A tutorial for using video classes as previous organizers of meaningful learning
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2601Keywords:
Information and Communication Technologies, Concept map, Storyboard, David AusubelAbstract
This study aimed to help teachers develop video classes as previous organizers in the teaching process of Nature Sciences. The proposal is theoretically based on David Ausubel's Theory of Meaningful Learning and on the contribution of Information and Communication Technologies in the classroom. To this end, a video tutorial was developed containing concepts of previous organizer, concept maps, storyboard and script, which demonstrates the importance of video classes as teaching content and presents suggestions for production courses. Data collection was carried out through a questionnaire applied during an online workshop to assess the effectiveness of the educational product, in the form of a tutorial video, to students of the Biology Degree Course (Federal Institute of Brasília). We conclude that video tutorials can be a useful digital tool for teachers to appropriate the information contained in it and develop their own video classes with a bias in the Meaningful Learning Theory, combined with technological knowledge as a teaching tool.
Downloads
References
ARROIO, Agnaldo; GIORDAN, Marcelo. O vídeo educativo: aspectos da organização do ensino. Química Nova na Escola, São Paulo, v.24, n.1, p.8-11, nov. 2006.
ARROIO, Agnaldo; DINIZ, Manuela Lustosa; GIORDAN, Marcelo. A utilização do vídeo educativo como possibilidade de domínio da linguagem audiovisual pelo professor de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – ENPEC, 5., 2005, Bauru. Atas [...]. Bauru: ABRAPEC, 2005.
AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Editora Interamericana, 1980.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação: SEED, 2017.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em 07/09/2019
CARAMANO, Elana Simone Schiavo. Proposta de videoaulas como organizadores prévios para uma aprendizagem significativa no ensino de inglês na EJA. 2017. Dissertação (Mestrado em Docência para a Educação Básica) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru, 2017.
CGI.BR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informac?a?o e comunicac?a?o nas escolas brasileiras: TIC Educação 2018. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/216410120191105/tic_edu_2018_livro_eletronico.pdf Acesso em: 03 ago. 2021.
CHASSOT, Áttico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 8. ed. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2018.
KENSKI, Vani M. Novas tecnologias na educação presencial e a Distância I. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (Org). Formação de Educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2003. p. 91-107.
LEITE, Priscila Souza Chisté. Produtos Educacionais em Mestrados Profissionais na Área de Ensino: uma proposta de avaliação coletiva de materiais educativos. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EM INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA – CIAIQ, 7., 2018, Fortaleza. Atas [...]. Fortaleza: Ludomedia, 2018, p. 330-339.
MACHADO, Maria Helena. Uso do vídeo como ferramenta no ensino de genética. 2012. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente) – Centro Universitário de Volta Redonda – UniFOA, Volta Redonda, 2012.
MEC – Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020, Seção 1, pp. 46-49. MENDES, Maximiliano Augusto de Araújo. Produção e utilização de animações e vídeos no ensino de biologia celular para a 1ª série do ensino médio. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade de Brasília, Brasília, 2010.
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda Aparecida (0rg.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 19. Ed. São Paulo: Editora Papirus. 2012. p. 11-72.
MORAN, José Manuel. As mídias na educação. In: MORAN, José Manuel. Desafios na Comunicação Pessoal. 3ª Ed. São Paulo: Paulinas, 2007, p. 162-166.
MORAN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, São Paulo, n.2, p. 27-35, jan./abr. 1995.
MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elcie F. Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. 2. ed. São Paulo: Centauro Editora, 2007.
MOREIRA, Marco Antônio. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação na sala de aula. Brasília: Editora da UnB, 2006.
MOREIRA, Marco Antônio. ¿Al final qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, La Laguna, v. 25, p. 29-56, mar. 2012.
MOREIRA. Marco Antônio. Mapas Conceituais, Diagramas V e Organizadores prévios. Porto Alegre: Instituto de Física, UFRGS, 2009. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5163390/mod_resource/content/0/DIAGRAMA%20V.pdf. Acesso em 01 out. 2019.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo de. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROJO, Roxane. Entre plataformas, odas e protótipos: novos multiletramentos em tempos de WEB2. The Especialist, v. 38, n. 1, p. 1-20, jan-jul. 2017.
ROSA, Paulo Ricardo da Silva. O uso dos recursos audiovisuais e o ensino de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 33-49, abr. 2000.
SANTOS, Priscilla Carmona dos; ARROIO, Agnaldo. A utilização de recursos audiovisuais no ensino de ciências: tendências nos ENPECs entre 1997 e 2007. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – ENPEC, 7., 2009, Florianópolis. Atas [...]. Florianópolis: UFSC, 2009.
SANTOS, Fábio Andrade dos; OLIVEIRA, Rivaldo Araújo de; GALVÃO, Luzia Cristina de Melo Santos. A percepção dos alunos com relação a utilização de recursos tecnológicos no ensino de biologia. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E COMUNICAÇÃO - SIMEDUC, 7., 2016, Aracajú. Anais [...]. Aracajú: Unit, 2016.
TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach. Competências digitais dos professores. In: CGI.BR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informac?a?o e comunicac?a?o nas escolas brasileiras: TIC Educação 2018. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/216410120191105/tic_edu_2018_livro_eletronico.pdf Acesso em: 03 ago. 2021.
ZACARIOTTO, William Antônio. Tecnologia da informação e comunicação em educação. São Paulo: UNIP, 2012. Disponível em https://docplayer.com.br/11445686-Tecnologia-da-informacao-e-comunicacao-em-educacao.html. Acesso em 04 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Glayce Helena Barbosa Alves, Débora Leite Silvano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.