The technical-administrative in education of the IFES: career and institutionality
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2611Keywords:
Career Plan for Technical-Administrative Positions in Education, Technical-administrative in education, Public Servants, Federal Institutions of Higher EducationAbstract
The technical-administrative in education (TAEs) represent one of the three categories that make up the academic community of the Federal Institutions of Higher Education (IFES), along with teachers and students. This work presents the historical development of his career, in its relation to the disputes in Brazilian society, the legislation, and the institutional context. The bibliographic and documental research (legislation) developed points out that the conquest of the Career Plan for Technical-Administrative Positions in Education (PCCTAE), obtained through processes of struggle, claim and negotiation of the category, presents itself as an important and fundamental moment in the definition of the category's identity. The same happens with the advances obtained in the legislation that created the Federal Institutes and in their own regulations. In this way, through these achievements, the development of the career of the TAEs servers becomes associated with the institutional planning and with the national public projects and policies.
Downloads
References
BRASIL. Lei n. 5.645, de 10 de dezembro de 1970. Estabelece diretrizes para a classificação de cargos do Serviço Civil da União e das autarquias federais, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5645.htm#:~:text=12.,cada%20grupo%2C%20aos%20atualmente%20existentes>. Acesso em 15 set. 2021.
_____. Lei n. 7.596, de 10 de abril de 1987. Altera dispositivos do Decreto-lei nº 200, de 25 de fevereiro de 1967, modificado pelo Decreto-lei nº 900, de 29 de setembro de 1969, e pelo Decreto-lei nº 2.299, de 21 de novembro de 1986, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L7596.htm>. Acesso em 15 set. 2021.
_____. Decreto n. 96.664, de 23 de julho de 1987. Aprova o Plano Único de Classificação e Retribuição de Cargos e Empregos de que trata a Lei nº 7.596, de 10 de abril de 1987. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/antigos/d94664.htm>. Acesso em 15 set. 2021.
_____. Lei n. 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Dispõe sobre o regime jurídico dos servidores públicos civis da União, das autarquias e das fundações públicas federais. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8112cons.htm>. Acesso em 15 set. 2021.
_____. Decreto n. 1.171, de 22 de junho de 1994. Aprova o Código de Ética Profissional do Servidor Público Civil do Poder Executivo Federal. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D1171.htm#:~:text=DECRETO%20N%C2%BA%201.171%2C%20DE%2022,Constitui%C3%A7%C3%A3o%2C%20bem%20como%20nos%20arts.>. Acesso em 15 set. 2021.
_____. Ministério da Educação. Portaria n. 655, de 1º de março de 2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/canalcggp/portarias/pt65505.pdf>. Acesso em 15 set. 2021.
_____. Ministério da Educação. Portaria n. 2.519, de 15 de julho de 2005. Diário Oficial da União (DOU), Brasília, DF, 18 de jul. 2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/canalcggp/portarias/pt251905.pdf>. Acesso em 15 set. 2021.
_____. Lei n. 11.091, de 12 de janeiro de 2005. Dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreira dos Cargos Técnico-Administrativos em Educação, no âmbito das Instituições Federais de Ensino vinculadas ao Ministério da Educação, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11091.htm>. Acesso em 15 set. 2021.
_____. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 15 set. 2021.
_____. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm>. Acesso em 15 set. 2021.
_____. Decreto n. 6.986, de 20 de outubro de 2009. Regulamenta os arts. 11, 12 e 13 da Lei no 11.892, de 29 de dezembro de 2008, que institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica e cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, para disciplinar o processo de escolha de dirigentes no âmbito destes Institutos. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Decreto/D6986.htm>. Acesso em 15 set. 2021.
FASUBRA. PCCTAE – Lei 11.091: Plano de Carreira. Brasília: FASUBRA, 2013. Disponível em: <http://fasubra.org.br/wp-content/uploads/2018/05/cartilha-fasubraversao-agosto-2013-completa.pdf>. Acesso em 15 set. 2021.
REIS, Guilherme Basso dos. Desvendando o ser técnico-administrativo nos Institutos Federais: uma proposta de jogo político-dialógico. 234 f. Dissertação Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná, 2020. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10200031>. Acesso em 15 set. 2021.
SINASEFE. Implantação do PCCTAE – Plano de Carreira dos cargos Técnico-administrativos em Educação (Lei 11.091/2005). Brasília: SINASEFE, 2009?. Disponível em: <http://www.sinasefe.org.br/antigo/comissao_supervisao.htm>. Acesso em 06 jun. 2020.
VALLE, Arthur Schulunder. Trabalhadores técnico-administrativos em educação da UFMG: inserção institucional e superação da subalternidade. 182 f. Dissertação Mestrado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014. Disponível em: <http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9UHGC5>. Acesso em 15 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1970 Guilherme Basso dos reis, Márcia Valéria Paixão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.