Teaching of literacy skills in the farming technical course integrated with to high school: an interdisciplinary strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2640

Keywords:

Literacy, Discursive Genders, Integrated High School, Didactic Sequences, Interdisciplinarity

Abstract

This article discusses the possible contributions of an interdisciplinary proposal to teach literacy skills with a focus on discursive genres, using the local context, applied in the Farming Technical Course, integrated to the high school, of the Federal Institute of Brasília - Planaltina Campus. The theoretical foundations approach the teaching of Portuguese language for the purpose of professional and technological education and are based on studies on literacy skills and discursive genres. The data obtained came from action-research with application of didactic sequences. The results show the teaching of literacy skills with the use of discursive genres and local context develop autonomy and protagonism skills among the students.

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Author Biographies

Irene Amado Teixeira Barbosa, Instituto Federal de Brasília - IFB

Mestra em Educação Profissional e Tecnológica. Pós-Graduada em Ensino de Língua Portuguesa. Graduada em Letras pela Universidade de Brasília. Docente da Secretaria de Educação do Distrito Federal.

Marcelo de Faria Salviano, Instituto Federal de Brasília - IFB

Doutor em Ciências do Comportamento, Mestre em Biologia Animal e Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade de Brasília. Professor de biologia no ensino médio, técnico, superior e pós-graduação do Instituto Federal de Brasília (IFB).

Veruska Ribeiro Machado, Instituto Federal de Brasília - IFB

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade de Brasília. Especialista em língua portuguesa, em Educação para a Diversidade e a Cidadania e em Gestão de Políticas Públicas de Raça e Gênero. Graduada em Letras pela Universidade de Brasília. Professora de Língua Portuguesa e do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica.

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Published

2022-01-14

How to Cite

Amado Teixeira Barbosa, I., de Faria Salviano, M., & Ribeiro Machado, V. (2022). Teaching of literacy skills in the farming technical course integrated with to high school: an interdisciplinary strategy. Educar Mais, 6, 89–105. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2640