Education in Sexuality & Extension: building a scenario through the productions of the University Extension Seminar in the South Region – SUARS
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2685Keywords:
School space, Documental research, SexualityAbstract
The current context of Brazilian education, especially in the political field, has shown great signs of setback, especially regarding sexuality education. The attacks with an ultra-conservative nature are constant by political leaders linked to the Ministry of Education, which ends up making it difficult to consolidate an education in sexuality within the biopsychosocial conception. In this sense, it is necessary as a form of resistance to find possibilities for action in the face of these attacks, and university extension can represent one of these possibilities. Thus, the present work aimed to know the production on sexuality education in the Extension Seminar of the South Region - SUARS, and from this production a panorama was created and to identify possible consequences for new strategies in sexual education. The research was of a documentary type, based on the “corpus” extracted from the annals of the SUARS, with works involving education in sexuality. As an analytical tool, principles of content analysis were used. Thus, 22 works were found, the number of works is percentage small when compared to the total works of the event. A predominant institution in the publications was identified and presented a predominance of the biological-centered view, however, in many of them there was a trend of conception intersected with the biopsychosocial.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
CARVALHO, Maria Cecília M. de (Org.). Construindo o saber – metodologia científica: fundamentos e técnicas. 12 ed. Campinas, SP: Papirus, 2002. 175 p.
CARVALO, Maria Dutra de. Laboratório de Educação e Sexualidade. Disponível em: https://www.udesc.br/cead/labedusex. Acesso em: 02/11/2021.
GODOTI, Moacir. Extensão Universitária: para quê?. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/handle/7891/3077. Acesso em: 23/11/2021.
COIMBRA, José. “clica já”: Educaçao sexual em meio escolar. Millenium, v. 43 (junho/, p. 127–131, 2012. Disponível em: < https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/8184>. Acesso em: 16 ago. 2021.
COSTA, Bruna Maria Silva. Assistência de enfermagem a crianças vítimas de abuso sexual no serviço de saúde do Brasil. 2021. Disponível em: < https://openrit.grupotiradentes.com/xmlui/handle/set/3876>. Acesso em: 17 ago. 2021.
FERREIRA, Maria Helena Mariante; AZAMBUJA, Maria Regina Fay de; Violência sexual contra crianças e adolescentes. Porto Alegre, Artmed, 2011. p.286-290.
FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação sexual: como ensinar no espaço da escola sexual education: how to teach in the school environment. Disponível em: <https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1323/1132>. Acesso em: 16 ago. 2021.
FROTA CARNEIRO, R.; CHRIS, N.; SILVA, D. Educação Sexual Na Adolescência: Uma abordagem no Contexto Escolar. Sanare, v. 14, n. 1, p. 104–108, 2015. Disponível em: < https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/617>. Acesso em: 16 ago. 2021.
FURLANETTO, Milene Fontana. Educação sexual em escolas brasileiras: revisão sistemática da literatura. Cad. Pesqui. 48 (168), Apr-Jun 2018. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/198053145084>. Acesso em: 16 ago. 2021.
GUIMARÃES, J. A. T. L.; VILLELA, W. V. Características da violência física e sexual contra crianças e adolescentes atendidos no IML de Maceió, Alagoas, Brasil. Cad Saúde Pública, Vol. 27, p. 1647-53, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/pfB4b4H5DmVD7sfrgRtJFHy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 de ago. de 2021
GONÇALVES, Randys Caldeira; FALEIRO, José Henrique; MALAFAIA, Guilherme. Educação Sexual No Contexto Familiar E Escolar: Impasses E Desafios. Holos, v. 5, p. 251, 2013. Disponível em: < https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/784>. Acesso em: 16 ago. 2021.
LAUANY; Abuso sexual é o segundo maior tipo de violência infantil. Rede Brasil atual, saúde e ciência, São Paulo 2012. Disponível em: < https://www.redebrasilatual.com.br/saude-e-ciencia/2012/05/abuso-sexual-e-o-2o-maior-caso-de-violencia-infantil/>. Acesso em: 17 ago. 2021.
MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi; RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. Educação Sexual: Princípios Para Ação Sex. Doxa, v. 15, n. 1, p. 75–84, 2011. Disponível em: < https://www.academia.edu/12736279/Educa%C3%A7%C3%A3o_Sexual_princ%C3%ADpios_para_a%C3%A7%C3%A3o>. Acesso em: 16 ago. 2021.
NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel. Fórum de pró-reitores de extensão das instituições públicas de educação superior brasileiras. Disponível em: <https://www.ufmg.br/proex/renex/images/avaliação_da_extensão-_livro_8.pdf>. Acesso em: 16 ago. 2021.
NOGUEIRA, Natália Souza. et al. Educação Sexual No Contexto Escolar: As Estratégias Utilizadas Em Sala De Aula Pelos Educadores. Holos, v. 3, n. 0, p. 9, 2016. Disponível em: < https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2302>. Acesso em: 16 ago. 2021.
OLIVEIRA, Milena Camili Cardoso Gomes de et.al. Abuso sexual infantil. Monumenta. Revista Científica Multidisciplinar, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 35–44, 2020. Disponível em: https://revistaunibf.emnuvens.com.br/monumenta/article/view/5. Acesso em: 17 ago. 2021.
PEREIRA, Noemi Ferreira Felisberto. VITORINI, Rosilene Alves da Silva. Curricularização da Extensão: Desafios da Educação Superior. Disponivel em: < https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/19047 >. Acesso em: 20/11/2021
PROEC, (PRÓ-REITORIA DE EXTENSÃO E CULTURA). PROEC - Pró-Reitoria de Extensão e Cultura da UFPR. PROEC/SEURSnº 08/2021. Seleção interna de Projetos e Programas para participar do 39º Seminário de Extensão Universitária da Região Sul (SEURS). Disponível em: <http://www.proec.ufpr.br/links/extensao/seurs.html>. Acesso em: 16 ago. 2021.
RIBEIRO, Marcos; REIS, Wagner. Educação Sexual: O trabalho com crianças e adolescentes. Revista Brasileira de Sexualidade Humana, v. 18, n. 2, p. 375–386, 2007. Disponível em: < https://doi.org/10.35919/rbsh.v18i2.389>. Acesso em: 16 ago. 2021.
RODRIGUES, Márah Andréa da Cruz; VIANA, Kemle Senhorinha Rocha Tuma. A educação sexual na escola e as causas que interferem o seu desenvolvimento. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, v. 3, n. 2, p. 15, 2016. Disponível em: < https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/47>. Acesso em: 16 ago. 2021.
SANCHES, Mário Antônio; PARTEKA, Larissa; SANCHES, Leide da Conceição. Importância do profissional de saúde na educação sexual e parental. Perspectivas em Diálogo, v. 5, n. 10, p. 144–163, 2018. Disponível em: < https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/6647>. Acesso em: 16 ago. 2021.
SANTOS, Carolina Carbonell dos. et al. A vivência da gravidez na adolescência no âmbito familiar e social. Revista de Enfermagem da UFSM, v. 4, n. 1, p. 105–112, 10 jul. 2014. Disponível em: < https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/9860>. Acesso em: 16 ago. 2021.
SEURS, (SEMINÁRIOS DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA DA REGIÃO SUL). Regulamento do 39º SEURS. Santa Maria, RS. 15 a 17 de setembro de 2021. Disponível em: <https://seurs.iffarroupilha.edu.br/regulamento>. Acesso em: 16 ago. 2021.
UFPE, (UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO). Projeto de extensão da UFPE desenvolve ações sobre educação em saúde sexual para adolescentes. Disponível em: <https://www.ufpe.br/poscivil/todos-os-informes/-/asset_publisher/z5zVuKKoUBin/content/projeto-de-extensao-da-ufpe-desenvolve-conteudo-sobre-educacao-sexual-para-adolescentes/40687>. Acesso em: 16 ago. 2021.
VIEIRA, Priscila Mugnai; MATSUKURA, Thelma Simões.; VIEIRA, Camila Mugnai. Políticas públicas e educação sexual: percepções de profissionais da saúde e da educação. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, v. 14, n. 3, p. 69, 2017. Disponível em: <https://www.ufpe.br/poscivil/todos-os-informes/-/asset_publisher/z5zVuKKoUBin/content/projeto-de-extensao-da-ufpe-desenvolve-conteudo-sobre-educacao-sexual-para-adolescentes/40687>. Acesso em: 16 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1970 Marcelo Alberto Elias, João Carlos Dutra Santana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.