Federal institutes: the intellectual production of administrative technician in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2600

Keywords:

Professional and Technological Education, Federal Institutes, Administrative Technician in Education, Ebook GPTAE

Abstract

This article is the product of the methodological path of the master's research carried out within the scope of ProfEPT/Polo Blumenau about the perception of Administrative Technicians in Education on the pedagogical conception of the IFC. The theoretical structure is the one that seeks to capture the real movement of the object through the determinations hidden in the appearance revealed by the sensible world. The search for such determinations required us to investigate the state of the art of the intellectual production of this category filled in the IFs, mainly on teaching, research and extension. For this, we focused on the numbers of the collection “Gestão Pública: a visão dos Técnicos Administrativos em Educação das Universidades Públicas e Institutos Federais”, 2014-2020 editions. We found a diversity of published themes, however, few publications on teaching, research and extension, which can demonstrate that this professional is still not characterized as an educator or/and the worker himself does not recognize himself as such.

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Author Biographies

Maysa Eichner da Silva Bazana, Instituto Federal Catarinense - IFC

Graduada no Curso Superior de Tecnologia em Gestão Pública pelo Instituto Federal Farroupilha (2014). Especialista em Gestão Pública na Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Santa Catarina(2019). Atualmente Técnica-Administrativa em Educação no Instituto Federal Catarinense e Mestranda do Curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) ofertado em rede nacional.

Cloves Alexandre de Castro, Instituto Federal Catarinense

Professor de Geografia do Instituto Federal Catarinense, campus Blumenau. Licenciado, Bacharel e Mestre em Geografia pela UNESP-Presidente Prudente. Doutor em Geografia pela UNICAMP e Pós-Doutorado em Geografia Humana pela USP. Tem se dedicado ao estudo de movimentos sociais; Estado e burguesia no Brasil; trabalho; Educação Profissional e o trabalho como princípio educativo. É credenciado ao Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional Tecnológica - ProfEPT-Polo /Blumenau.

Michel Goulart da Silva

Doutor em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Realiza estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal Catarinense (IFC). Possui graduação e mestrado em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Tem experiência na área de História, com ênfase em História do Brasil Contemporâneo, atuando principalmente nos seguintes temas: ditadura no Brasil, modernização, marxismo e cultura política.

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Published

2021-09-15

How to Cite

Eichner da Silva Bazana, M., Alexandre de Castro, C., & Goulart da Silva, M. (2021). Federal institutes: the intellectual production of administrative technician in education. Educar Mais, 5(5), 1171–1182. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2600

Issue

Section

Articles