Federal institutes: the intellectual production of administrative technician in education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2600Keywords:
Professional and Technological Education, Federal Institutes, Administrative Technician in Education, Ebook GPTAEAbstract
This article is the product of the methodological path of the master's research carried out within the scope of ProfEPT/Polo Blumenau about the perception of Administrative Technicians in Education on the pedagogical conception of the IFC. The theoretical structure is the one that seeks to capture the real movement of the object through the determinations hidden in the appearance revealed by the sensible world. The search for such determinations required us to investigate the state of the art of the intellectual production of this category filled in the IFs, mainly on teaching, research and extension. For this, we focused on the numbers of the collection “Gestão Pública: a visão dos Técnicos Administrativos em Educação das Universidades Públicas e Institutos Federais”, 2014-2020 editions. We found a diversity of published themes, however, few publications on teaching, research and extension, which can demonstrate that this professional is still not characterized as an educator or/and the worker himself does not recognize himself as such.
Downloads
References
ASSIS, Wanderlice da Silva et al (org.). Gestão pública [e-book]: a visão dos técnicos administrativos em educação das universidades públicas e institutos federais. 6. ed. Bauru: Gradus, 2019. 323 p. Disponível em: https://bit.ly/3pPrNTE. Acesso em: 17 fev. 2021.
ASSIS, Wanderlice da Silva et al (org.). Gestão pública: a visão dos técnicos administrativos em educação das universidades públicas e institutos federais. 7. ed. Campo Grande: Oeste, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3aJjep8. Acesso em: 17 fev. 2021.
BRASIL. Decreto nº 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 2 º do art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, Disponível em: https://bit.ly/3pNLPxM. Acesso em: 15 jan. 2020.
BRASIL. Decreto nº 5.824, de 29 de junho de 2006. Estabelece os procedimentos para a concessão do Incentivo à Qualificação e para a efetivação do enquadramento por nível de capacitação dos servidores integrantes do Plano de Carreira dos Cargos Técnico-Administrativos em Educação, instituído pela Lei no 11.091, de 12 de janeiro de 2005. Brasília, Disponível em: https://bit.ly/37FZkcP. Acesso em: 15 jan. 2020.
BRASIL. LEI Nº 11.091, DE 12 DE JANEIRO DE 2005. Dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreira dos Cargos Técnico-Administrativos em Educação, no âmbito das Instituições Federais de Ensino vinculadas ao Ministério da Educação, e dá outras providências. Brasília, Disponível em: https://bit.ly/2P4vPel. Acesso em: 18 nov. 2019.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, Disponível em: https://bit.ly/2ZHv3G3. Acesso em: 05 out. 2019.
BRASIL. LEI Nº 8.112, DE 11 DE DEZEMBRO DE 1990. Dispõe sobre o regime jurídico dos servidores públicos civis da União, das autarquias e das fundações públicas federais. Brasília, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8112cons.htm. Acesso em: 18 nov. 2019.
CABRAL, Bruno Rodrigues et al (org.). Gestão pública: a visão dos técnicos administrativos em educação das universidades públicas e institutos federais. 5. ed. São Carlos: Pedro & João, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3bB7pAy. Acesso em: 17 fev. 2021.
CHAVES, Elisângela André de Oliveira et al (org.). Gestão pública: a visão dos técnicos administrativos em Educação das Universidades Públicas e Institutos Federais. 2. ed. Salvador: Pontocom, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3dDJjI8. Acesso em: 16 fev. 2021.
CICHACZEWSKI, João Carlos. UMA HISTÓRIA POR FAZER-SE: o sentido da formação profissional nos IFs. Blumenau: Produto Educacional (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica), 2020. 87 p. Disponível em: https://bit.ly/3shO7XO. Acesso em: 20 jul. 2020.
FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de janeiro: UERJ, LPP, 2018. 320 p. Disponível em: https://bit.ly/3qQmIMf. Acesso em: 17 out. 2019.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A gênese do Decreto n. 5.154/2004 um debate no contexto controverso da democracia restrita. maio/junho. 2006. Disponível em: https://bit.ly/2NX4Row. Acesso em: 17 out. 2019
FRIGOTTO, Gaudêncio. A relação da educação profissional e tecnológica com a universalização da educação básica. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, p. 1129-1152, Oct. 2007. Disponível em: https://bit.ly/3ujTAzf. Acesso em: 19 out. 2020.
GPTAE, Gestão Pública: A Visão dos Técnicos Administrativos em Educação das Universidades Públicas e Institutos Federais (org.). Missão, objetivos, valores e visão. Disponível em: https://bit.ly/3bvpRuB. Acesso em: 08 fev. 2021.
GPTAE, Gestão Pública: A Visão dos Técnicos Administrativos em Educação das Universidades Públicas e Institutos Federais. COMUNICADO Nº 6, DE 08 DE JUNHO DE 2020. Disponível em: https://bit.ly/3aJ3R02. Acesso em: 19 fev. 2021.
MAGALHÃES, Caroline Stéphanie Campos Arimateia. TRABALHO EDUCATIVO DO TÉCNICO-ADMINISTRATIVO DO IFRN/CNAT: CONSENSOS E DISSENSOS. 2016. 173 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (Ppgep), Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3sxA8NR. Acesso em: 14 fev. 2020.
MOURA, Dante Henrique; MAGALHÃES, Caroline Stephanie Campos Arimateia; MAGALHÃES, Ricardo Rodrigues. PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO NO PNE 2014-2024: acomodação ou conflito de interesses. Anais do III Colóquio Nacional | Eixo Temático I – Políticas em Educação Profissional, Natal, 2015. Disponível em: hhttps://bit.ly/3qMbXuz. Acesso em: 14 fev. 2020.
PACHECO, Eliezer. Fundamentos Político-Pedagógicos dos Institutos Federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. Natal: IFRN, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3dF8nyo. Acesso em: 20 fev. 2020.
RIMÁ, Jacqueline de Castro et al (org.). Gestão pública: a visão dos técnicos administrativos em educação das Universidades Públicas e Institutos Federais. 3. ed. São Carlos: Pedro e João Editores, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3aNMs6x. Acesso em: 16 fev. 2021.
SANTOS, Adelmária Ione dos (org.). A gestão pública na visão dos técnicos administrativos em educação das Universidades Públicas e Institutos Federais. São Paulo: Digitalbooks, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3khqrQz. Acesso em: 16 fev. 2021.
SANTOS, Geovane Santana dos et al (org.). Gestão pública: a visão dos técnicos administrativos em educação das universidades públicas e institutos federais. 4. ed. São Carlos: Pedro & João, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3pSM9M4. Acesso em: 17 fev. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maysa Eichner da Silva Bazana, Cloves Alexandre de Castro, Michel Goulart da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.