic literature review. Educar Mais, 6, 284–293. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2688